SETITE SE AJRTONA SENE
Bila je nedelja, 1. maj 1994. godine, uskršnje popodne, kada je čuveni Ajrton Sena udario u betonski zid na skretanju Tamburelo na stazi u Imoli, i zauvek otišao u legendu
Od tada je prošlo 22 godine, ali s obzirom na to da legende žive zauvek, u znak sećanja na čoveka koji je ostavio neizbrisiv trag u svetu sporta i automobilizma i bio simbol slogana #DontCrackUnderPressure, sećamo se nepobedivog Sene…
Sve je počelo u Sao Paolu
Sena je rođen u Sao Paolu u Brazilu, kao Ajrton Sena da Silva, u imućnoj porodici. Kada je poželeo prvi karting automobil dobio ga je na poklon od oca sa samo 4 godine, a takmičenja u kartingu otpočeo je sa 13 godina. 1984. ušao je u svet Formule 1. Sigurno je bogatstvo porodice obezbedilo njegov ulazak u skupi svet automobilizma, ali neka vas ne zavara ta činjenica! Zlobnici bi rekli da je Seni otac omogućio ulazak u ovaj sport, ali mu otac definitivno nije obezedio ostanak. Jednostavno – bio je najbolji. Kada bi u samo jednoj reči trebalo opisati Ajrtona Senu, onda bi ta reč definitivno bila ”brzina”.
Kišni čovek
Debitovao je 1984. u veoma lošem bolidu za Toleman. U 4. trci u sezoni u Monaku, Sena je polako počeo da ulazi u svet ozbiljnih imena automobilizma.
Padala je neverovatna kiša. Kažu da je bujica vode lila niz ulice Monaka. Sena je startovao 13-ti, ali tokom trke za koju su svi mislili da je neizvodljiva, zbog praktično nemogućih vremenskih uslova, (trka je u 31. krugu na kratko prekinuta), Sena je dodao takav gas da je mašina za sobom raspršila oblak kiše… i Ajrton je u 31. krugu dostigao poziciju broj 2. Neko od oduševljenih novinara je uzviknuo ”Rain man”, a raspamećena masa je gromoglasno prihvatila ime koji mu je spontano nadenuto, te je Senin nadimak ostao do kraja “Kišni čovek”. Kažu da je to jedna od najboljih trka svih vremena, koju su ljubitelji Formule 1 ikada videli. Iako je imao trogodišnji ugovor sa Toleman-om, otpočeo je pregovore sa Lotus-om, u koji je prešao naredne sezone.
Ulazak u McLaren i rivalstvo sa Alan Prostom
1988. Sena je odlučio da pređe u tim McLaren, u kojem mu je timski kolega bio prekaljeni Alan Prost. U toj sezoni, obojica su osvojila 15 od 16 trka, a Brazilac je uzeo svoju prvu titulu zahvaljujući sistemu takmičenja. To je bilo zato što je samo 11 trka bodovano, dok je ostalih pet okarakterisano kao trke za prestiž. Ipak, rivalstvo među dvojicom maestralnih vozača bilo je od starta vidljivo. Prost, koga su zvali „Profesor”, zbog njegove izuzetne pronicljivosti i snažne koncentracije da u mnogim trkama vozi u tzv. firungu ili kako bi profesionalni vozači žargonski rekli „na pertlu“, nije podnosio srčanog i hrabrog Senu koji je večito vozio “na žilet“. Kažu da je Sena vozio brže od brzine za koju su bolidi projektovani. Imao je običaj da kaže: „Biti drugi, znači biti prvi među onima koji su izgubili. Nisam dizajniran da budem 2. ili 3. ja sam rođen da pobeđujem.“
Iz tog razloga, sponzori su odmah prepoznali da pred sobom imaju nepobedivog, i onog koji obara sopstvene rekorde, nema limite, pa je slavni TAG Heuer odmah angažovao Senu za svog ambasadora. On je bio oličenje njihovog slogana #DontCrackUnderPressure.
