TEST: DACIA DUSTER TechRoad 1.3 TCe 130 KS 2WD
Novi Daster neće vas tako lako izneveriti i njegova pozdanost pratiće vas ma koji zadatak da ste mu postavili
Podizanje balkanske prašine
Redizajnirani Dacia Duster sa inovativnim 1.3 TCe motorom ponosno i sasvim zasluženo nosi svoje sada već punu deceniju staro legendarno ime. Rumunska „pajalica“ napravljena je da dobro obavi zadati posao, ali i da se uspešno nosi sa gotovo svim izazovima koje će vlasnik pred nju staviti. Od makadamskih puteva, preko afaltne gradske gužve, pa sve do šumskih vagaša. Pored toga, primetili smo da ovaj model Dustera i svojim izgledom mami pažnju, kako starijih generacija, tako i mlađe populacije.
Terenac po ukusu
Atraktivan spoljni dizajn sa naglašenim SUV atributima izražen je pre svega u vidu agresivne prednje i zadnje maske, sa napadnim uglovima od 30 stepeni napred i 33 stepena pozadi. Ukupna širina od oko 180 cm bez retrovizora čini ga za nijansu užim od konkurencije. To mu i donosi malo mršaviju frontalnu pojavu. Za dobru vidljivost zadužene su prednje svetlosne grupe sa interesantnom grafikom i modernim tonom. Zadnje svetlosne jedinice su četvrtaste i podsećaju na one sa modela Jeep Renegade. To mu ne bi trebalo previše zameriti jer se bez problema uklapaju u ostatak eksterijera ovog terenskog vozila.
Nepuna 4 i po metra (4.341 mm) dužine, sa mišićavom haubom, prepoznatljivim krovnim nosačima, te snažni bokovi i izraženi pragovi (međuosovinsko rastojanje je više od 2.5 m), upotpunjuju bočnu siluetu ovog balkanskog off-road ponosa.
Posebna serija modela pod oznakom TechRoad podrazumeva da ovaj model ima nalepnice sa strane vozila, oznaku TechRoad i specifičan karirani detalj u donjem delu bokova. Već čuvena dodatna zadnja stakla poboljšavaju vidljivost ali i izgled ovog vozila.
Rumunski prašinar udaljen je zavidnih 21 centimetar od zemlje. To je među većim klirensima u klasi i predstavlja značajnu prednost prilikom terenske vožnje. Takođe, pažljivim dizajnom izduvne grane dobijeno je ravno podvozje bez izbočina. Kao što ljubitelji off-road vožnje znaju, to je idealno za prelazak prepreka i bezbrižno kretanje po neravnom terenu.
Zbog svega toga, vožnja van gradskog asfalta, bez obzira što je kod nas i on pun rupa, daleko je prijatnija i izazovnija. Ipak, novi Dačija Daster nismo testirali po balkanskim goletima i Karpatima, već po vojvođanskim livadama. Stoga ćemo njegovu off-road pohvalu ograničiti na panonsku ravnicu. Takođe, naš model nije imao 4×4 pogon. Velika zamerka za jedno terensko vozilo.
Karirani banatski stolnjak
Redizajnirani Dacia Duster nije prepoznatljiv samo spolja. Mnogo je truda i pažnje uloženo i u njegov enterijer. Može se istaći da je testirani model, za razliku od većine prethodnika, ne samo udobniji nego i vizuelno zanimljiviji. Pogotovo ovako obučen u TechRoad opremu.
Nju karakterišu pre svega zanimljive i po malo „retro“ karirane presvlake. Dezen sličan onim koje smo poslednji put videli kod bake na selu, u nekoj gradskoj kafani ili na novokomponovanim vojvođanskim salašima.
Akcenti raspoređeni na lajsnama enterijera, rukohvatu, otvorima za ventilaciju i pomenutim sedištima sa kariranim detaljima, čine da se zaboravi na već ustaljen Dačia „kalup“ izgled. Tu pre svega mislimo na monotonu notu koja se i te kako provlačila kroz prethodne modele. Ukupnom utisku doprinose i udobnija sedišta, dosta bolja vozačka pozicija, kao i sada već standardna podesivost volana po visini i dubini.
Dodajmo i da je zapremina prtljažnika nešto smanjena u odnosu na prethodnike i da iznosi 411 litara, što je svakako nedovoljno za vozilo koje bi trebalo da se koristi za „sve i svašta“.
S obzirom na vruće dane kada je testiran, digitalne komande klima uređaja zaslužuju posebnu pohvalu. Usudićemo se da kažemo da toliko da podsećaju na one iz premijum segmenta. Centralni greben blago je, čini se taman, nakošen ka vozaču. Displej od 7 inča osetljiv na dodir sa komandama i pri upravljaču je u odnosu na prethodnike pomeren par centimetara na gore. Možemo da kažemo da to definitivno više prija očima.
