AktuelnoOnline plus

BMW M1 Procar i 477 KS

3.72KPregleda

BMW M1 Procar, maštarija najvećih umova automobilske industrije sedamdesetih

Kada je 1978. predstavljen BMW M1 u Ženevi, u svojoj serijskoj verziji, automobilski fanovi su zažarili očima.

Među hiljdama anonimnih ljubitelja žestokih mašina, jedan neverovatan kvartet se bacio na posao. Skovali su plan zvani „BMW M1 Procar“.

Njihova imena su tada a i sada bila više nego poznata: Gianpaolo Dallara tehnički mag moto sporta, veliki dizajner Giorgetto Giugiaro (Italdesign), Bernie Ecclestone i Max Mosley.

Tu gde oni prođu trava ne raste od škripe guma i oktana.

Legenda kaže, odmah nakon tog sajma u Ženevi, a u jednom minhenskom pabu, uz nekoliko tura džin tonika i piva, ubedili su tadašnjeg BMW Motorsport šefa Jochen Neerpasch-a da M1 ima daleko veću perspektivu od samo običnog uličnog trkača američkih bogataša, gde se BMW nameravao probiti ovim modelom.

Nije im trebalo mnogo vremena da svoje maštarije o moćnom GT oružju pretvore u stvarnost uz pomoć silne mašinerije koju je svako od ovih igrača imao iza sebe.

Prva dvojica (Dallara i Giugiaro) su već na plutanom podmetaču skicirali obrise trkačkih modifikacija, a ostali su se pozabavili tehnikom i administrativnom sportskom regulativom u koju ga je valjalo uklopiti.

Najveći deo posla je urađen u središno postavljenom motoru fabričke oznake M88.

Standardni 3,5 redni šestak uz mnoge manje prerade umesto mehaničke pumpe za gorivo, dobija Magneti-Marelli sistem ubrizgavanja pod pritiskom i četiri ventila po cilindru.

Sasvim dovoljno da uz još nešto modifikacija, agregat sa 278 osnaže na 477 KS i da ga zavrte do 9.000 obrtaja.

Društvo motoru je pravio i novi prenos na zadnje točkove putem petostepenog manuelnog menjača i ZF diferencijala koji je imao mogućnost zaključavanja do 40%.

Sasvim dovoljno za ludilo na točkovima ali i zanimljivo da bude uvodni trkački šou Procar BMW M1 Championship kao uvod u trke F1. Debitovao je 1979. u rukama Nikija Laude i Nelsona Piqueta.

Uspešno je nastupao i u 24 Hours LeMans…

 

 

2 Komentara

  1. На трећој слици, уз 12-цилиндрични мотор препознајем Ферућа Ламборгинија. И мотор је, вероватно из те „ергеле“.

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery