Kovid-19 je dominirao naslovnim stranama prošle godine, tako da haos koji je nastao na automobilskom tržištu nimalo ne iznenađuje.
Na vodećih 10 svetskih tržišta je prodat 7,71 milion automobila manje 2020. u odnosu na 2019., što je pad od 12,6 odsto. Samo u jednoj zemlji je zabeležen porast, i to u Južnoj Koreji, dok je Velika Britanija s minusom od 28 odsto bila najlošija.
U međuvremenu, Toyota je povratila svoju krunu kao najveći globalni proizvođač vozila, električni automobili su nastavili da obaraju prodajne rekorde, dok je premijum segment ostao visoko da se kotira u Kini.
Zapravo, globalni porast prodaje električnih vozila od 28 odsto pokazuje da je ovaj sektor čvrsto podržan investicijama, politikom i visokom tehnologijom.
Još jedan značajan trend predstavlja nastavak pada potražnje za luksuznim limuzinama, jer se kupci i dalje okreću SUV/krosoverima. Cadillac i Lincoln, primera radi, povuki su tri limuzine s tržišta, dok je veliki BMW X7 već u prvoj godini prisustva na tržištu ostvario značajne prodajne rezultate.
S druge strane, Mercedes-Benz je prodao više vozila od BMW-a, kao i 2019., ali kada se u računicu ubace svi brendovi, BMW grupa je bila bolja od Daimlera.
Porsche i dalje beleži uspehe s 911, dok je Chevrolet takođe profitirao s novim Corvetteom sa središnje pozicioniranim motorom.
Značajan pad prodaje na vodećih 10 tržišta
Kina je bila prva zemlja koja je prijavila obolele od koronavirusa, tako da je ovo tržište na udaru bilo pre drugih, ali se i brže oporavilo. Naime, 2020. je završena s padom prodaje od samo dva odsto. S obzirom da je prethodne godine zabeležen minus od osam odsto, prošlogodišnji rezultat je sasvim solidan.
„Virus, vanredne mere i inicijalna panika, u najvećoj meri objašnjavaju opšti pad prodaje na globalnom planu“, kaže analitičar iz Jato Dynamicsa, Felipe Munjoz. „Međutim, moramo podsetiti da je globalno tržište već bilo na nizbrdici mesecima pre dolaska Kovida-19.“
SAD (-15%), Japan (-12%) i Nemačka (-19%), mada su ostvarili dvocifreni deficit, ipak su prošli bolje od Francuske i Brazila, koji se bez obzira na minus popeo na sedmo mesto, zahvaljujući još lošijim rezultatima Velike Britanije.
Ako nešto ohrabruje to su dokazi koji ukazuju da dolazi do oporavka prodaje u 2021. „Srećom, vidimo jasne znake oporavka tržišta kao što su kinesko i južnokorejsko, kao i neke manje vidne u SAD, Latinskoj Americi i Indiji“, kaže Munjoz.
Ofanziva elektromobila ne posustaje
Pre dve godine, velika vest je bila da su električni automobili probili brojku od milion prodatih primeraka. Prošle godine, elektromobili su popravili rezultat na 1,8 miliona, što je porast od 28 odsto, tako da očekujemo da barijera od dva miliona bude probijena u drugoj polovini 2021.
Evropa je bila značajan pokretač ovog rasta, nadmašivši Kinu u 2020., jer su u najmnogoljudnijoj zemlji sveta povučene subvencije tokom nekih meseci, što je usporilo prodaju.
U Evropi, revidirani Renault Zoe je zauzeo prvo mesto, ispred Teslinog Modela 3, što je sjajan rezultat ovog elektromobila iz B segmenta, koji uspeh između ostalog može da zahvali i novoj bateriji koja pruža širu autonomiju.
Sveukupno, Model 3 će prebaciti brojku od 300.000 prodatih jedinica na tri glavna tržišta, mada Jato upozorava da će možda biti potrebno dodatnih par meseci da se to finalizuje.
Znaci oporavka u Kini
Poslednjih nekoliko meseci u 2020. sugerišu da bi ove godine moglo da dođe do rasta prodaje automobila u Kini, nakon dve godine „minusa“.
Deo rasta će moći da se pripiše prodaji elektromobila, dok se Tesla, Toyota, nemački premijum brendovi i domaći proizvođači poput Changana i Hongqija nadaju da će nastaviti „pobednički niz“.
S druge strane, Volkswagen, Geely, Hyundai i General Motors će nastojati da poprave plasman.
Luksuzni automobili u padu, ali nisu otpisani
Mada je globalna prodaja luskuznih vozila pala za šest odsto u 2020., na ispod 10 miliona, ovaj pad je značajno manji od onog koje je zabeležilo ukupno tržište. Što se tiče prodaje premijum automobila u Kini, ona je čak porasla u 2020., i to za 13 odsto, što je sjajan rezultat.
„Zapravo, veliki porast u Kini je omogućio da ovo tržište nadmaši evropsko i postane najveće za proizvođače premijum vozila“, kaže Munjoz. Jedan od tri luksuzna automobila koji se prodaju u svetu, završi u Kini.
Najveći dobitnici u globalnom smislu su bili Tesla, kineski Hongqi i Nio, i Hyundaijeva premijum filijala Genesis. Najveći gubitnici, s druge strane, bili su Land Rover, Acura, Infiniti, Jaguar i Alfa Romeo.
Električni SUV/krosoveri nastavljaju s rastom – Audi kolo vodi
U 2019., električni SUV/krosoveri su bili jedna od omiljenih tema, jer su nakon pet godina razvoja i istraživanja, premijum marke popunile ovaj segment koji je svojevremeno začeo Tesla Model X.
Prošle godine, Audi e-tron se najbolje kotirao, nadmašivši po prodaji sve velike rivale, uključujući BMW i Mercedes-Benz.
„Obim prodaje e-trona je bio dvostruko veći od EQC-a“, kaže Munjoz, „što je izuzetno, budući da Mercedes ima jače pozicije gotovo svuda. Nio ES6 i EC6 su takođe zabeležili interesantne rezultate. Moramo imati na umu da ovi automobili nisu jeftini i mogli bi uskoro da igraju važnu ulogu van matičnog, kineskog tržišta.“
Toyota ponovo ispred VW-a, Hyunda i Kia na čvrstim pozicijama
Japanska kompanija je povratila vodeće mesto s najviše prodatih automobila u 2020. Ovo pre svega može da zahvali ekspertizi u oblasti hibridnog pogona i snažnim tržišnim prisustvom u Japanu i SAD. Čak, razlika na kraju nije bila beznačajna, jer je Toyota sa 7,27 miliona prodatih automobila nadmašila Volkswagen za 1,86 miliona jedinica.
„Volkswagen je bio izloženiji uticaju pandemije zbog jakih pozicija u Kini i Evropi, gde je Kovid-19 udario najžešće u prvih šest meseci prošle godine“, kaže Munjoz. Međutim, Volkswagenova nedavna ekspanzija u SUV/krosover segmente je zaustavila pad prodaje.
Globalna tranzicija ka električnim automobilima je nagradila investicione napore BMW-a, Kije, Hyundaija i Mercedesa, koji su ojačali pozicije u odnosu na direktne rivale.
Teška vremena za JLR
Prodaja Jaguar Land Rovera je pala u 2020., a obe marke su zabeležile „minus“ veći od onog na globalnom planu (6%), kada je o premijum segmentu reč.
Land Rover je „skliznuo“ na 311.000 prodatih primeraka (-18%), dok je Jaguar zabeležio neprijatan pad od 35 odsto (104.000), došavši veoma blizu brojke od 100.000, gde se nalazio pre deset godina, pre nego što su milijarde funti „upumpane“ od strane indijske Tate.
„JLR nastavlja da se bavi istim problemom: Jaguar ne može čvrsto da se pozicionira, nakon što je prevelik broj godina izgubio na limuzine, dok se Land Rover suočava s kanibalizacijom“, kaže Munjoz.
Svetlu tačku je činio Jaguar I-Pace EV s porastom od tri odsto (gotovo 17.000 jedinica), ali su bestseleri pout F-Pace i E-Pace SUV/krosovera doživeli sunovrat zbog pandemije i „Bregzita“.
Uz privremeno zatvaranje fabrike u Kasl Bromviču zbog pandemije, Jaguar XE i XF limuzine su zajedničkim snagama ostvarile prodaju od jedva 30.000 primeraka, što je tromesečna proizvodnja BMW-a serije 3.
S dolaskom revidiranog Evoquea, zajednička prodaja Range Rovera i Range Rover Sporta, od gotovo 100.000 jedinica, bila je blizu ukupnog plasmana Jaguara. Bez obzira na sve nedaće, kompanija je prodala oko 20.000 automobila više nego 2019.
Prodaja superautomobila slabija ali su neki ostvarili uspeh
Za očekivati je bilo da prodaja supersportskih automobila bude slabija u 2020., a to se i desilo.
U ovom segmentu je takođe prisutno više modela nego ikada ranije, najmanje 20, tako im je život dodatno otežan pandemijskim teškoćama. Zabeležen je pad od pet odsto (82.097), ali na Porsche 911 to očigledno nije uticalo.
Novi Chevrolet Corvette je dominantno stupio na tržište nakon lansiranja, nadmašujući rezultate koje je postizao prethodnik, i za sada, čini se da su strahovi da bi promena pogonske postavke mogla da odbije tradicionalne kupce, bili neopravdani. Takođe novajlija, Bentley Continental GT, pokazao se otpornim na „virus“, dok je Lexus LC isto tako profitirao, ostavivši iza sebe neke etabliranije modele, nakon što je lansirana kabriolet verzija.
Aston Martinove nevolje su dobro dokumentovane tokom godine, ali možda nije bilo za očekivati da će i Ferrari Portofino doživeti značajan pad prodaje.
Nemačke premijum marke neuništive poput „pancera“
Mercedes predvodi nemačke premijum gigante na globalnom planu, mada je BMW grupa bila najuspešnija kada se u računicu dodaju Mini i Rolls-Royce.
BMW-u je snažan doprinos dala nova serija 3, dok je Audi bio usporen vremešnim A4 i lansiranjem novog A3.
Novi Defender pristigao „uz fanfare“
Značajan prodajni adut JLR-a je bio novi Land Rover Defender. S prodatih 26.500 primeraka, ovaj model se nametnuo kao dobar poslovni projekat, s obzirom na mnogo višu cenu u odnosu na prethodnika, mada se ruku na srce nije baš proslavio. Naš test ovog modela možete pročitati OVDE.
Jatove preliminarne brojke pokazuju da se Defender 110 s petoro vrata prodaje na američkom tržištu u odnosu dva prema jedan u poređenju s britanskim. Ipak, prodaja Discoveryja je pala za gotovo 12.000 primeraka (-34%), tako da je pitanje „kanibalizacije“ unutar game sasvim izvesno.
Rastuća prodaja i prvi profit za Teslu
Kalifornijski proizvođač je konačno profitirao na prodajnoj ekspanziji u 2020., što je ključni trenutak za kompaniju u njenoj dvanaestogodišnjoj istoriji.
Prodaja u Kini, primera radi, doživela je spektakularan rast od 226 odsto, uz početak lokalne proizvodnje, dok je Model 3 probio barijeru od 300.000 plasiranih jedinica.
„Ono što je najvažnije, kompanija je ostvarila profit na osnovu procesa širenja prodaje“, kaže Munjoz.
Jato je takođe naglasio da će se Tesline brojke verovatno promeniti kada finalizovani podaci iz novembra i decembra budu zamenili sadašnje procene.
Ipak, prošla godina se pokazala izazovnom za Teslu. Stariji i skuplji Model S i Model X su izgubili deo prodaje u rastućem segmentu. Model 3 je izgubio vodeću poziciju u Evropi od Renault Zoea, dok je marka počela da gubi tržišni udeo na Starom kontinentu, doduše neznatno.
Gledajući unapred, konkurencija će samo biti oštrija, jer mnogi drugi proizvođači ulaze u elektrifikaciju svoje ponude, a ovaj proces je ubrzan u 2020., kada su PSA grupa i Volkswagen grupa započele električnu ofanzivu, a lansirani su i Mini Electric i Fiat 500e.
Luksuzne limuzine gube kupce od SUV/krosovera
Značajan pad prodaje premijum limuzina posledica je i nekih dramatičnih odluka. Cadillac je prekinuo proizvodnju modela XTS i CT6, Lincoln je „eutanazirao“ Continental, dok je Porsche lansirao Taycan, kao svojevrsni električni pandan Panamere.
„XTS se prodavao dobro u Kini, a Continental je žrtva Fordove strateške odluke da ukine limuzine u korist SUV/krosovera“, kaže Munjoz.
Prodaja Lexusa LS, modela koji je „star“ samo tri godine, takođe se smanjila. „Lexus je gotovo nestao iz segmenta s LS-om, koji nije po ukusu Evropljana“, dodao je Munjoz.
Gradski i luksuzni modeli najprodavaniji među SUV/krosoverima
Jato tek treba da sakupi kompletne godišnje podatke SUV segmenta na globalnom planu, ali rani pokazatelji sugerišu da su se gradski i premijum modeli najbolje kotirali po pitanju prodaje.
U prvoj godini prisustva na tržištu, BMW X7 je bio izuzetno uspešan, našavši gotovo 48.000 vlasnika. Range Rover, rodonačelnik ove kategorije vozila, pao je na 49.000 prodatih jedinica.
Ford Mustang kolo vodi kod „sportista“
Sportski automobili i kupei su dva odvojena segmenta, ali u oba je zabeležen značajan pad prodaje, budući da je diskreciono trošenje pogođeno pandemijom.
Tržišni uslovi su se pokazali teškim za novi BMW Z4, dok je ikona u segmentu, Mazda MX-5, pala na manje od 17.000 prodatih jedinica, što je zabrinjavajuće.
U međuvremenu, fabulozni Alpine A110 nastavlja da se muči. Prošle godine je prodato samo 1529 primeraka ovog modela, što je pad od 68 odsto u odnosu na 2019., dok je rival iz Porschea, 718 Boxster/Cayman zabeležio „minus“ od 57 odsto.
Vrele Gume
Izvor: AUTOCAR