Online plus

Vozili smo Mazdu3!

Specijalno iz Lisabona

Mazda3
2.82KPregleda

Iz Lisabona s ljubavlju

Tinejdžerka

Te 2003. godine nastala je jedna država smešnog imena i tužne sudbine (SiCG). U njoj je ubijen Zoran Đinđić, Partizan je ušao u Ligu Šampiona, Terminator je postao guverner Kalifornije, Buš je poslao trupe u Irak, a iz Japana nam je stigla nova Mazda sa oznakom 3! Ovaj kompaktni automobil u hečbek i sedan varijantama bio je legitimni naslednik modela Mazda 323 i plasiran je pod nazivom Mazda Axela (od „accelerate“-ubrzati i „excellent“- odlično), kako ga i danas nazivaju na azijskom tržištu.

Mazda3

Šesnaest godina kasnije pomenute državne zajednice odavno više nema, Partizan je daleko od LŠ, SAD ima nove frontove… A Mazda3 je u svojoj novoj, 4. generaciji čini se nikad lepša. Prebolela je pubertetske probleme, sazrela, stasala i poput najlepše tinejdžerke hrabro i glamurozno stupila na nikad suroviju automobilsku scenu. U gomili SUV pubertetlija na steroidima i bahatih premijum limuzina, naša mala lepotica odvažno je najavljena kao veliki hit ove godine. I nije se obrukala.

Ljubav na prvi pogled  (Crveno je boja ljubavi)

Da li zbog portugalskog sunca ili japanske zavodljivosti, ali čim smo uživo videli novu Mazda3 osetili smo one davno zaboravljene prolećne leptiriće u stomaku. Tokom februara meseca Mazda za novinare u Lisabonu održava evropske prezentacije nove “trojke”. Na red (verovatno poslednji) smo došli i mi, balkanski novinari. Dočekale su nas obe najavljene verzije – limuzina (sedan), doduše samo na statičkoj prezentaciji, i glavna hečbek varijanta sa petoro vrata koju smo imali priliku da vozimo, a u varijantama sa dva različita benzinska i jednim dizel motorom.

Ali prvo par reči o spoljnom izgledu…

Ono što je najpre uoočljivo sa prednje strane, a što našu lepoticu razlikuje od prethodnih generacija i konkurencije, jeste uvećana i istaknuta rešetka hladnjaka sa hromiranim “krilima” koja se “ulivaju” u farove i dodatno ukošena frontalna svetla. Možda spreda deluje malo „ljuto“, agresivno i sportski, ali je opšta slika svakako primamljujuća.

Mazda3

Pogled na bok donosi nam percepciju istaknute sportske linije obe pomenute varijante nove Mazda3. Tu su uvećani prednji prozori (ali i smanjeni zadnji na hečbeku). Tu je i činjenica da je hečbek model apsolutno inspirisan rešenjima čuvenog Mazdinog koncepta Kai. Ukupna dužina nove Mazde3 u hečbek izvedbi minimalno je smanjena sa 4.470 mm na 4.460 mm. Širinina se nije promenila i ostala je 1.795mm. Međuosovinsko rastojanje hečbeka nove Mazda 3 iznosi 2.725mm, dok je  rastojanje od tla (sa vozačem od 75kg) tačno 15 cm.

Mazda3

Na zadnjem delu ističu se integrisani spojler na prtljažniku, redizajnirane zadnje svetlosne jedinice i dve modernizovane izduvne cevi. Kritičari će reći da pozadina deluje malo van proporcija i nesvakidašnje nezgrapno. Mi ćemo kao poznati ljubitelji oblina reći jednostavno – ili vam se sviđa ili ne, sredine nema.

Mazda3

Ovde u Lisabonu smo imali prilike da vidimo model Mazda3 u standardnoj ultra crvenoj, zatim beloj i novoj specijalizovanoj sivoj varijanti (tzv. polymetal ili potpuna siva). Možda je već hiljadu puta rečeno, ali se i sada mora ponoviti. Crvena boja je najbolja i jedina apsolutno idealna boja za sve automobile brenda Mazda. Tačka. A i rezime eksterijera mogao bi da stane u jednu rečenicu. Nova Mazda3, ne samo po našem mišljenju, predstavlja najlepše stilizovani hečbek u automobilskoj istoriji. Sedan, odnosno limuzinska verzija ništa ne zaostaje za datom konstatacijom.

