Zimski i pneumatici za sva godišnja doba – koji su bolji za prosečnog vozača?
Da li All-Season pneumatici mogu da zamene zimske?
Zima je sigla a samim tim i potreba da se letnji pneumatici odlože a na točkove montiraju zimski. Međutim, sve više vozača se odlučuje za gume za sva godišnja doba, takozvane „All Season“ (AS).
Za one koji žive u predelima gde sneg nije nepoznanica, svakako su zimski pneumatici bolja opcija, jer pružaju najbolje prijanjanje, a samim tim i bezbednost u teškim vremenskim uslovima, kada temperatura ode ispod nule.
Zašto su zimske gume bolji izbor od onih za sva godišnja doba s „M+S“ oznakom? Jednostavno, razlike između njih u zimskim uslovima vožnje idu u velikoj meri u korist prvonavedenih.
„All-Season“ je uopšteni termin vezan za gume predviđene za korišćenje tokom čitave godine. One jesu univerzalne, ali njihove performanse ne mogu da se porede s letnjim pneumaticima leti, kao ni sa zimskim zimi. Sam termin „za sva godišnja doba“ je preširok, i pokriva širok spektar guma s isto tako širokom paletom atributa. Primera radi, „All-Terrain“ gume za SUV modele i kamionete se smatraju pneumaticima za sva godišnja doba. Međutim, AS gume mogu da variraju po pitanju tvrdoće smeše gazećeg sloja, lamela i dizajna šara. To znači da će se neke „All-Season“ gume ponašati bolje leti a lošije zimi i obrnuto.
Zimska guma je namenska, što znači da je predviđena da funkcioniše pri temperaturama ispod 7 stepeni Celzijusa. Poseduje specifičnu smešu, kreiranu da najbolje performanse pruža na niskim temperaturama na snegu, ledu i po kiši, ali i po suvoj podlozi. Zimske gume su dostupne za sve tipove vozila i uvek predstavljaju najbolji izbor kada je reč o zimskoj vožnji po pitanju komfora, prijanjanja i bezbednosti. Takođe, moraju da budu prisutne na sva četiri točka a ne samo na pogonskoj osovini.
Diskusija o zimskim i pneumaticima za sva godišnja doba, može da se podeli u sedam kategorija: na planu smeše gazećeg sloja, tankih linija urezanih u gazeći sloj, dubine šare, spajkova za sneg, habanja i radnog veka, pritiska i komfora.
Razlike u smeši gume
Postoje jasne razlike u smeši između zimskih i guma za sva godišnja doba. Tri osnovne smeše postoje za DOT odobrene gume za kolovoznu upotrebu: letnja smeša, „All-Season“ smeša i zimska smeša.
- Letnja smeša je kreirana tako da najbolje funkcioniše pri višim temperaturama, obično ne ispod 10 stepeni Celzijusa.
- All-Season smeša je napravljena tako da pruži balans po pitanju obavljanja zadataka u vožnji tokom zimskog i letnjeg perioda.
- Zimska smeša je kreirana u svrhu postizanja najboljih performansi pri temperaturi od 7 stepeni Celzijusa i niže.
Mada će gume za sva godišnja doba biti od pomoći i pružiti pristojno prijanjanje na snegu (ne toliko i ledu), zimske poseduju mekšu smešu, dizajniranu da pruži sigurnu vožnju u ekstremnijim (hladnim) vremenskim uslovima. S druge strane, treba izbegavati upotrebu zimskih guma leti, mada je njihovo korišćenje po zakonu dozvoljeno i tada. Ipak, s bezbednosnog aspekta nisu toliko prihvatljive, a uz to ubrzano degradiraju i mogu bespovratno da se oštete, jer pri visokim temperaturama postaju još mekše.
Razlike u urezanim žljebovima
Prisustvo karakterističnih tankih linija na gazećem sloju gume poboljšava prijanjanje na klizavim površinama koje uzrokuju kiša, sneg i led. Svaki žljeb pruža dodatnu ivicu koja „hvata“ podlogu. Što ih više ima, to je i više više „zagrizajućih“ rubova. Budući da zimske gume imaju više dotičnih ureza, bolje funkcionišu na snegu i ledu. Međutim, oni izazivaju veće uvijanje gazećeg sloja, što zna da kompromituje upravljivost, posebno pri dinamičnoj vožnji u krivinama, upravo zbog dodatne fleksibilnosti. Neke „All-Season“ gume ovde pružaju kompromisno rešenje, jer imaju urezane linije protektora, ali u isto vreme tvrđu smešu gazećeg sloja, što redukuje distorziju. S druge strane, neke gume za sva godišnja doba imaju manje poprečnih linija, ali u kombinaciji s mekšom smešom. Dobra zimska guma poseduje idealnu izbalansiranost između urezanih linija i smeše, u cilju ostvarivanja što boljih performansi u zimskim uslovima vožnje.
Dubina šare
Ova vrednost je manje-više uniformna kod većine standardnih guma za putničke automobile, nešto između 8 i 9 milimetara kada su nove. Generalno, veća dubina šare pruža bolje prijanjanje kada na putu ima snega i blata. Međutim, preduboka šara može rezultirati uvijanjem gazećeg sloja na tvrdoj podlozi. Na tvrdom snegu, ledu ili po kiši, dubina od 3 milimetra će i dalje omogućavati bezbednu i uglađenu vožnju. Naravno, kada dubina šare dostigne dotičnu vrednost, vreme je za planiranje kupovine novih guma u bliskoj budućnosti.
