Online plus

5 neverovatnih inovacija Mercedes-Benza

1.14KPregleda

U Mercedesu sa Gloriom

Mercedes-Benz je skinuo veo sa svoje tehnološke strategije čija se implementacija očekuje u nekoliko narednih godina, i dao uvid u te „tajne“ pripadnicima „sedme sile“. Sa više od 2,000 patenata priloženih samo u 2009., raspon tehnologija je ogroman, od onih „naučno fantastičnih“ do svakodnevnih. Pred vama je pet rešenja koja predstavljaju „high-tech“ budućnost „trokrake zvezde“.

Cam-Touch-Pad HMI (Kamera-Dodir-Tabla HMI)
Postoji jedan osnovni problem sa ekranima osetljivim na dodir, a to nisu masni prsti. Kada upotrebljavate displej ovog tipa u automobilu, vaši prsti i šaka uvek zaklanjaju deo ekrana. To može otežati bavljenje navigacionim menijem i sl. Međutim, Mercedesov Cam-Touch-Pad HMI (Human-Machine Interface) koncept rešava ovaj problem sa dvostrukom hardverskom solucijom.

Sistem koristi dodirnu tablu, sličnu onoj na laptopu, smeštenu na srednjoj konzoli. Razlika je u tome što je ova tabla delimično prozirna, omogućavajući kameri postavljenoj iza table da prati pokrete prstiju. Transparentna slika vaših prstiju se pojavljuje na displeju, tako da možete videti vrhove prstiju kako se pomeraju na ekranu dok manipulišete različitim kontrolama. Prikaz šake ne zaklanja virtuelne dugmiće, a dodirna tabla vam dozvoljava da sklanjate, rotirate, aktivirate sve živo, od mapa do kontrole klima uređaja. Cam-Touch-Pad je originalno prikazan na F800 Style konceptu, i ukoliko dobije „zeleno svetlo“ za serijsku proizvodnju, mogao bi se pojaviti u novoj S Klasi, predstavljajući više nego opasnog konkurenta Audijevom MMI Touchu.

Traffic Jam Assist (Asistencija u saobraćajnoj gužvi)
Svima koji su videli ovaj sistem u akciji i dalje nije bilo svejedno da prihvate sugestiju inženjera-instruktora: „Postavite krstareću brzinu i sklonite ruke sa upravljača“.

Da li je potrebno objašnjavati skepticizam vozača? Sistem instaliran u S Klasi je glatko proveo automobil kroz krivine, prvo levu, pa desnu, pa ponovo levu, da bi na kraju automobil bio centriran u voznoj traci, prateći R Klasu ispred sebe. Sve se odigravalo po „PS-u“, pa je i finalno odstojanje bilo idealno. Dakle, automobil koji se sam vozi je gotovo realnost, a da ne govorimo, koliko ovo start-stop tehnologiju čini manje „napornom“.

Mercedes je neprestano unapređivao svoj Distronic Plus tempomat do aktuelnog rešenja koje koristi iste radarske senzore koji detektuju vozilo ispred vas i prilagođavaju brznu. U kombinaciji sa stereo kamerom postavljenom iznad retrovizora, Traffic Jam Assist sistem može da analizira kretnje vozila koje se nalazi ispred (do daljine od 50 m i pri brzini do 40 km/h), te upravlja automobilom bez intervencije vozača. Pa, do izvesne mere… Ukoliko vozač skloni ruke sa upravljača u vremenu dužem od 8 sekundi, alarm upozorava da će sistem biti deaktiviran ako se odsustvo kontrole nad upravljačem nastavi. Nakon dodatne tri sekunde, Traffic Jam Assist se isključuje. Inače, dovoljan je dodir dlanom da senzor prepozna kontrolu (prototip smešten iza volana, vredan 50,000 evra), dok isto to urađeno prstom ne obavlja posao. Verovatno se pitate šta ako automobil ispred odluči da naglo promeni voznu traku? Bez brige, jer kamere prate linije puta, obezbeđujući da vi ne napuštate traku u kojoj se vozite. Čim Mercedes obračuna troškove, sistem za asistenciju u saobraćajnim gužvama će se naći u Mercedesovim „perjanicama“ za nekoliko godina.

Virtuelni autoput
Duboko u utrobi Mercedesovog testnog centra vrednog više od 150 miliona evra u Štutgartu se nalazi pet simulatora.

