Japan ima dugu tradiciju težnje ka inženjerskoj besprekornosti.
Upravo ta težnja ka savršenstvu je pomogla Japancima da proizvedu neke od najinteresantnijih i najzabavnijih automobila na svetu. Ipak, znali su oni da lansiraju u najmanju ruku „čudne“ četvorotočkaše, ali su pred nama oni najbolji (poređani abecednim redom):
Autozam AZ-1
Japanci su pravi majstori u kreiranju minijaturnih stvari, a Autozam AZ-1 je sjajan primer za to. Proizvođen od strane Mazde, AZ1 je pratio striktnu regulativu vezanu za kei vozila, u isto vreme uspevši da privuče veliki broj ljubitelja, prvenstveno zbog svog dizajna, koji mu je pružao izgled „mini“ superautomobila. Središnje pozicionirani trocilindarski turbomotor, radne zapremine samo 657 ccm, isporučivao je tek 65 ks, ali se „rado vrteo“ na 7.000 o/min. Sa samo 720 kilograma, AZ-1 do „stotke“ ubrzava za 8,0 sekundi.
Mazda je takođe u ponudu stavila i Mazdaspeed garnituru komponenti u koju su bili uključeni elementi karoserije, naplaci, ogibljenje, pa čak i diferencijal s ograničenim proklizavanjem. Postojala je i Suzukijeva verzija pod imenom Cara, prodata u 531 primerku, dok je AZ-1 pronašao 4392 kupca, što ga čini kolekcionarskim raritetom u današnje vreme.
Daihatsu Charade GTti
Stotinu konjskih snaga po litru zapremine je bila odlika trkačkih automobila krajem devedesetih godina. Ipak, Daihatsu je uspeo da izvuče dotičnu „konjicu“ iz motora Charadea, radne zapremine 993 ccm. Turbopunjenje je doprinelo postizanju ove magične brojke, a visokoturažna mašina je laganom „hot heču“ obezbeđivala sprint do 100 km/h za 7,8 sekundi.
Pored odličnih performansi, GTti su odlikovale veoma dobre vozne osobine, a GTi, koji je zamenio Charade GTti 1993., bio je zabavan, ali nije ponovio uspehe prethodnika u reli takmičenjima.
Datsun 240Z
Kako je Japan revolucionalizovao svet motocikala s dostupnim i u isto vreme pouzdanim mašinama krajem šezdesetih, Datsun 240Z je učinio isto u segmentu sportskih automobila. Lansiran 1969., 240Z je nadmašio direktne konkurente sa šestocilindarskim motorom sa 153 ks, koji je obezbeđivao sprint do „stotke“ za 8,2 sekunde. Nije bilo modela „s vetrom u kosi“, ali to nije sprečilo kupce da priušte 622.649 primeraka, uključujući i model 260, koji je pristigao 1974.
Honda Accord
Popularni japanski model, najpoznatiji u limuzinskoj formi, na scenu je stupio 1976 ali u hečbek izdanju. Mada u najvećoj meri prihvaćen kao sedan, Accord je bio dostupan u različitim formama, uključujući kupe, hečbek i karavan. Reč je o jednom od najprodavanijih modela u SAD, koji je u Evropi nažalost ukinut zbog slabe potražnje za sedanima, mada se radi o izuzetno kvalitetnom automobilu.
Honda je odabrala naziv „Accord“ u kojem se reflektovala njena želja za ostvarivanjem harmonije između ljudi, društva i automobila. Interesantno je da je nemački Opel svojevremeno neuspešno tužio Hondu, tvrdeći da je naziv previše sličan s njegovim „Rekordom“?!
Honda Civic
Ovde imamo posla s jednom od najdugovečnijih „dinastija“ unutar japanske automobilske industrije. Honda Civic je pristigla davne 1973., a njene pozicije su i dan danas više nego čvrste. U međuvremenu, Civic je porastao kako po dimenzijama, tako i na planu ambicija, proširivši ponudu na kupe, „hot heč“ i hibridne modele.
Možda je manje poznato, ali Civic je doprineo da se Triumph održi osamdesetih godina prošlog veka s modelom Acclaim, baziranim na drugoj generaciji malog Hondinog hečbeka. Takođe, Rover je zasnivao svoje modele 200 i 400 na Civicu. Do danas, više od 20 miliona primeraka svih generacija je prodato širom sveta. Ujedno, ovo je drugi najbolje prodavani model u Americi 2020.
