Legenda sa ostrva
Neumorni radni konj, humanitarac, ratna mašina,…
Land Rover Defender, kutijasti terenski automobil specifičnog stila i izuzetnog duha. Koristan ali grub i neudoban. Daleko od savršenstva, u modernom dobu koje više ceni udobnost i tablet performanse, mesta za Defender jednostavno više nema. Nakon skoro 70 godina sa proizvodnih traka više neće silaziti model koji je ovu britansku marku učinio poznatom u celom svetu.
Defender je bio daleko od savršenstva. U modernom dobu koje više ceni tablet performanse od muževnosti, mesta za njega nema
Sklapanje kockica
Težak period posle Drugog svetskog rata najviše se osetio u industriji Velike Britanije. Porušene fabrike i nedostatak radne snage u velikoj su meri usporile obnovu zemlje, ali je kao i kod svakog početka sve zavisilo od volje i dobre ideje.
Braća Moris i Spenser Vilks, tehnički i generalni direktor kompanije Rover, nisu sedeli skrštenih ruku, već su na svojoj farmi u Velsu smišljali kako da olakšaju sebi radove u polju. Jedini dotadašnji ˝pomoćnik˝ u poslu je bio prilično istrošeni Jeep Willys, dobijen kao otpisano ratno vozilo. Razmatranja za potpuno novo vozilo, idejno oslonjeno na Willys, su se pojavila 1947. godine, i to jednostavnim crtežom u pesku. Vozilo je prvobitno zamišljeno sa volanom u sredini (poput traktora), kako bi se efikasnije obrađivalo zemljište. Posleratne restrikcije u pogledu nabavke čelika su naterale braću Vilks da novog radnog konja izrade u potpunosti od aluminijuma, koga je bilo na pretek. Lagana konstrukcija bi time bila otporna na koroziju, a što se spoljnjeg izgleda tiče ponuđen je samo u jednoj boji – vojničko zelenoj (takođe sa ratnih viškova).
Krajem leta 1947. godine upravni odbor kompanije Rover donosi odluku da se novi model uvede u proizvodnju pod dodatnim imenom Land, ovim označavajući svrhu višenamenskog vozila. Prvi prototipi su bili opremljeni 1.4-litarskim Rover 10 motorom, koji se pokazao kao nedovoljno snažan. Kasnije verzije su dobile unapređeni 1.6-litarski benzinac sa 50 KS na koji je dodata prenosna kutija i pogon na svim točkovima, kao i dodaci za priključne mašine.
Serija I
Prvo zvanično predstavljanje javnosti je održano na Salonu automobila u Amsterdamu 21. maja 1948. godine, a proizvodnja punog obima je usledila već narednog meseca. Neočekivani početni uspeh je iznenadio čelnike Rovera, a podatak da je do kraja prve godine proizvodnje novi model izvožen u čak 70 zemalja širom sveta dovoljno govori o popularnosti. Sledeće godine Land Rover počinje da se izvozi u Sjedinjene Američke Države, a u prvoj punoj godini proizvodnje sa traka je sišlo 8.000 vozila, znatno više od planiranih 5.000.
Konstantna unapređenja su postala zaštitni znak fabrike, pa je tako 1950. godine kupcima postala dostupna opcija izbora pogona, a 1952. godine Land Rover dobija 2.0-litarski motor sa 52 KS. Zbog povećanja utovarnog kapaciteta 1953. godine međuosovinsko rastojanje je povećano sa 80 na 86 inča, a u prodaji se uskoro našla i verzija sa rastojanjem od 107 inča. Već naredne godine sa trake silazi jubilarni, 100.000-ti, primerak. Na zahtev kupaca Land Rover počinje da se isporučuje i sa 2.0-litarskim dizel motorom sa 52 KS. Cela operacija ugradnje većeg motora nije prošla glatko i zahtevala je dosta izmena ispod karoserije. Međuosovinsko rastojanje je iz tog razloga 1956. godine povećano na 88 i 109 inča, ali je novi dizel motor imao premijeru tek naredne godine. Interesovanje britanske vojske za novi model je bilo prijatno iznenađenje. 1949. godine je stigla prva porudžbina od 1.878 neznatno modifikovanih vozila. Tamno zeleni Land Roveri su prvo vojno iskustvo imali u Korejskom ratu 1950. godine, a saradnja Crvenog krsta i britanskog proizvođača je započela 1954. godine, prvom isporukom specijalizovanih vozila.
1958. godine, nakon skoro 200.000 proizvedenih vozila, na scenu je stupila druga generacija Land Rovera.
Serija II
Nakon deset godina u proizvodnji Serija II je predstavljena kupcima u prepoznatljivom i ne previše izmenjenom izdanju. Dizajnerski tim je svu pažnju usmerio na zaobljavanje oštrih ivica, zbog čega je je celo vozilo poprimilo civilizovaniji izgled.
Premijera je održana na istom mestu, Salonu automobila u Amsterdamu, a najvažnije izmene su se ticale motora. Benzinac od 2.286 cm³ je razvijao 77 KS i nalazio se u ponudi Land Rovera sve do sredine 80-ih. Dizelaš identične zapremine, sa 62 KS, se pojavio u prodaji u Seriji IIA tokom 1961. godine. 250.000-ti primeraka Land Rovera je u novembru 1959. godine isporučen kupcu, a tokom iste godine put do kupaca je našlo još 34.000 vozila. Još veći razlog za slavlje je usledio 1966. godine, kada je zvanično objavljeno da je sa traka sišlo pola miliona Land Rovera. 3.5-litarski V8 benzinac, poreklom iz General Motorsa, počinje da se ugrađuje u Land Rover 1965. godine, a 1967. Roverov benzinac od 2.625 cm³ se, u zavisnosti od tržišta, nudi u rasponu snage od 81-85 KS.
1969. godine Land Rover doživljava najveće vizuelne izmene. Novi sigurnosni propisi su zahtevali da se farove približe ivicama vozila, pa se tako karakteristična svetla ˝sele˝ sa maske hladnjaka na blatobrane. Tokom životnog veka Serije II Land Rover je prikazao nekoliko različitih verzija svog popularnog terenca. Oklopna kola, vozila hitne pomoći i vatrogasci su samo neke od varijacija na temu, dok je pravi novitet predstavljala Forward Control verzija, predstavljena 1962. godine, koju je karakterisala napred smeštena kabina, uz veći utovarni prostor u zadnjem delu. Vrhunac proizvodnje je dostignut 1971. godine, sa 56.000 proizvedenih vozila.
Serija III
Tmurni dani, koji su se nadvili nad britanskom auto industrijom, neočekivano su se poklopili sa izlaskom treće generacije Land Rovera. Globalni ekonomski problemi, na svu sreću, nisu uspeli da smanje broj prodatih vozila, te se ceo proces proizvodnje odvijao na praktično identičnom nivou.
Radikalnih izmena u dizajnu nije bilo, ali je najočiglednija razlika između druge i treće generacije unapređeni enterijer. Spartanski opremljena unutrašnjost je postala prijatnija ugradnjom novih instrumenata, koji su sa centralne pozicije smešteni ispred vozača. Kupcima je prvi put u jednom Land Roveru kao opcija ponuđeno grejanje unutrašnjosti, a na vozilima je standardno ugrađivana priprema za radio aparat.
Još jedan jubilej je obeležen 1976. godine, kada je milioniti metalik zeleni primerak, u Station Wagon izdanju, predat kupcu. 1979. godine V8 Stage One motor, pozajmljen iz Range Rovera, počinje da se ugrađuje u Land Rover, ali je snaga sa početnih 135 KS smanjena na 91 KS. Novi sistem prenosa snage i potpuno sinhronizovani menjač su zahtevali određene izmene na karoseriji, zbog čega su hladnjak i njegova zaštitna maska pomereni unapred.
Popularnost Land Rovera je brzo rasla među privatnim vlasnicima. Fabrika koristi ovu činjenicu i u susret njihovim potrebama 1982. godine izbacuje luksuznije izdanje pod oznakom County. Aristokratskim krugovima su se naročito dopala sedišta presvučena tvidom i tonirana stakla.
1985. godine poslednji Land Rover Serije III je sa proizvodne trake otišao u muzej britanskog proizvođača, tačnije u njegovu Heritage kolekciju, a sredina 80-ih je donela nov sistem označavanja modela i izgled koji je do zadnjeg dana ostao nepromenjen.
90, 110 i 130
Od 1983. godine Land Rover dobija novi izgled prednjeg dela, u kome je maska hladnjaka u ravni sa farovima. Ispod karoserije novost predstavlja unapređeni sistem ogibljenja sa spiralnim oprugama, preuzet od Range Rovera. Terenske sposobnosti ovim rešenjem nisu umanjene, ali se zato puno dobilo na komforu. Novo ogibljenje i širi trag točkova su omogućili bolje upravljanje vozilom pri većim brzinama i pored visokog težišta.