Mazda3 Sedan

Shiatsu“ –  Japanska terapija dodirom (Enterijer)

Ako se za spoljašnji dizajn može reći da je u neku ruku futuristički, enterijer nove Mazda3 ima definitivno evoluciono-umetnički karakter. Na promociji u Lisabonu napomenuta je glavna filozofija kojom se japanski proizvođač vodio po pitanju dizajna unutrašnjosti ovog modela. To je parola “manje je više” i japanski izraz IMA – prazan prostor u pozitivnom kontekstu. To znači da kabina nove Mazda 3 ima dizajn blizak minimalističkoj umetnosti.

Mazda3

Kao što se može videti i na fotografijama, u kabini hečbek modela uočjiv je novi, mali (neko bi rekao i zdepast), ali i vrlo funkcionalan volan (koji sada može da se okrene za 1cm više). Ispred vozača nalazi se lepo upakovana digitalna instrument tabla sa tri brojčanika. Desno je ekran (nije touchscreen – upravlja se sa centralne konzole) infotejnment sistema koji je blago okrenut ka vozaču, što izgleda lepo i služi svrsi. Kada je reč o vozačkoj poziciji sedenja, ona je primarno dosta niska za naš ukus. Međutim, ona doprinosi sportskom utisku vožnje i impresiji da zaista ne sedite NA sedištu nego U njemu, te da ste utoliko bliskiji sa samim vozilom.

Mazda3

Iz Mazde su ponosni i na zavidan kvalitet materijala i završne izrade. Oni tvrde da su materijali daleko bolji od onih na prethodnim generacijima Trojke (nismo potpuno ubeđeni u to, ali neka im bude). U odnosu na prethodnike produžen je i centralni naslon za ruke. Držači za čaše prebačeni su ispred ručice menjača. Sve to deluje dosta dobro organizovano, jednostavno i pristupačno pre svega vozaču kao centralnoj figuri i ovog modela.   

Nešto skraćenija zadnja klupa  i ograničen kapacitet prtljažnika koji na našem hečbek modelu iznosi oko 350 l (prethodna Trojka imala je 364 l) neke su od mana koje bismo izdvojili.

Zadržan je i defekt stare generacije, kao i mnogih novih modela, a koji se odnosi na preglednost i pogled na zadnje staklo. Naime, zarad lepšeg izgleda “stražnjice” apsoulutno se zanemaruje pogled na srednji retrovizor nas koji nismo navikli na pikap, teretna i druga vozila u kojima on ne postoji. Ali sve to i nisu problemi, jer  kome ne sviđa ili nije dovoljno velika hečbek verzija, jednostavno može da izabere sedan varijantu nove Mazda3 i uživa u pravoj limuzini.

Mazda3

Revolucionarno agregatno stanje

Prava revolucija dešava se zapravo ispod haube. Naime, Mazda je prva kompanija na svetu koja u serijsku proizvodnju uvodi benzinski motor sa kompresionim paljenjem (poput dizelaša).  

Reč je o komercijalnom agregatu nazvanom Skyactiv-X, odnosno benzinskom motoru koji koristi tzv. self ignite tehnologiju dizelaša. Ipak, taj. 2.0 benzinski Skyactiv-X motor koji koristi naprednu tehnologiju i isporučuje 181 konjsku snagu, ali sa obrtnim momentom koji više priliči dizelašima, samo je najavljen ali ne i implementiran u modele na današnjoj prezentaciji.

Umesto njega u ponudi smo imali dva benzinska Skyactive-G motora od 2.0 litra, oba sa 122 KS s tim što je jedan tzv. mild-hybrid, kao i Skyactiv-D 1.8 dizel varijantu nove Mazda3.

Mazda3

Hečbek model koji smo danas  vozili i koji je na fotografijama ima dakle nešto manje inovativan, ali krajnje pouzdan, 1.8 SkyActiv-D dizel pogon. Ovaj takođe novi dizelaš ima 116 konjskih snaga (pri 4000 o/min), uparen je sa šestostepenim manuelnim menjačem (postoji naravno i automatik), a maksimalni obrtni moment iznosi mu 270 Nm.

Na našoj test vožnji od nekih 100 kilometara ovaj model pokazao je prosečnu potrošnju od krajnje zadovoljavajućih 5,3 litra.