Honda NSX
Kada je Honda konačno odlučila da kreira superautomobil koji će pomeriti ustaljene okvire, 1990. je nastao NSX. Sve u vezi s njim je krenulo od praznog lista papira, uključujući i 3,0-litarski V6. Činjenica je da je delio odnos prečnika i radnog hoda klipa s motorom iz Legenda, ali svaki odlivak i detalj se razlikovao. Takva je bila posvećenost Honde da maksimalno usavrši NSX. Čak je i legendarni Ajrton Sena učestovao u razvoju dinamike aluminijumske šasije.
NSX je mogao da pojuri preko 250 km/h, do 100 km/h je ubrzavao za 5,4 sekunde i bio je svakodnevno upotrebljiv. Kasnija unapređenja su ga učinila još bržim, ali je Honda retko kada prodavala više od 1000 primeraka godišnje između 1990. i 2005., prvenstveno zbog snobizma koji poslovično karakteriše kupce superautomobila, koji vole prestižan bedž na „nosu“ svog ljubimca.
Honda S2000
Honda je svoju 50. godišnjicu obeležila lansiranjem ovog sjajnog modela. Reč je o sportskom dvosedu, pogonjenom visokoturažnim 2,o-litarskim atmosfercem. Ovaj aluminijumski motor je koristio V-TEC tehnologiju, isporučujući 240 ks, što ga je činilo najsnažnijim po pitanju odnosa snage i zapremine 1999.
Prodato je više od 100.000 primeraka ovog fenomenalnog poklona Honde svetu automobila, tokom proizvodnje koja je trajala 10 godina. I dan danas, ovaj automobil ima više „šmeka“ od BMW-a Z4 ili Porsche Boxstera, što samo pokazuje do koje mere je izuzetan.
Isuzu Trooper
Prva generacija Isuzu Troopera je debitovala 1981. Nametnuo se kao ozbiljan rival Land Rover Defendera i Toyote Land Cruiser. Reč je o sposobnom terenskom vozilu, koje bez problema može da se eksploatiše i na auto-putu, posebno kada su 1988. pristigli veći i snažniji dizel i benzinski motori.
Druga generacija Troopera je na scenu stupila 1991., tačno na vreme da započne bitku s Land Rover Discoveryjem. Doduše, nije bila inovativnog dizajna kao britanski model, ali je i dalje privlačila veliki broj kupaca. Inače, kuriozitet je da je originalni Trooper prodavan pod 14 različitih naziva.
Lexus LFA
Japanci možda nemaju običaj da frekventno lansiraju modele „specijalne namene“, ali kada to urade, svetu stave do znanja kakvim inženjeringom raspolažu. Lexus LFA je jedan od njih, plasiran u seriji od samo 500 primeraka, ali je bez obzira na to redefinisao segment superautomobila svojevremeno. Gotovo kompletna struktura ovog automobila je napravljena od ugljeničnih vlakana, dok je Yamahin 4,8-litarski V10 verovatno najbolji motor koji je automobilska industrija ikada iznedrila.
Lexus je vrlo dobro znao kakav je automobilski dragulj kreirao, i kako bi sprečio profitiranje na njemu od strane špekulanata, kupci u Americi su mogli da prodaju svoj automobil isključivo prodavcu, i to po tržišnoj vrednosti ili prvobitnoj ceni, u zavisnosti od toga koja je niža. LFA je ostavio trajan pečat, a uticaj njegovog stajlinga je očigledan na današnjoj Supri.
Lexus LS
Sve u vezi s Lexusom LS je bilo novo u vreme kada je lansiran (1989.), pa čak i sama kompanija. Mada na scenu stupio kao luksuzna divizija Toyote, Lexus je u najvećoj meri bio zasebna marka, koja je na „nišanu“ imala prestižne proizvode iz Evrope i SAD. Da bi ostvario plan, Lexus je znao da mora da bude bolji na svim frontovima, a to je i postigao.
V8 motor radne zapremine 4,0 litra, bio je uglađen i tih, a vožnja raskošno prijatna, dok je oprema činila Mercedes S klase neuglednim. Obraćanje pažnje na detalje je ono što je LS izdvajalo. On je bio prvi automobil koji je u digitalnu kontrolu klima uređaja implementirao mogućnost podešavanja na 0,5 stepeni. Hirurška preciznost doduše nije bila po ukusu svih kupaca, a imidž marke i dalje nije bio na nivou nemačkih i američkih rivala, ali je LS čitavu igru u premijum segmentu podigao na viši nivo.
Mazda MX-5
Po mnogo pitanja, Mazda MX-5 je verovatno najznačajniji automobil koji je ikada izašao iz Zemlje izlazećeg sunca. Ovaj japanski model je spasio klasu sportskih dvoseda od nestanka, donoseći Mazdi profit više od tri decenije, ujedno omogućivši milionima vozača da uživaju u vožnji roudstera. Činjenica da je prodato više od milion MX-5 kroz četiri generacije, sve govori.
Uprkos uspesima, MX-5 se nikada nije „uspavala“ na lovorikama, tako da je Mazda neprestano unapređivala i ažurirala svoj model, i to ne jednostavno mu dodajući više snage, već održavajući perfektan balans performansi, sjajno prijanjanje i karakteristične vozne karakteristike.
Mazda RX-7
Mazdina posvećenost rotacionim motorima je čuvena. RX-7 nije prvi model japanske marke koji je koristio usluge ove uglađene pogonske jedinice, koja naprosto „obožava“ visoke obrtaje. Ipak, Wankel i sportska vožnja idu ruku pod ruku, a prva generacija RX-7 je „bacila rukavicu“ u lice Porscheu 924. Kasniji modeli su ušli još dublje u nemačku teritoriju, s više snage i boljim performansama.
U svakom slučaju, RX-7 je uživao u svojoj različitosti, a njegovi vlasnici su ga izuzetno voleli i cenili, upravo zbog rotacionog motora i specifičnog pristupa. U redu, neko će reći da su prateći troškovi bili prilično visoki, što je istina, ali je RX-7 sve to vraćao s kamatom. Kasniji modeli nisu uspeli da ponove uspeh prvenca, koji je prodat u gotovo pola miliona primeraka.
Mitsubishi Lancer Evolution
Mitsubishi Lancer Evolution, poznat kao „Evo“, započeo je život kao „ogoljena“ mašina. Čak je imao i čelične naplatke, dok je 247 ks iz četvorocilindarskog motora bilo usmereno na sva četiri točka, u cilju homologacije za učešće u reli takmičenjima.
Ova formla se pokazala uspešnom, tako da je usledilo nekoliko generacija po istom receptu. Najpoznatiji je verovatno Evo VI, zahvaljujući WRC titulama Tomija Makinena. Ipak, čak ni četiri osvojena reli šampionata nisu bila dovoljna da ubede značajniji broj kupaca da se odluči za Evolution karavan, koji je proizveden u samo 2924 primerka.
Mitsubishi Pajero
Na nekim tržištima poznat kao Shogun (Montero u Španiji), pristigao je 1981. Lepo je popunio prazninu između Land Rover Defendera i Range Rovera, nudeći veličinu prvonavedenog, uz terenske mogućnosti i komfor potonjeg. Kupci su ga prosto obožavali, a sve je podignuto na viši nivo kada je došao model produženog međuosovinskog rastojanja 1983. Koristio je dokazane benzinske i dizel motore, kojima se kasnije pridružio uglađeni 3,o-litarski V6, koji je korišćen i u drugoj generaciji.
Mitsubishi je s Pajerom ušao u Pariz-Dakar reli, pobedivši u klasi automobila čak 12 puta između 1984. i 2007., uknjiživši 150 etapnih pobeda, i postavši u to vreme najuspešniji proizvođač u istoriji najtežeg relija na svetu.
Nissan 200SX
Nissan nije bio nimalo stidljiv kada je lansirao sportske modele 1989. Mi stariji se sećamo dobro vremena kada su na scenu stupili 300ZX i Skyline GT-R, ali je 200SX bio taj koji se prodavao u velikim brojkama. Ostvario je plasman od milion primeraka za samo četiri godine, da bi ga 1993. zamenio naslednik. S13 model iz 1989. su karakterisale čiste linije, u kombinaciji s 1,8-litarskim turbomotorom, koji je prvobitno isporučivao 164 a kasnije 171 ks. Vozna dinamika koju je pružao zadnji pogon je bila izvanredna.
Pod nazivom Silvia na većini tržišta, ova linija sportskih automobila je najpre pristigla 1975., da bi kroz šest generacija trajala do 2002. Takođe je postojala 180SX verzija S13 modela, koju je Nissan nastavio da nudi na nekim tržištima uz novi S14, ali ne i u Evropi. Danas se smatra jednim od najboljih sportskih kupea iz Japana, i rado je viđen u garažama kolekcionara.
Nissan GT-R
Oznaka GT-R ima istoriju koja datira od 1969., ali su tek kasniji modeli definisali ono što ljubitelji Nissana cene i vole. Sve je počelo 1989. s R32, koji je uživao u značajnim uspesima u auto-moto sportu, dominirajući u japanskim i australijskim trkama turističkih automobila. R33 je usledio 1995. i bio je istovremeni hit. Nissan je R34 lansirao 1998., dok je aktuelni GT-R na scenu stupio krajem 2007.
Ono što svi ovi automobili dele su beskompromisna silovita ubrzanja, sjajno prijanjanje i izuzetna upravljivost, i to u automobilu koji nije bio nedostižan po pitanju cene. Pored toga, bez problema su pružali udobnu vožnju za četiri osobe, kao i mogućnost odlaska na pijacu ili supermarket. Jedini problem s ranijim modelima je pronaći neki koji nije modifikovan ili mu nije „izvađena duša“.
Subaru Forester
Subaru je bio među prvim proizvođačima koji su primetili da kupci žele SUV modele koji pružaju u isto vreme prijatnu vožnju na asfaltu. Forester je bio rezultat upravo te filozofije, baziran na Imprezinoj platformi, ali s povišenim klirensom. Naravno, pogon na sve točkove je standardan, a budući da je bio viši od Impreze u karavanskom izdanju, Forester se nametnuo kao „Katica za sve“, što je iniciralo stvaranje kulta.
Zahtevniji kupci su kasnije nagrađeni Turbo S modelom, koja je koristila verziju Imprezinog „boksera“ sa 170 ks, dok je u Japanu bila dostupna STi varijanta s 261 ks.
Subaru Impreza
Standardna Subaru Impreza je bila pristojan automobil, ali da budemo iskreni, tek je Turbo 2000 sa svojim derivatima obezbedio mesto među velikanima automobilske industrije. Turbo je započeo život sa „skromnih“ 211 ks, ali je pružio osnovu za kreiranje novog WRC trkača, koji je s Kolinom MekReom za volanom dosegao zvezdane trenutke 1995.
Kasnije verzije brzih Impreza su dobijale više snage uz oduzimanje mase, pa je čak smanjivan i broj vrata (22B). Međutim, senzacionalni balans je ono što je krasilo sve „naoštrene“ Impreze, izgradivši reputaciju koja je nedodirljiva i dan danas.
Suzuki Vitara
Suzuki je lansirao brojna zanimljiva vozila, ali se Vitara iz 1988. izdvaja kao prvi „lifestyle“ SUV. Na scenu je stupila nešto pre Land Rover Discoveryja, koji je istini za volju bio mnogo veća mašina, ali je cenovnik bio ubedljivo na strani japanskog modela.
Mnogi kupci modela iz B ili C segmenta, koji su bili u potrazi za nešto praktičnijim automobilom, „na radaru“ su imali Vitaru, koja je pružala i raznovrsnu personalizaciju, mnogo pre nego što je BMW to popularizovao s Minijem.
Toyota Corolla
Kada je o oznaci reč, ovo je najprodavaniji svetski automobil svih vremena. S nama je od 1966., a kroz 12 generacija, Corolla je prodata u pedesetak miliona primeraka, što je stavlja ispred imena kao što su Ford Model T, Volkswagen „buba“ ili Volkswagen Golf. Mada nikada nije bila automobil koji se mogao nazvati „uzbudljivim“, Corollu je jedna osobina krasila više nego bilo koji drugi model automobila, a to je da je oduvek „pucala“ na ogromnu ciljnu grupu kupaca.
Pažljivo prateći želje vozača, Toyota se trudila da ih sve ispuni u svakom narednom izdanju Corolle, koja je konstantno evoluirala i iz generacije u generaciju pružala sve više. Usvojila je hibridnu tehnologiju pre rivala, dok se Toyota u isto vreme trudi da Corollu učini dostupnom na što većem broju tržišta. Svemu naravno pomaže činjenica da je aktuelni model pre svega sjajan automobil.