Isporuke verzije 110 su započele 1983. godine, mada su produženi primerci Serije III bili u proizvodnji sve do 1985. godine. Verzija 127, kasnije 130, je predstavljena iste godine, a u standardnoj konfiguraciji, sa šest sedišta i skraćenim utovarnim prostorom, je bila veoma tražena osnova za kasnije konverzije. Kratka verzija 90 je stigla 1984. godine i bila je pokretana V8 motorom sa 113, odnosno 134 KS. Petostepeni manuelni menjači su uvedeni za četvorocilindrične motore, dok je zapremina motora kod benzinca povećana sa 2.25 na 2.5 litara. Od 1986. godine u ponudi je turbodizel motor sa 85 KS.
Potražnja za Land Roverom u vojnim krugovima je ostala na visokom nivou. Za potrebe britanske armije su razvijene verzije sa tri pogonske osovine, kao i amfibija, sposobna da se kreće i na kopnu i na moru.
1988. godine Land Rover slavi 40 godina od početka proizvodnje i prvu deceniju kao samostalan brend. Dve godine kasnije dolazi do promene imena, pa se novi-stari model pod oznakom Defender sada nudi u poboljšanom izdanju. U ponudu je uvršćen 200 TDi motor, a 1993. godine dizel pod oznakom 300 TDi. Savremena TD5 verzija dizel motora sa 124 KS je predstavljena 1999. godine i pored više elektronike se pokazala kao izuzetno pouzdana. 4.0-litarski V8 benzinac je zadnji put ugrađen u Defender 1998. godine, prilikom izlaska specijalne serije koje je obeležavala 50 godina od početka proizvodnje. Ukupno je te godine proizvedeno samo 385 primeraka sa ovim benzincem namenjenih tržištu Velike Britanije.
Ulaskom u novi milenijum Defender dobija moderna pomagala, poput elektro-pokretanih prozora, centralnog zaključavanja i grejanja sedišta. Popularnost sticana godinama nije zaobišla ni filmsku industriju, a beskompromisni terenac se pojavljuje kao sporedni glumac u filmski hitovima kao što su Tomb Raider, dok lista poznatih vlasnika ovog modela ide od Ralfa Lorena do Šona Konerija.
Poslednje poglavlje
2007. godine je predstavljeno modernizovano i ekološki prihvatljivo izdanje Defendera. TD5 motor je zamenjen četvorocilindrašem sa direktnim ubrizgavanjem od 2.4 litra se 121 KS. Blago odstupanje od istinskog duha ovog terenca je novi šestostepeni menjač, namenjen krstarenju, spojen sa tišim sistemom raspodele snage. Euro5 norme o emisiji štetnih gasova još jednom utiču na dizel motor. 2011. godine zapremina je smanjena na 2.2 litre, ali je snaga ostala ista. Mirniji dizelaš je dobio filter čestica i manju grbu na poklopcu motora. Unutrašnjost je opremljena svim modernim dodacima koji se mogu videti i u konkurentskim modelima, čime je napravljen veliki korak u odnosu da davni početak.
2015. godine Land Rover je pripremio tri različite i ograničene serije koje oslikavaju pravi duh Defendera – Heritage, Adventure i Autobiography. 68 godina od početka proizvodnje sa traka je sišao dvomilioniti Land Rover Defender, a ovaj automobil je putem aukcije prodat kupcu za 590.000 €.
U miru, ali i u ratu, Land Rover Defender je bio simbol vozila spremnog da se uhvati u koštac sa najvećim zahtevima
U miru, ali i u ratu, Land Rover Defender je bio simbol vozila spremnog da se uhvati u koštac sa najzahtevnijim terenom, na svakom kraju sveta. Pored svih nesavršenosti ogroman broj primeraka i dalje verno služi svoje vlasnike, te se ne treba čuditi ako pored vas prozuji kockasti oldtajmer. On će biti tu verovatno duže nego mnogi od nas. Naslednik Defendera bi prema planovima trebao da se pojavi krajem naredne godine. Nama ostaje da se nadamo da komercijalizacija neće ustupiti mesto upotrebljivosti i da će novi model biti dostojan svojih slavnih predaka.