Alternator je integralni deo električnih sistema konvencionalno pogonjenih vozila, a radi se o ne tako komplikovanoj, ali ipak stvari od vitalnog značaja kada je o vožnji reč
Kao što je slučaj sa svim komponentama automobila, tako će i on u neko doba zahtevati zamenu. Evo najčešćih simptoma koji će najaviti kvar, i šta treba da uradite ako do se oni pojave.
Alternator predstavlja tip električnog generatora, koji mehaničku energiju konvertuje u naizmeniču struju. On napaja akumulator i pomaže napajanju farova, brisača, elektropodizača i drugih uređaja u vozilu. Kao i sve drugo što koristimo, on se haba, tako da će na kraju njegove unutrašnje komponente otkazati. Ipak, pre nego što do toga dođe, obratite pažnju na sledeće signale:
Svetli upozoravajuća lampica na instrument tabli
Najuobičajeniji način na koji će vas automobil obavestiti da nešto nije u redu je preko omražene lampice. U ovom slučaju, biće osvetljen simbol u obliku akumulatora, dok će se kod nekih automobila pojaviti „ALT“ ili „GEN“ ikonica.
Ako izlazni napon alternatora padne ispod fabrički zadatih limita, upaliće se upozoravajuća lampica. Međutim, ako se ovo dešava dok je vozilo u stanju mirovanja a nestane kada pokrenete automobil, to znači da se napon vratio u normalu. Ovo je prvi znak koji ukazuje na to da alternator ne radi kako treba, tako da to ne treba ignorisati.
Slabija svetlost ili treperenje farova
Ako je samo jedan prednji far otkazao, onda je problem verovatno u sijalici, ali ako ni jedan ni drugi ne emituju dovoljno jaku svetlost ili trepere, to znači da ne dobijaju dovoljno električne energije.
Ovo se ponekad dešava kada obrtaji kolenastog vratila padnu prenisko, ali kada se oni vrate u normalu, isto se dešava i s intenzitetom svetlosti. Uglavnom, glavni „osumnjičeni“ za ovu pojavu je – alternator.
Većina modernih automobila je programirana tako da prioritet stavlja na električnu energiju i šalje je komponentama kojima je u najvećoj meri potrebna, tako da se ovaj simptom možda neće pojaviti na svim vozilima.
„Mrtav“ akumulator
Nema goreg osećaja (sem možda lupanja u motoru) od onoga kada okrenete ključ ili pritisnete dugme za startovanje motora, a ne desi se ništa. U većini slučajeva se ovo dešava kada je akumulator odslužio svoje.
Akumulatori imaju ograničen vek trajanja, ali ako vozilo nije tako staro ili ste zamenili akumulator relativno skoro, to znači da je alternator prestao da vrši svoju funkciju punjenja.
Brz način da se uradi dijagnoza i utvrdi koja komponenta pravi problem je da se motor startuje uz pomoć kablova, a zatim da se oni brzo raskače. Ukoliko je problem u akumulatoru, automobil će nastaviti da radi, ali ako iznenada stane, problem je u alternatoru.
Elektronika ne funkcioniše
Ako se alternator muči s proizvodnjom dovoljne količine električne energije, isto će se desiti s nekim uređajima kojima je ona neophodna za funkcionisanje. Primera radi, stakla se sporije podižu ili spuštaju nego inače, a slično se dešava s grejanjem sedišta, koje može i da uopšte ne funkcioniše.
Najbolji način da se uverite da li je problem u alternatoru je da koristite dva uređaja unutar kabine u isto vreme. Primera radi, uključite radio i spustite jedno od stakala. Ukoliko ne rade kako treba, vreme je da proverite alternator.
Kliktanje ili zveckanje
Neuobičajeni zvukovi takođe mogu biti signal da alternator otkazuje, posebno kada su udruženi s nekim od simptoma navedenih iznad.
Ako čujete takve zvukove iz prostora gde se nalazi alternator, to znači da su unutrašnje komponente istrošene, tako da se on muči da radi ispravno.
Nijedan od ovih simptoma ne sme da se ignoriše, a ono što svakako preporučujemo je da odvezete vozilo u servis na proveru alternatora.
On može ili da se popravi ili zameni. Naravno, prvonavedena opcija je jeftinija, ali nemojte očekivati da reparirani alternator traje isto toliko koliko i nov, jer treba imati u vidu da su mnogi postprodajni kompleti na tržištu inferiornog kvaliteta u poređenju s fabričkim komponentama.
Vrele Gume
Priredio: Pavle Barta
Vidim ovde gomilu pametnjakovića pa rekoh da proverim njihovu pamet. Evo šta sam našao.
1. An alternator is an electrical generator that converts mechanical energy to electrical energy in the form of alternating current.
2. Alternator je električni generator koji strujom snabdeva sve električne uređaje automobila i puni akumulator. Generator je mala elektrana koju pokreće motor; kad motor ne radi, električnu energiju daje akumulator. Električni generator može biti dinamo – generator jednosmerne struje ili alternator – generator naizmenične struje.
Danas većina automobila ima generatore naizmenične struje, dakle alternator; oni su jači i već pri najmanjem broju okreta daju dovoljno struje za punjenje akumulatora. Budući da je za punjenje akumulatora potrebna jednosmerna struja, svi alternatori imaju još i ispravljač koji pretvara naizmeničnu struju u jednosmernu.
Dakle ljudi, ne sramotite se, a i opismenite se malo.
Poslao sam ispravku u naknadnom komentaru, odmah, ali je nisu objavili. Toliko za pismenost. Alternator, završno, služi za dopunjavanje akumulatora, jednosmernom strujom. Sve drugo nije za ovaj nivo poznavanja automobila, motoristika i elektrike. Tako, pozdrav…
Kako da vam verujemo kad ovoliko neznanje pokazuje te?
Ja ovde ne vidim da je bilo ko negirao u tekstu da alternator služi za dopunjavanje akumulatora jednosmernom strujom. Ja ovde vidim par pametnjakovića, računajući i tebe, koji lupetaju gluposti i prave se pametni. Čak i da je napravljena greška, kao što nije, aj probaj nešto pametno, konstruktivno da prokomentarišeš u životu, a ne da se praviš pametan, jer je tvoje mišljenje potpuno nebitno. Ovako si samo jedan u moru nebitnih, neostvarenih pametnjakovića za tastaturom na internetu.
Da, alternator jeste generator naizmenično struje! Ali tu istu pretvara u jednosmernu!
„Alternator predstavlja tip električnog generatora, koji mehaničku energiju konvertuje u naizmeniču struju.“ Alternator pretvara mehaničku energiju u JEDNOSMERNU STRUJU…
Isto se dešava i ako automobil ne vozite često ili duže, već ponekad ili samo kratke gradske vožnje, bez obzira ako je akumulator nov može doći do toga da ne možete da startujete motor, naročito zimi.