Kakav je bio Sena
Bio je veoma religiozan. Govorio je često: „Ukoliko imate Boga na svojoj strani, sve je mnogo jasnije.“ Uvek je bio neverovatno smiren i prizeman, gotovo ponizan u razgovoru sa običnim ljudima, što nije bilo svojstveno nijednom vozaču Formule 1, koji su obično nadmeni i arogantni. Tokom života potrošio je 400 miliona dolara na školovanje brazilske dece, a da nikada o tome nije zucnuo ni reč u javnosti. Voleo je da igra šah, da vozi džet ski, skija na vodi i peca. Kao neverovatan emotivac pred trke je često povraćao od uzbuđenja. Pre bi se sudario, nego dozvolio da bude prestignut. Sena je predvideo i plašio se da će na Tamburelo skretanju neko poginuti. Svom kolegi, Gerhardu Bergeru govorio je da se sa tog ugla mora pomeriti zaštitna ograda, jer se plaši da će neko tu umreti, ali kako je odmah iza ograde proticala reka, to je bilo nemoguće uraditi. Nije znao, da će upravo on biti taj koji će tu izgubiti život.
Wiliams i fatalna Imola
1994. godine nakon što je Prost napustio Wiliams i Formulu 1, Sena se priključio timu Wiliamsa. Iako je potpisao za novi tim, Sena nije bio zadovoljan novim bolidom. Žalio se da bolid nekontrolisano beži u jednu stranu. U subotu 30. aprila na treningu u Imoli je iznenada poginuo Austrijanac Racenberger. Sena je sve to posmatrao iz boksa na monitoru. Svi su bili očajni i šokirani. Sutradan 1. maja, oni koji su ga poznavali kažu da se nijedanput pre trke nije nasmejao. Bio je neraspoložen, vidno uznemiren, a prema tvrdnjama brazilskog novinara i njegovog prijatelja Jaime Brito, Ajrton je napravio krug oko svog bolida, sumnjičavo pregledao gume… Samo pola sata pre trke, dao je intervju za jednu francusku TV stanicu rešivši da zakopa ratne sekire sa Alan Prostom. Trka je otpočela u 2 sata popodne, pri brzini od 280km/h Sena je udario o betonski zid na Tamburelo skretanju.
Iako mu je odmah pružena medicinska pomoć, ništa više nije moglo da se učini za njega. Uzrok nesreće do dana današnjeg nije otkriven, a Wiliamsov tim završio je na sudu zbog navodnog nemara u pripremi bolida. Bolničari su, dok su ga iznosili iz bolida pored Sene ugledali zastavu Austrije koju je Sena očigledno želeo da razvije kada prođe kroz cilj u znak sećanja na nastradalog Racenbergera. Njegova smrt izazvala je veliku žalost u čitavom svetu, pogotovo u Brazilu gde je proglašena trodnevna žalost, a ispraćen je uz najviše državne počasti. Na ulicama je bilo skoro 3 miliona ljudi, a sahrana Ajrtona Sene bila je događaj kojem je ikada u istoriji sporta prisustvovao tako veliki broj ljudi. Voleli su ga više nego Pelea. S razlogom… ovaj skromni momak osvojio je 3 puta titulu svetskog šampiona u Formuli 1, učestvovao je u 161 Grand Prix-u, ukupno 2982 krugova imao je vođstvo u odnosu na druge, osvojio je 41 pobedu i 65 puta je imao pol poziciju.
Nakon Senine smrti, njegova sestra Vivijen, nastavila je da vodi Institut Ayrton Senna, koji je osnovao njn brat, a do danas je pomogao u školovanju više miliona brazilske dece. Član upravnog odbora je niko drugi do – Alan Prost. Mnoge ulice, avenije i institucije danas u Brazilu nose ime Ajrton Sena. U spomen na ovog velikog sportistu, a pre svega čoveka sa izuzetnom ličnošću, TAG Heuer brend koji ga je pratio od prvih uspeha, nedavno je izbacio novu specijalnu ediciju satova Senna, kako bi pružio podršku dobrotvornom radu koji je Sena otpočeo, a njegova porodica nastavila.
Ne zaboravite Ajrtona Senu!
Pogledajte fantastični video “Remember Senna” koji je uradio TAG Heuer u znak sećanja na Senu i povodom 30 godina partnerstva sa McLaren Formula 1, timom u kojem se pojavljuje hologramski i Ajrton Sena.