AktuelnoEco GreenIndustrija

Lucid nastoji da iskopira Teslin recept uspeha

1.99KPregleda

Kalifornijska „startap“ kompanija, Lucid, započeće isporuke kupcima tek krajem godine, ali bez obzira na to, već je uspela da generiše solidan broj ljubitelja, koji smatraju da može da predstavlja ozbiljan izazov Tesli i  nemačkim premijum proizvođačima.

 

Luksuzni Lucid Air, pristići će s dometom do 805 kilometara, prostranim kabinskim prostorom i cenom od 169.000 dolara.

 

Neko će reći da je iznos „papren“, ali i vrednost kompanije koja će biti ozvaničenog naziva Lucid Group, mogla bi da bude procenjena na 37 milijardi dolara, onog momenta kada bude započela trgovinu na Nasdaqu, nakon spajanja s Churchill Capital Corp IV Majkla Klajna, koje čeka na odobrenje akcionara.

 

To bi značilo da je Lucid vredan dve trećine tržišta jednog Ford Motora, koji prodaje više od pet miliona vozila godišnje! Poređenja radi, procenjena vrednost Fiskera, još jednog električnog „startapa“, iznosi „samo“ 4,8 milijardi američkih novčanica.

 

Lucid je usmerio svo uzbuđenje oko „post-SUS“ sveta, za koji se prvi založio Ilon Mask, koji je vodeći Teslu došao do pozicije druge najbogatije osobe na svetu.

 

Čak i pre nego što Lucid počne da generiše prihode, on se oblikuje kao mašina za stvaranja bogatstva za kompaniju i insajdere akvizicionih kompanija za specijalne namene (SPAC). Iako se može pohvaliti impresivnom tehnologijom i iskusnim menadžerima, Lucid ima još mnogo toga da dokaže.

 

Od prošlog meseca, kompanija je prikupila tek 10.000 rezervacija u vrednosti od oko 900 miliona dolara. To je daleko od 10 milijardi za koje se očekuje da će firma potrošiti u naredne četiri godine, delom i zbog ambiciozne odluke da samostalno proizvodi vozila u fabrici u Arizoni. Kao što je Mask potvrdio svojevremeno, proizvodnja automobila je teška i iziskuje ogromna sredstva.

 

„Gutanje keša“

 

Poput Tesle, i Lucid ima veliki broj sledbenika među amaterskim investitorima, gde je dobar deo njih privučen na onlajn platformama kao što je Reddit.

 

U finansijskom smislu, fond suverena Saudijske Arabije koji „puca“ od bogatstva, za sada odnosi čistu pobedu, zahvaljujući investiciji od više od milijardu dolara, najavljenoj još 2018. Ovaj fond za javne investicije imaće više od 60 odsto udela u Lucidu, s ulogom od oko 23 milijarde dolara. Nije loše za zemlju čije bogatstvo potiče od naftnih derivata, čijem će nestanku doprineti upravo električni automobili.

 

Gotovo 170 miliona dolara u okviru „transakcionih troškova“, podrazumeva velike naknade za razne finansijske institucije, koje su uključene u čitav posao. To je praktično greška u zaokruživanju u poređenju s Churchillom, SPAC sponzorom pod vođstvom Klajna, bivšeg investicionog bankara Citigroupa.

 

Kompanija je platila nešto više od 40 miliona dolara za akcije Lucida, kao i gotovinske garancije koje sada vrede oko 1,6 milijardi dolara. Jedan deo akcija je izložen preprekama, tako da se ne može prodati u periodu od 18 meseci. Njih će verovatno podeliti Klajnova firrma M Klein & Co., drugi finansijski partneri i Churchillov „trust mozgova“, koji uključuje bivšeg šefa dizajna Applea, Džonija Ajva i bivšeg šefa Forda, Alana Malelija.

 

U Churchillu su odbili da pruže bilo kakav komentar na ovu temu.

 

Nakon podele postojećih akcija, generalni direktor Lucida, Piter Roulinson, posedovaće ih 12,9 miliona, procenjenih na 300 miliona dolara. Ovaj bivši Teslin inženjer bi mogao da učini mnogo više, odnosno da kreira izvršni plan koji će mu obezbediti ograničene zalihe koje prospekt konzervativno procenjuje na 556 miliona dolara.

 

Oni podležu kriterijumima zasnovanim na vremenu i učinku, a Roulinson je na dobrom putu da ih ispuni. Ceo iznos će dobiti ako ostane na kormilu kompanije četiri godine a Lucidova tržišna vrednost se udvostruči, što uopšte ne izgleda nemoguće, naprotiv.

 

Ni u Lucidu nisu bili voljni da prokomentarišu potonja zbivanja.

 

Iako veći deo ovog bogatstva egzistira samo na papiru, to objašnjava zašto naizgled svi u svetu biznisa i finansija žele svoj sopstveni SPAC. U poslednje vreme bilo je manje početnih javnih ponuda firmi s blanko čekovima, zbog pojačanog nadzora regulatora i nekih kapitalnih neuspeha.

 

Međutim, stotine su izašle u javnost u lovu na kompanije koje se spajaju, često ciljajući one koje se bave proizvodnjom električnih vozila. Lucidov poslovni plan je idealan primer (potencijalnog) bogatstva u nastajanju.

 

SPAC transakcija Lucidu obezbeđuje 4,4 milijarde dolara, što je suma koja će verovatno biti potrošena za par godina. Kompanija ne očekuje ostvarivanje pozitivnih novčanih tokova pre 2025., a u prospektu se navodi da će biti neophodno prikupiti dodatna sredstva, što sumnjamo da će biti teško.

 

Kapital nije jedina potencijalna teškoća. Nemački  proizvođači su se „probudili“ uvidevši potencijalnu pretnju koju predstavljaju novi igrači kao što je Lucid, tako da su lansirali impresivne električne modele poput Mercedes-Benza EQS, Porsche Taycana i Audija e-tron GT.

 

Ove nedelje je Mercedes saopštio da će potrošiti više od 40 milijardi evra na elektrifikaciju game.

 

Za sada, Lucid je u potpunosti fokusiran na relativno malo tržište luksuznih limuzina. Drugi model, električni SUV, neće pristići pre 2023.

 

Vrednost akcija Churchilla je porasla na čak 65 dolara u februaru, i to usred spekulativne groznice koja se delimično smirila. Trenutno su jedva na trećini dotične vrednosti. Ako se održi, procenjena vrednost od 37 milijardi dolara omogućiće Lucidu da jeftinije formira više zaliha, ukoliko bude potrebno. Međutim, na ovom nivou rizično je stvaranje prevelikog lagera, posebno ukoliko dođe do problema u proizvodnji ili ukoliko se spajanje ne odigra kako je planirano.

 

Iznad svega, Lucid treba da dokaže da bogatstvo na papiru može da pretvori u ono stvarno.

 

Vrele Gume

Top Reviews

Video Widget

gallery