Kada je reč o dva trenutno plasirana i dostupna benzinska agregata, radi se Skyactiv-G 2.0 modelima, koje ćemo takođe imati priliku da provozamo ovde u Portugalu. Prvi model ima snagu od  122 kS pri 6 hiljada brtaja i 213 Nm na 4000 obrtaja. Drugi je tzv.blaga hibridna verzija sa takođe 122 kS.

Mazda3

Iznenađujuće ili ne, ali za novu japansku Trojku još uvek nema najave potpuno hibridnih električnih modela. Dakle samo par benzinaca i jedan usamljeni dizelaš.

Tehnologija – nema spavanja za volanom, a stiže i 4×4

Još jedan veliki novitet u segmentu najavljen je kada je reč o novoj Mazda3. Radi se o uvođenju pogona na sva četiri točka i-Active AWD  (samo u hečbek Skyactive-X izvedbi). On je prekopiran sa modela Mazda CX-5. U japanskom proizvođaču objašnjavaju da su na novoj Mazda3 kupcima ponudili unapređeni i-Activ sistem pogona na sva četiri točka. I to u kombinaciji sa potpuno novim G-Vectoring Control Plus sistemom. On automatski koordinira rad sistema za dovod goriva sa upravljačkim i sistemom oslanjanja. Primera radi, ovaj sistem se aktivira kada kompjuter detektuje da vozač istovremeno dodaje gas i skreće.

Mazda3

Poseban naglasak na lisabonskoj prezentaciji nove Mazda3 stavljen je na još jednu inženjersku inovaciju japanskog proizvođača. On je za ovaj model dodatno razvio novi tzv. i-Activsense sistem pomoći vozaču. On obuhvata nadzor vožnje, FCTA sistem upozorenja na stanje saobraćaja ispred vozila, zatim automatsko prilagođavanje brzine, kao i automatsku asistenciju za vožnju u povećanoj gužvi (CTS-provereno dobro funkcioniše). Primera radi, Driver Monitoring sistem preko infracrvene kamere prati ponašanje i stanje  vozača, te detektuje da li je on pospan ili ometen nečim. Ako sistem otkrije da je vozač “opasan” po svoju i bezbednost na putu, onda se uključuje zvučno upozorenje u kabini i sugeriše odmor.

Moramo priznati da nam se posle poludnevnog leta i radnog dana ovde u Portugalu, ovaj sistem u jednom trenutku zaista oglasio na kraju današnje test vožnje.

Mazda3

Svi modeli nove Mazda3 opremljeni su sa potpunim 360 stepenim video nadzorom. Naravno, i kamerom za vožnju u rikverc. Jednu od zamerki uputili bismo na head-up displej koji nije dovoljno jasan i bistar. Čini nam se da on više odvlači pažnju u pokušaju tumačenja nego li što pomaže vozaču.

Pored navedenih tehnologija u Mazdi su posebno ponosni i na zvučnu izolaciju vozačke kabine. Tu izolaciju oni nazivaju “ugodna tišina” i zaista je na zavidnom nivou. U kabini je možda malo i neprijatno tiho, poput nekog vakuma. Da ne bude tako brine se  novi zvučni sistem sastavljen od 12 zvučnika.

Mazda3

Ipak, i pored silnih noviteta sve to izgleda vrlo prirodno, funkcionalno i jednostavno, pa je vožnja nove generacije ovog legendarnog modela zaista pravo uživanje i hedonizam i izvornom smislu te reči.  

Utisak iz vožnje – Jinba ittai

Japanci imaju drevni izraz jinba ittai, koji označava jedinstvo jahača i njegovog konja, odnosno trenutak kada oni u toku jahanja postaju jedno. Mazda je preuzela ovu izreku da opiše vožnju njihovih modela, tj. momenat kada se vozač i Mazda sjedninjuju,  sa naglaskom na novu i po svemu unikatnu četvrtu generaciju modela za oznakom 3. Bilo kako bilo, i prema našem današnjem doživljaju, vožnja nove Mazde 3 je svakako jedinstveno iskustvo.