Toyota Land Cruiser
Započevši priču kao vozilo sposobno da prođe svuda, namenjeno snagama Japanske nacionalne policijske rezerve, Land Cruiser je u proizvodnji od 1951. Više od 10 miliona ovog neprikosnovenog 4×4 modela je proizvedeno od tada, prateći iste principe koji podrazumevaju prevoz putnika bez obzira na težinu terena.
Inspiracija za prvobitni Land Cruiser je bez dileme bila Willys Jeep, ali su šezdesetih godina Japanci pronašli sopstveni identitet sa serijom 40. J70 Land Cruiser, lansiran 1983., još uvek je dostupan u nekim regionima kao što su Afrika i Australija. U međuvremenu, ovaj model dobio na luksuzu i prestižu, ne izgubivši nimalo na svojim „off-road“ sposobnostima.
Toyota MR2
Ovaj model je bio prvi japanski automobil sa središnje pozicioniranim motorom. Ono što je MR2 izdvojilo iz konkurencije u matičnoj zemlji su sjajne vozne karakteristike koje su ga krasile. Ovaj automobil je bio pravo otkrovenje među ljubiteljima dobre vožnje sa svojim energičnim motorom i izuzetnom okretnošću.
Dve naredne generacije su bile varijacije na temu uspešnog originalnog recepta. Od vozača, MR2 je zahtevao maksimalnu koncentraciju da bi se iz njega izvuklo ono najbolje, tako da je bio istinski, rasni „vozački automobil“.
Toyota GR Yaris
Evo dokaza da automobil ne mora da ima iza sebe dugi niz godina nasleđa da bi se našao među najboljima. Toyota GR Yaris je naprosto oduševila sve koji su dobili priliku da je provozaju. I ne samo to, jer nije vožnja jedini aspekt briljantnog pristupa Toyote kada je o ovom modelu reč.
Kao što je slučaj s brojnim automobilima koje krasi natprosečna brzina, i ova Toyota je homologacioni model, kreiran za kvalifikaciju Yarisa u WRC. To znači da imamo posla s pogonom na sve točkove i 261 ks iz trocilindarskog turbomotora radne zapremine 1,6 litara. Iz stanja mirovanja do 100 km/h ubrzava za samo 5,5 sekundi, a vozne osobine koje pruža, razlog su što mnogi kupci superautomobila u svoje garaže dodaju ovu džepnu raketu.
Toyota Previa
Daleko od toga da je bio prvi sedmosed ili osmosed prisutan na tržištu. Međutim, ono što je ovom modelu pošlo za rukom je da pokaže da i ovaj tip karoserije može da bude zabavan za vožnju. Naime, Toyota je postavila motor tako da je on ležao gotovo ravno pod 75 stepeni između prednjih sedišta, iza prednje osovine. To je Previji obezbedilo nisku tačku težišta, koja je neutralisala negativan uticaj visoke karoserije.
Verzija s kompresorskim 2,2-litarskim motorom iz prve generacije, bila je u ponudi na nekim tržištima, pružajući 160 ks kao alternativu 137 ks iz standardnog 2,4-litarskog benzinca. Generacije koje su usledile nisu bile tako tehnički smele i inovativne, ali su pružile više na planu praktičnosti.
Toyota Prius
Ovaj model probija granice automobilske industrije, vršeći svojevrstan kulturni i društveni uticaj. Toyota je pionir kada je reč o tehnologiji hibridnog pogona, a ne zaboravimo da je Prius bio tu mnogo pre EV revolucije kojoj svedočimo, i to u vreme kada je glavni rival, Volkswagen, sve karte bacao na dizel motore.
Lansiran prvobitno 1997., Prius je nudio redukovanu emisiju izduvnih gasova i nisku potrošnju goriva. U isto vreme, radilo se o praktičnom i upotrebljivom vozilu. Toyota je prodala više od 123.000 primeraka prve generacije u šest godina, što je zaista sjajan rezultat budući da se radilo o novoj, još uvek nedovoljno ispitanoj tehnologiji.
Vrele Gume
Priredio: Pavle Barta
1 Komentar
Comments are closed.
Fantastični automobili. Japanska logika rada, kvalitet, minimalne reklamacije, a kada budu, prihvataju se i posle više godina. Čitao sam tekstove da Toyota duplo manje vremena potroši na proizvodnju automobila od VWa. Organizovanost do tančina.