AktuelnoOnline plusTehnika

Zašto je Koenigseggov Triplex najsofisticiraniji sistem ogibljenja današnjice?

6.41KPregleda

U svetu fascinantnih hiperautomobila, Koenigsegg je relativno novo ime. Švedska kompanija je osnovana 1994., dok je svoj prvi automobil, CC8S, lansirala 2002.

 

Od tada, Koenigsegg je među najinovativnijim proizvođačima automobila na svetu, a jedna od njegovih najinteresantnijih kreacija je Triplex sistem ogibljenja.

 

Od predstavljanja CC8S na Salonu automobila u Parizu pre 21 godinu, švedska kompanija je nastavila da fascinira publiku svojim ultraekskluzivnim, superperformantnim hiperautomobilima, kao što su CCX ili Agera. Potonji je evoluirao u Ageru RS, koja je 2017. postala najbrži serijski automobil na svetu, s prosečnom dvosmernom brzinom od 447 km/h.

 

Koenigsegg Agera RS

 

Tokom rane faze prototipa, inženjeri na čelu s Kristijanom fon Kenigsegom, primetili su da Agera zna zabrinjavajuće da „čučne“ pri silovitim startovima. To znači da je zadnji deo imao tendenciju da „tone“ nadole pri snažnim ubrzanjima, što je zauzvrat za posledicu imalo podizanje prednjeg dela automobila, rezultirajući nedostatkom prijanjanja prednjih točkova.

 

Da bi rešili ovaj problem, magovi iz Koenigsegga su kreirali Triplex ogibljenje, pionirsko rešenje koje dodaje treći amortizer zadnjem sistemu oslanjanja. On je povezan s regulacionim sponama od hrom-molibden čelika na oba kraja, i služi kao suprotstavljena sila efektu „čučanja“, bez ugrožavanja geometrije ogibljenja.

 

 

Mada je ovaj sistem dizajniran da ukruti ogibljenje pri snažnim ubrzanjima, bezbedno je pretpostaviti da mu je mana što oduzima na komforu pri nižim brzinama, posebno kada se vozilo kreće preko manjih neravnina.

 

Naravno, Koenigsegg ne bi bio to što jeste da pažnju nije obratio i na taj detalj. Razlog zašto komfor nije ugrožen ima veze s načinom na koji dodatni amortizer funkcioniše u interakciji s horizontalnim stabilizatorom u obliku slova „Z“, što je još jedna inovacija švedske kompanije.

 

Napravljena od tri međusobno povezane šipke, ova komponenta pomaže redukovanju naginjanja karoserije tokom prolaska krivina pri visokim brzinama, ali u i sto vreme poboljšava krutost pri pravolinijskoj vožnji po neravnom putu, što može da se oseti unutar kabine.

 

Triplex amortizer je kreiran tako da se suprotstavi silama koje generiše horizontalni stabilizator u gore navedenim situacijama, što na kraju rezultira uglađenijom vožnjom. U kombinaciji s aktivnim amortizerima, koje je Öhlins razvio specijalno za Koenigsegg, Agera RS i njene novije varijante, sposobne su da pruže iznenađujuće udobnu vožnju u svakodnevnim uslovima, bez ugrožavanja efikasnosti ogibljenja pri visokim brzinama.

 

Poslednja iteracija Agere, nazvana Final Edition, proizvedena je u samo dva primerka između 2016. i 2018., koji se zovu Thor i Vader. Ovime naravno nije bio označen kraj za Triplex sistem, koji je primenjen i na Regeru „plug-in“ hibrid, lansiranu 2016. Temeljno revidirana varijanta sistema je takođe našla svoje mesto u direktnom nasledniku Agere, Jesku.

 

Koenigsegg Jesko

 

Kod modela koji će verovano biti poslednji Koenigseggov neelektrifikovani hiperautomobil, ovaj inovativni sistem je iskorišćen kako za potrebe prednje, tako i zadnje osovine. Koristi potpuno nove, posebne Öhlins amortizere, a po prvi put, svaki Triplex sklop sadrži i podesivu oprugu. S ovim unapređenim dizajnom, „čučanje“ zadnjeg dela, nagib prednje osovine i sile koje generiše horizontalni stabilizator, još su efikasnije neutralisani. Samim tim, Jesko profitira na verovatno najkompleksnijem i najefikasnijem sistemu ogibljenja dostupnom u jednom serijskom vozilu.

 

Kreiran prvenstveno kao „oružje“ za „pokoravanje“ trkačkih staza, ovaj model je dostupan u čak još bržoj verziji (ali i dalje sposobnoj za svakodnevnu vožnju), pod imenom Absolut. U ovom slučaju se Triplex koristi samo za zadnju osovinu, tako da se  uklonjivi krov može smestiti ispod prednje haube.

 

Dok ostali proizvođači hiperautomobila nemaju problem vezan za kompromitovanje komfora u svakodnevnoj vožnji zarad visokih performansi na trkačkoj stazi, Koenigsegg nudi najbolje iz oba sveta. Reč je o fenomenalnom inženjeringu, koji je između ostalog zacementirao poziciju švedske kompanije među vodećim pionirima u okviru automobilske industrije.

 

Vrele Gume

Priredio: Pavle Barta

Top Reviews

Video Widget

gallery