Iako ne baš najreprezentativniji primer moderne tehnologije, infotejnment sistem nazvan Media Nav Evolution zadovoljava osnovne potrebe. Tu pre svega mislimo na GPS (kartografija Adriatic), informacije o ekonomičnosti vožnje i slično. Multimedija ima AUX ulaz a tu su i Mp3, USB, Bluetooth konekcije, kao i funkciju povezivanja sa Android Auto sistemom. Zadnji parking senzori sa kamerom za vožnju unazad nešto su bez čega se ne mogu zamisliti novi modeli automobila, pa i naš Dacia „Prašinar“.
Uz naslon za ruku kao u Range Rover modelima (nama poseban gušt) i bolje pozicioniranu ručicu menjača, ukupan utisak kada je ergonomija u pitanju je zaista na visokom nivou.
Međutim, i dalje postoji dosta mesta za napredak. Posebno kada su u pitanju kvalitet materijala, finalna izrada i malo savremenija tehnologija, čak i kada je ova posebna serija opreme u pitanju. Sve u svemu, kada se spoje off-road vozne karakteristike i enterijer ovog Dastera, dobija se da idealna atmosfera za njega neko idilčno banatsko selo, kakvih je sve manje Srbiji, a verovatno i u Rumuniji.
Grudi balkanske, duša francuska
Rumunski terenac konačno je stigao sa novom ponudom kada je reč o benzinskim motorima. Prevaziđeni 1.6-litarski atmosferski agregat (115 kS i 156 Nm) dobio je alternativu u vidu dve opcije 1.3-litarskog turbo benzinskog TCe agregata. Jedna opcija razvija 130 KS i 240 Nm obrtnog momenta, a druga 150 KS i 245 Nm obrtnog momenta. Reč je o agregatu koji je razvio Renault u saradnji sa kompanijom Mercedes.
Taj agregat nam je dakle poznat iz modela francuskog proizvođača kao što su Scenic, Kadjar i novi Megane (koji nam je upravo na testu). Ako je dobar za francuske porodice i nemačku gospodu, valjda će biti dobar i rumunskoj i srpskoj sirotinji.
Na testu smo imali model sa 1.3 Tce Fap motorom. On razvija 130 konjskih snaga i 240 Nm obrtnog momenta pri 1.600 obrtaja. Broj obrtaja pri najvećoj snazi je oko pet hiljada. To je za ovakve perfomanse reklo bi se taman i čini da je motor manje bučan usled bolje komunikacije sa menjačem.
Novi benzinac, kao i svi drugi modeli u trenutnoj ponudi Dačia Dustera, povezan je sa šestostepenim manuelnim menjačem. Procenjujemo da bi menjač ipak mogao biti malo agilniji i poslušniji. Pogotovo u terenskoj vožnji, pa makar i po njivama banatskim. Zabrinujavajuće je što još uvek nema informacija o automatskoj transmisiji za ovaj model. Smatramo da bi to bila prava inovacija za ovog rumunskog prašinara. Naravno uz pogon na sva 4 točka koji je izuzetno nedostajao u ovoj voženoj verziji Dustera.
Naš „Prašinar“ razvija maksimalnu brzinu i do (nerealnih) 191 km/h. Do 100 km/h dolazi za dovoljno (za njega) brzih oko 11 sekundi. Pri tom, svakako je ekonomičniji od svojih prethodnika. Prosečna potrošnja na našem testu iznosila je optimalnih 6,9 litara (fabrička je 6,1 l). Prosečna potrošnja u gradu je oko 8 litara na 100 pređenih kilometara. Kapacitet rezervoara od 50 litara nije prevelik, ali ni mali. U poređenju sa nekim drugim modelima sasvim je zadovoljavajući. Prema tome, zamerka menjaču i pogonu, pohvala za potrošnju i ubrzanje.
Pored povećane snage, 1.3 Tce Fap je Dusteru omogućio i nižu emisiju štetnih gasova od 1.6-litarskog atmosferca, i to sa 158 na 139 grama CO2 po kilometru vožnje.
U stilu Elene Čaušesku
Prestonicu Rumunije, Bukurešt, sa pravom nazivaju „istočni Pariz“, zbog njene Trijumfalne kapije, Jelisejskih polja, avenije i mnogo toga drugog. Sada se tome može dodati i Dačia Duster, sa Renault-Mercedes motorom. On ovom rumunskom terencu daje dozu francuskog glamura i nemačkog šmeka. Nešto kao što je Elena Čaušesku u svojoj rezidenciji Palate parlamenta imala gala opremljene sobe u evropskom „nobl“ stilu. Usred socijalistički uređene i društveno „jednake“ Rumunije. Takvu kontradiktornost gaji dakle donekle i naš Dačia Duster. I Eleni bi se on sigurno svideo. Bila bi ponosna što je Evropa konačno, bar na taj način, stigla u daleki Bukurešt.
DAČIA DUSTER TechRoad 1.3 TCe 130 kS 2WD |
Motor: 1.3 Tce FAP, BENZIN, Euro 6Dtemp, 4 cilindra, 16 ventila; |
Rezime
Redizajnirani Duster veoma se lepo vozi i u krivinama. Suptilno podešeno vešanje omogućava mu da preko neravnina srspkih puteva prelazi bez ikakvih problema. Sama udobnost u vožnji takođe je na zadovoljavajućem nivou. Tome svakako doprinosi i poboljšana zvučna izolacija u odnosu na njegove prethodnike.
Međutim, u ovom automobilu i dalje ćete često imati priliku da čuejte brujanje i slične agresivne zvuke motora, pre svega zbog konfiguracije prenosa i slabih međubrzanja koja vas često navode da posegnete za ručicom menjača. Takođe, Duster tradicionalno loše prolazi na evropskim testovima bezbednosti (izgleda da ne lobiraju, odnosno ne „podmazuju“ dovoljno u Euro NCAP agenciji). Ipak, mi ga nismo testirali na bočne i ostale udarce, pa ćemo sud o tome ostaviti stručnjacima iz oblasti bezbednosti.
Utisak iz vožnje ipak je krajnje zadovoljavajući za jednu Dačiju. Otklonjeni su nedostaci prethodnika, a novi Daster neće vas tako lako izneveriti i njegova pozdanost pratiće vas ma koji zadatak da ste mu postavili.
Kada je reč o impresijama iz vožnje i udobnosti, dodajmo i to da i redizajniranom Dusteru sada postoje i nove opcije poput podešavanja vozačevog sedišta u lumbalnom delu, pomenutog naslona za ruke napred, zadnjih parking senzora, kao i skrivene pregrade ispod suvozačevog sedišta. Preglednost se takođe može navesti kao jedna od prednosti ovog terenca, jer visoka pozicija sedenja i velika kako bočna tako i zadnja stakla omogućavaju savršenu vidljivost u svakom trenutku.
Dačia Duster svakako je jedno robusno, pouzdano i dostupno vozilo za naše uslove. Upravo iz tih razloga ne sumnjamo da ćete ga vrlo često viđati u svojoj okolini. O stabilnosti i iskoristljivosti rumunske pajalice govori i činjenica da je godinama u nazad Duster službeno vozilo Gorske službe spašavanja ne samo u Srbiji, već i regionu. Tako da ukoliko se nađete izgubljeni u Delibatskoj peščari ili smetovima Stare planine, morate imati poverenja i verovati u Dustera.
Ulazna cena za 1.3 Tce od 14.890 evra ili 16.990 za testirani TechRoad model govori dosta toga sama za sebe, te ide u prilog tezi da se od Dačije Duster dobija mnogo za relativno malo para.
Jednim pogledom |
|||
Karoserija |
Udobnost |
||
Izgled |
4,0 |
Vozačka Suvozačka |
4,2 4,1 |
Funkcionalnost |
4,2 |
Pozadi |
4,0 |
Kvalitet izrade |
3,9 |
Ukupno: |
4,1 |
Ukupno |
4,03 |
Ponašanje u vožnji
|
|
Enterijer
|
Vozne osobine Off-Road osobine |
4,1 4,4 |
|
Funkcionalnost |
4,0 |
Performanse |
4,2 |
Dizajn |
4,2 |
Kočnice |
4,1 |
Ponuda prostora |
4,2 |
Ukupno: |
4,2 |
Kvalitet materijala |
3,7 |
Motor |
4,4 |
Završna obrada |
3,8 |
Menjač |
3,9 |
Ukupno: |
3,98 |
Cena |
4,6 |
Prosečna ocena: 4,172 |
Tekst: Martin Nađ i Stefan Stojković
Foto: Vrele Gume & Dacia
Ajd sad, pa za jedno dva meseca pisani test
[…] TEST: DAČIA DUSTER TechRoad 1.3 TCe 130 KS 2WD […]
TERENAC…a sa pogonom ma dva kotaca samo…kakav apsurd samo ?
Terenac sa pogonom na dva kotaca…ne budte smesni !
Nismo mi krivi što smo na test dobili 2WD koji voli da ide po banatskoj livadi 🙂
A mene nervira kada 4×4 testiraju na 10 cm snijega ili na makadamu. Ja sa običnim autom gazim do 30 cm snijega bez lanaca, samo dobre gume
Pogledajte rezultate NCAP Testa pogotovo udar u bok vozila.A sad ide i 200 km/h.Ako su motori sa turbinom dobri što su tako brzo zamenili 1.2 l ?Sad se ovaj 1.33 ugradjuje u Daciju.Renoe,Nissane.Mercedese A i B klase… globalizacija..a cena se približava cifru od 18.000 e….
Daster ima pogon 4×4 i to odličan. Ako ti treba a ti ga kupiš. Znači nije mana. Ovaj Daster još uvek ima puno mana ali pogon nije jedan od njih!
Ovo je trebao biti odgovor na komentar iznad! Greška. Pozdrav
Nikola, hvala na komentaru. Dodali smo i jedan pasus o bezebdnosti, propust je bio i to ne pomenuti u tekstu. Naravno nismo ga testirali na udarce, a „nezavisnim“ agencijama verujemo koliko i domaćim političarima, znajući kako se lobira u tim institucijama i na osnovu čega se donose sudovi. Veliki pozdrav!