Ako se grubo rečeno uzme da će direktna konkurencija Mazdi 3 biti takođe novi modeli Ford Focus, Kia Ceed, Hyundai I30, Golf 8 i tako dalje, prema našem skromnom mišljenju konstatovatovaćemo da je ona – van konkurencije. Možda je uporediti sa Mercedesovom A klasom ili Audijem A3. Mada nismo sigurni da se i tu ovi premijum brendovi ne bi obrukali. Jer Mazda sve stvari radi jednostavno drugačije. Možete je voleti, možete mrzeti, ali nećete ostati ravnodušni i nećete je – zaboraviti.

Sve u svemu, ako vam nije najlepša ili najbolja, morate priznati bar da je nova Mazda 3 jedna od najzanimljivih modela u svom segmentu. Svakako je jedan od glavnih hitova automobilske industrije u ovoj godini.     

Mazda3

Prodaja nove japanske Trojke u Srbiji (u hečbek varijanti) kreće ovih dana, a startuje sa cenom od 20.590 evra za Skyactive-G manuelca, pa sve do 26.490 evra za model Skyactive-D automatik, naravno uz brojnu doplatnu opremu. Iz Mazde naglašavaju da već u osnovnim paketima Trojka nudi mnogo toga što se ranije doplaćivalo, pa im je to još jedan adut u trci sa konkurencijom. Sedan verzija na naše tržište stiže u maju. 

Specijalno iz Lisabona, za Vrele Gume,

Stefan Stojković

Foto: Vrele Gume, Mazda

7 Komentara

  1. @Lazar Bojanić
    Izvinjavam se na nešto kasnijem odgovoru.
    Na žalost nismo imali prilke da uradimo poređenje sa starim modelom na licu mesta.

    Po “sećanju”, rekao bih da nova Mazda 3 ima preciznije upravljanje i neutralnije se ponaša u krivini, verovatno zbog dobrog rasporeda težina. Svakako se čini nešto mekša i udobnija od starih modela.

    Kada je reč o buci u kabini, novi model ima zaista gotovo savršenu tišinu, u nekom trenutku i neprijatan osećaj “vakuma” rekao bih (slično sam doživeo i u novoj BMW Trojci). Nisam ljubitelj apsolutne grobne tišine u vožnji, ali uvek je tu audio sistem.

    Hvala na čitanju i komentaru!

  2. Ford Focus Mk4 jeste ruzniji, ali je daleko prostraniji od Mazde 3 sa 5 vrata. Vozi se bolje od Mazde 3.
    Sto se tice limuzinske verzije Mazde 3 – covece, pa ovaj auto izgleda kao da dolazi iz italijanske kuhinje, a ne japanske…Maserati Quattroporte za sirotinju ! Totalni bingo 🙂

    1. Stigla je u salonu NSu , uskoro očekuju i demo vozilo pa ćemo probati lično.

      Bilo bi pravo čudo da nov model bez multilink vešanja bude bolje upravljiv od starog koji ga ima …

      Buka je bila boljka svih predhodnih modela i na poslednjoj trojci od 2107 godine je koliko toliko sredjena ali svaki korak u tom pravcu je dobrodošao . Moj primerak je proizvodnja kraj 2017 a kolega vozi model iz 2016 i razlika je primetna .

  3. Pozdrav!
    Hatchback je prelijep, kao Giulietta, još i ljepša, ali…Prtljažnik zaprima pišljivih 295 l prema VDA normi, a ne 350 l i skučena je iznutra, pogotovo straga. U prtljažnik ne stanu dva ozbiljna kofera, a da ne kažem kako 3u1 dječja kolica s košarom izazivaju frustracije. 2.0 122 usisni u usporedbi sa 1.4/1.5 TB bilo kog proizvođača možda troši litru manje, ali koga briga za to kada ne ide. Moderni 4 cilindrični TB snažno vuku već od 3.000 o/min, Mazdin motor usprkos dobrim podacima na papiru jednostavno nije toliko dinamičan. Sada već stari Fiat/Alfa 1.4 t-jet 120 vuče bolje, pogotovo prilikom pretjecanja.

  4. pitanje za autora teksta ako je imao priliku da vozi i stariju verziju trojke ….

    kako bi uporedio vešanje bez multilinka sa starom verzijom trojke sa multilinkom ? Ima li tu neke razlike , šta je bolje itd ?

    takođe me interesuje poređenje buke u kabini ….

    Pozzz i hvala unapred

Ostavite komentar