Mercedes je započeo predstavljanje sa kamionom opremljenim nizom HD kamera i lasera, uperenim ka horizontalnoj signalizaciji na putu. Podaci iz vožnje se skladište, analiziraju i šalju kompjuterskom programu kompanije, koji je spojen sa hidrauličnom platformom na slici. Kao što se moglo videti na videu, svaka izbočina, rupa, i neravnina na putu se detektuje, a „efekat“ se preko platforme šalje u „pozadine“ ljudi koji testiraju. Baš kao u realnim uslovima vožnje. Sistem omogućava ljudima iz Mercedesa da virtuelno podese ogibljenje bez da moraju da izlaze iz udobnog odeljenja za simulacije. Inženjeri insistiraju na tome da ova simulacija nije dizajnirana kao zamena za testiranje u stvarnom svetu, već je dodatak za prikupljanje podataka. A šta ako upotrebite sličnu tehnologiju da bi modifikovali ogibljenje u pokretu? Upoznajte se sa Magic Body Control (Magična kontrola karoserije).

Magic Body Control
Ovaj sistem posmatra put ispred vozila iz dve perspektive analizirajući podatke, koji se dalje šalju Advanced Body Control (ABC) sistemu oslanjanja da bi se izborio sa neravninama. Sistem koristi par stereo kamera postavljenih na vetrobranu, slično kao što je slučaj sa Traffic Jam Assist sistemom. Oslanjanje na sva četiri točka funkcioniše nezavisno, pružajući mogućnost vozilu da bez napora „pliva“ preko udarnih rupa i pukotina na putu. Prva implementacija Magic Body Controla će se u serijskim modelima pojaviti u toku ove godine.

Personalni asistent „Gloria“ 
Komanda glasom je veoma napredovala u poslednjih nekoliko godina, ali u Mercedesu smatraju da je šira upotreba ometena zbog nedostatka prirodnog govora. Mercedesovo rešenje se zove „Gloria“, digitalni avatar koji se vidi na COMAND ekranu, spreman(na) da usliši vaše verbalne sugestije.

Mercedesovo rešenje je jasno. Tera korisnika da govori prirodno, kao da se obraća drugom čoveku, a ne da govori „glasno u prazno“. Kada vidite Glorijino lice, znate da je spremna da ispuni vaše komande koje se mogu odnositi na instrukcije u vezi sa navigacijom, željenim lokacijama itd.

Mercedes se ovde ipak malo ograđuje, smatrajući da su verbalne komande još uvek tri do pet godina daleko što se tiče masovne upotrebe, uz osvrt da verovatno nikada neće moći u potpunosti da bude rešen problem različitih dijalekata i akcenata.

Najnapredniji svetski simulator vožnje
U maju 1985., Daimler-Benz je konstruisao prvi simulator napravljen unutar kuće. Od tada do danas, kompanija iz Štutgarta je vodeća u tehnologiji simulacije. Najnovije izdanje je „čudovište“ od 300 tona, sa kabinom od 7 m, tako da bilo koji Mercedes može da se smesti unutra. Simulator je opremljen šinama od 12 m za horizontalno i vertikalno kretanje, displejem od 360˚ kojeg „hrani“ osam projektora uz podršku šest hidrauličnih pokretnih „nogu“ da bi se simulirali nagib, skretanje, kao i mnoštvo drugih različitih pokreta.

Šestonožni simulator sadrži kompletno vozilo sa konekcijom koja šalje podatke 1000 puta u sekundi spoljnoj banci kompjutera, a može da simulira različite uslove vožnje, od seoskih puteva do gradskih bulevara, pomažući Mercedesovim inženjerima da do savršenstva podese sve, od kompresije u amortizerima do kočionih sistema, različitih pogona, buke, vibracija itd. Da li se buka motora odbija od zidova i ulazi u kabinu? Zvuk se može pojačati, da bi se uočilo na kojim tačkama se buka najviše probija, a taj problem se zatim rešava u roku od par dana.

Smešteni u sedišta CLS-a, Mercedesovi naučnici su proveli novinare kroz virtuelnu vožnju kroz seoski predeo i varoši. Sve je hirurški precizno. Svaki nagao pokret na upravljaču rezultira istovremenim lateralnim silama. „Gaženje“ kočnice izaziva istu vrstu „poniranja“ unapred kao u stvarnosti.

Simulator se upotrebljava za razvoj vozila, ali i za testiranje finalnih proizvoda, i to sa običnim vozačima koji dolaze da testiraju fizičke limite vozila bez rizika od povrede i oštećenja vozila. Dakle, ukoliko vas neko zove iz Mercedesa i zamoli da vozite neki model nove generacije, mogli biste provesti neko vreme u najnaprednijem simulatoru vožnje na svetu.

Mercedes je… Mercedes!

Pavle Barta
pavle.barta@vrelegume.rs

Top Reviews

Video Widget

gallery