Spajkovi za sneg
Dodavanje spajkova za sneg je opcija na nekim zimskim i „All-Season“ pneumaticima. Spajkovi poboljšavaju prijanjanje na ledu, ali ne toliko i snegu. Treba imati u vidu da ovakve gume funkcionišu dobro sa spajkovima, ali ne toliko bez njih, jer je neophodna tvrđa smeša da bi ih držala na mestu, tako da kada se spajkovi izvade, one su slabo upotrebljive.
Životni vek/habanje zimske gume
Gume za sva godišnja doba, kako im i ime kaže, predviđene su za korišćenje tokom cele godine. Samim tim, jasno je zašto su privlačne brojnim kupcima. Nema „smaranja“ u vidu odlaska kod vulkanizera na zamenu ili pak samostalnog obavljanja ove radnje. Pored toga, „All-Season“ gume su sjajna solucija za one koji nemaju gde da odlažu zimske/letnje gume koje nisu u upotrebi. Zimski pneumatici su sezonski, tako da su predviđeni za adekvatno odlaganje tokom letnjih meseci. Ukoliko ste svakodnevni vozač, vrlo je verovatno da ćete otprilike tri zime koristiti garnituru zimskih guma, ne zbog starosti ili stvrdnjavanja gaznog sloja, već zbog trošenja prouzrokovanog redovnom vožnjom.
Pre montiranja prethodno korišćenih zimskih guma, zamolite vulkanizera da proveri da li je dubina šare pala ispod 4 milimetra. Ukoliko je to slučaj, verovatno ćete morati da kupite nove gume do isteka zime. Najbolje je da sve obavite odmah i platite za montažu i balans jednom a ne eventualno dva puta. Pored toga, vozićete se bezbednije.
Pritisak u gumama
Pritisak u pneumaticima, kada je reč o zimskim i njima ekvivalentnim „All-Season“ jedinicama, je identičan.
Komfor u vožnji
Udobnost u najvećoj meri zaivisi od konstrukcije karkase pneumatika i smeše gazne površine. Konstrukcija zimskih guma je dizajnirana na prvom mestu za zimske uslove. S tim u vezi, nema mnogo razlika između konstrukcije zimskih i guma za sva godišnja doba. Međutim, postoje razlike po pitanju smeše. Specifična smeša zimskih guma može da pruži uglađeniji osećaj u vožnji, posebno pri niskim spoljašnjim temperaturama. Naravno, vožnja na gumama sa spajkovima neće biti nimalo prijatna, svaki put kada oni dođu u kontakt s tvrdom povšrinom. Dakle, premijum zimske gume bez spajkova po pitanju komfora u vožnji značajno prednjače.
Rezime
Bez obzira da li se radi o automobilu s prednjim, zadnjim ili pogonom na sve točkove, svakako ćete profitirati s garniturom odgovarajućih zimskih guma, a toga ćete se s radošću setiti svaki put kada se nađete u dubokom snegu, kada naiđete na put pokriven ledom i kada temperatura padne značajno ispod nule. Da ponovimo, nikada nemojte koristiti samo dve zimske gume (obično na pogonskoj osovini), jer se time ništa ne dobija. Za one koji žive van grada, u oblastima u kojima su snežne padavine i niske temperature redovna pojava, jednostavno nema kompromisa po pitanju korišćenja zimskih guma.
Na kraju, mada su zimski pneumatici u svakom slučaju bolja opcija za zimsku vožnju od onih za sva godišnja doba, postoje vozači za koje su potonje ipak dobar izbor. O kojim se to vozačima radi? Oni koji žive u gradu i najmanje 70 odsto vožnje obavljaju u njemu, i koji nemaju gde da odlože zimske/letnje gume (a hotel za pneumatike im predstavlja prevelik izdatak), sigurno će u obzir uzeti gume za sva godišnja doba. Oni koji ne prelaze veliku kilometražu i nisu zahtevni po pitanju vožnje (čitaj „oni kojima se vožnja ne sastoji od konstantnog pritiskanja papučica gasa i kočnice“) , takođe će biti zadovoljni gumama za sva godišnja doba. Ono što isto tako treba imati u vidu je da tehnologija na ovom planu konstantno napreduje, tako da su današnji „All-Season“ pneumatici bolji od nekih ranijih generacija zimskih i letnjih guma, mada treba uzeti u obzir i to da su vozila u međuvremenu u proseku postala teža i sa snažnijim motorima.
Vrele Gume
Priredio: Pavle Barta
1 Komentar
Comments are closed.
Prvo, Srećna Nova godina i Božič
Drugo, zime u gradovima više nisu ono što su bile, pre 20 god, bilo je po 2-3 meseca pod snegom, zimi. Svedoci smo da se klima menja i da je veoma malo dana kada ima snega na putevima, pričam o manjm visinama 200-300mnv. Ko živi na planinama, naravno potpuno druga priča. U gradovima poslednjih godina i letnje gume završavaju posao, ako se oni dani sa snegom preskoče,ne vozi se auto…
Inače, ko koliko KM prelazi godišnje, ako je puno, ZIMSKE, ako nije puno All season, a mnogi koji pređu par hiljada km godišnje, ladno mogu da voze tigar winteru non stop.