AktuelnoOnline plusVesti

Uskoro u Kini: Kažnjavaće se lažno reklamiranje automobila! Šta je sa ostalima?

215Pregleda

Fabrička propaganda preko sopstvenih društvenih mreža glumi objektivnost, da li kupci još imaju kome da veruju?

 

 

Nekada su kupci automobila listali časopise, čitali testove, gledali emisije, upoređivali podatke i tragali za mišljenjem novinara kojem veruju. Danas, najveći deo onoga što nam digitalni algoritam servira o automobilima dolazi sa zvaničnih kanala proizvođača, uvoznika, ili lokalnih dilera. Svaki video, svaka objava, svaka rečenica je pažljivo osmišljena da gradi sliku, laska, iznosi netačne podatke ali i ne da otvara pitanja.

 

 

 

Kompanijski nalozi na društvenim mrežama postaju ključni  „alat“ za obmanjivanje kupca.

 

 

U eri „sadržaja” koji liči na novinarstvo, ali to nije, gubimo kompas poverenja. Danas uglavnom testove pišu marketinški timovi, a ne kredibilni novinari.  Sve je lepo, blistavo, izglancano i naravno vrlo pozitivno. Kritički ton postaje nepoželjan, jer „kvari imidž”. 

 

Pažljivo građene digitalne promocije automobila stvaraju novu generaciju zombi-kupca.

 

 

 

 

Armija automobilskih botova generisana od strane automobilskih kuća, stvara atmosferu da objektivno zapažanje novinara podvede pod pojam „pljuvanje“ a ne argumentovana kritika. Baš kao i u svim drugim oblastima.

 

 

 

Lažno oglašavanje vodi u tom „zombi“ pravcu da  nestane sumnja, da se više ne pitamo da li je baš tako, da kupac ostane sam, bez orijentira uz samo lakiranu sliku.

 

 

Kineski primer: Država kaže, dosta je preuveličavanja

 

 

 

U Kini su toga postali svesni. Njihov državni regulator, SAMR, upravo priprema pravila koja će ograničiti preuveličano i lažno oglašavanje u auto-industriji. Novi marketing kanali doneli su novu vrstu manipulacije, lažne brojke prodaje, selektivno prikazivanje podataka o baterijama i performansama, „prijave” protiv konkurenata koje pišu PR timovi, a ne korisnici.

 

 

 

 

Zato je Kina pokrenula nacionalnu akciju, zahteva od proizvođača i online platformi da sprovedu samokontrolu, da prestanu sa obmanjujućim objavama i da jasno razdvoje reklamu od informacije.

 

Paradoksalno, zemlja koju mnogi smatraju bastionom državne propagande sada pokušava da zaštiti kupce od lažnog marketinga.

 

 

Kupac između svetle slike i stvarnosti

 

Evropsko tržište nije mnogo drugačije. Svaki brend ima svoje društvene mreže, svoje influensere i svoje “testove”.

 

 

 

Između PR priče i stvarnog iskustva kupca, razlika je ogromna. A ona postaje još veća kada proizvođači potiskuju u marginu nezavisne medije koji bi tu razliku objasnili.

 

 

Povratak starim vrednostima

 

Zato možda dolazi vreme u kojem će se staro, “dosadno” novinarstvo, sa pitanjima, sumnjom i proverom činjenica, vratiti kao jedina prava vrednost.

 

 

A kupac koji veruje svemu što vidi na mrežama, pre ili kasnije plati cenu, ne samo u novcu, već i u razočaranju.

 

 

 

 

Lidija Piroški

Urednica digitalnih izdanja

 

 

 

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery