
Mercedes 2.0 CDI i Toyota 1 HZ dizeli nemaju nameru da se penzionišu
U pravom električnom cunamiju koji je „počistio“ gotovo svu klasiku ispod haube, pojedini dizel motori stari debelo preko 20 godina još nisu odradili poslednji trzaj
Sada se može reći, u automobilsku legendu ulaze dizelaši Toyote 1HZ i Mercedesa 2.0 CDI, koji se i dalje proizvode i prodaju širom sveta.
Istražujemo, kako to da su još „živi“ i ekonomski isplativi, posebno na konzervativnim tržištima Afrike, Australije, Bliskog istoka pa i juga Evrope.
U automobilskoj industriji stalno slušamo o elektrifikaciji, downsizingu i složenim hibridnim pogonima. Ipak, postoje motori koji prkose vremenu. Konstruisani pre dve ili tri decenije, oni i dalje izlaze sa fabričkih traka i pokreću nove automobile.
Za proizvođače, ovakvi motori su najčistiji primer ekonomske isplativosti – istraživanje i razvoj odavno su otplaćeni, a svaka nova jedinica donosi stabilan profit.
Toyota 1HZ – motor koji odbija da umre
Jedan od najpoznatijih primera je Toyota 1HZ, atmosferski dizel motor zapremine 4.2 litra, predstavljen 1990. godine.
– Snaga: 129 KS
– Obrtni moment: 285 Nm
– Koncept: bez turbine, bez elektronike, sa mehaničkom pumpom i masivnim gvozdenim blokom
Ovaj motor je i dalje u proizvodnji i ugrađuje se u Land Cruiser 70 seriju. Njegova jednostavna konstrukcija i sposobnost da radi i na gorivu sumnjivog kvaliteta učinili su ga legendom u Africi, Australiji i na Bliskom Istoku. Za Toyotu, 1HZ je simbol pouzdanosti, ali i što je reći uređaj koji donosi čist profit.
Mercedes 2.0 CDI – evropski klasik koji traje
Evropa ima svoj pandan Toyoti u Mercedesovom 2.0 CDI motoru (OM646/OM651), razvijenom početkom 2000-ih.
– Pokretao modele: C-klasa, E-klasa, Sprinter
– I dalje prisutan u lakim komercijalnim vozilima
– Višestruko prilagođavan ekološkim normama, ali osnovna konstrukcija ostala ista
Za Daimler, ovaj motor je garant stabilne zarade. Iako svet prelazi na elektrifikaciju, 2.0 CDI i dalje radi posao za tržišta gde je pouzdanost važnija od mode.
Konzervativna tržišta juga Evrope
Posebno je zanimljivo što konzervativna tržišta juga Evrope– Grčka, Portugal, Balkan – i dalje više vole ovakve motore. Razlozi su jasni:
– jednostavno održavanje
– poznata i proverena mehanika
– jeftiniji delovi
– dug životni vek automobila (15–20 godina)
Na ovim tržištima vozači veruju pouzdanim dizelima više nego najsavremenijim turbo-hibridima. Za njih, sigurnost i trajnost imaju veću vrednost od tehnologije.
Još primera dugovečnih motora
Međutim, navedeni motori nisu usamljeni, a pojedini se i na mala vrata kroz laku elektrifikaciju vraćaju na scenu poput 2.0 TDI iz VW grupacije.
Od „klasike“ bez elektrifikacije još možemo sresti u novim modelima
– Volkswagen 1.9 TDI – i dalje u proizvodnji za tržišta Latinske Amerike i Afrike.
– Isuzu 4JJ1 – 3.0 dizel iz 2004, poznat po trajnosti u pikapovima D-Max.
– Mitsubishi 4D56– motor sa korenima u osamdesetim, još tražen u jugoistočnoj Aziji.
– Fiat FIRE i Multijet – mali benzinci i dizeli, deo proizvodnje i dalje živi, uključujući i Kragujevac.
Ekonomija i tradicija u isto vreme
U vremenu kada proizvođači troše milijarde na električne platforme i hibridne pogone, motori poput Toyotinog 1HZ ili Mercedesovog 2.0 CDI pokazuju da trajnost i pouzdanost nikada ne izlaze iz mode.
Za kompanije, oni su čist primer ekonomske isplativosti. Za vozače, sigurnost da neće ostati na putu – bilo u afričkoj savani, bilo na Balkanu.
Na konzervativnim tržištima juga Evrope, ovakvi motori i dalje imaju kultni status: provereno je uvek sigurnije od novog.
Lidija Piroški