
Smotra znanja, hrabrosti, novih tehnologija, i nadljudskih napora
Zaliv Boke Kotorske je oduvek bio poznat po svom mirnom moru, fascinantnoj geografiji i starim pomorskim tradicijama. Ali ovog septembra doživeo je nešto što se nikada ranije nije dogodilo – finale najprestižnije evropske regate, The Ocean Race Europe 2025.

Pod plavim nebom, u kadru planina i kamenih obala, uplovile su IMOCA jedrilice – brodovi koji nisu samo vrh tehnologije u jedrenju, već i ikone ljudske izdržljivosti i inženjerskog savršenstva.
(Photo by Miodrag Piroški / The Ocean Race Europe 2025)
Šta je The Ocean Race?
Kao i mnoge dobre stvari u životu, i ova priča je počela u kafani. U Londonu, 1973. godine, dvojica prijatelja – britanski moreplovac Sir Robin Knox-Johnston i novinar Bob Fisher – iz dosadne večernje rasprave i opklade u pabu rodili su ideju: da li je moguće napraviti regatu oko sveta sa zaustavljanjima? Tako je nastala čuvena „Whitbread Round the World Race“ , prva svetska kružna regata sponzorisana od strane pivare Whitbread.
Kasnije je promenila ime u Volvo Ocean Race, a od 2019. zove se jednostavno – The Ocean Race“ Danas je to najprestižniji timski događaj u jedrenju, koji kombinuje vrhunsku tehnologiju, granice ljudske izdržljivosti i ono što mnogi nazivaju „najdužom i najtežom sportskom trkom na svetu“.
Šta su IMOCA jedrilice?
IMOCA klasa ima strogo propisana pravila. Brodovi moraju biti dugi 60 stopa (18,28 metara), širina varira oko 5,5–6 metara, a visina jarbola dostiže i 29 metara. Površina glavnog jedra i genakera može preći 300 kvadratnih metara– pravi „hvatač vetra“ koju jedriličari koriste za brzine koje brod od karbonskih vlakana pretvara u let preko talasa.

Ovi brodovi grade se od karbonskih vlakana, sa foilerima koji ih izdižu iznad površine mora, gotovo kao da lete. To ih čini fascinantnim za posmatranje i strašno zahtevnim za upravljanje. Njihove posade nisu samo sportisti – to su avanturisti, inženjeri i psiholozi u isto vreme.
Najbolje se to videlo na ulasku u Gibraltar, kada su jedrilice jurile brzinom od 35 čvorova – gotovo istom brzinom kao i orka kitovi. Na tom mestu već mesecima haraju orke predvođene alfa ženkom Belom Gledis, koje napadaju isključivo jedrilice. S obzirom na to da je maksimalna izmerena brzina orki 34,8 čvorova, jasno je ko je tog dana bio brži – IMOCA flota. Prava trka sa prirodom, i to doslovno
Najveći deo flote već je prešao okeane u solo trci Vendée Globe, svojevrsnoj „Formuli 1 jedrenja“. To je ono što ove brodove i njihove skipere čini posebnima – svaki od njih nosi priče sa kraja sveta, iskustva noći bez sna i borbi sa okeanima.
Ko su bili učesnici?
Na startu u Kielu krenulo je sedam posada, a u Boki se odlučivalo o svemu.
(Photo by Miodrag Piroški / The Ocean Race Europe 2025)
Biotherm sa iskusnim skiperom Paulom Meilhatom, čovekom koji je dva puta sam oplovio planetu, potvrdio je apsolutnu dominaciju i u Crnoj Gori uzeo još jednu pobedu.
Za nas iz Vrelih Guma bila je ogromna čast da budemo ekskluzivni gosti na njegovom pobedničkom brodu – Biothermu, i da izbliza osetimo duh pobede i timsku energiju svetskih šampiona.

Paprec Arkéa sa sjanim Yoannom Richommeom zauzeo je drugo mesto.
Holcim-PRB kojim je upravljala Rosalin Kuiper, osvojio je treću poziciju, iako ih je pratila nesreća – sudar na samom startu trke u Kielu.
Team Malizia Borisa Herrmanna završio je četvrti, dok su Allagrande Mapei
Canada Ocean Racing – Be Water Positive i Team Amaala kompletirali flotu.
Rosalin Kuiper – psiholog na kormilu
Ovogodišnje izdanje „The Ocean Race Europe“ imalo je i posebno pravilo: svaka posada morala je da ima najmanje jednu ženu. Holandska skiperka Rosalin Kuiper, po obrazovanju psiholog, dokazala je da se sa tim izazovom ne samo nosi već i inspiriše druge.

Već nakon samo minut i po od starta u Kielu, njen tim doživeo je težak peh – sudar sa drugim brodom. Oštećenja su bila ozbiljna: karbonski trup i struktura zahtevli su hitnu reakciju.
Za manje od šest sati tim je pronašao brodogradilište, kontaktirao dizajnera broda Guya Ollivierija i organizovao popravku. Neverovatnim tempom, jedrilica je bila spremna za nastavak takmičenja i već na drugoj etapi vratila se na startnu liniju.
Za emisiju Vrele Gume razgovarali smo sa Rosalin o tim trenucima. Iako je profesionalni sportista, govorila je iskreno, gotovo terapeutskim rečnikom – o emocijama, o suočavanju sa šokom i o ponosu što je njen tim uspeo da se vrati na more. To je ono što Ocean Race čini posebnim: jednako koliko je to sport, toliko je i psihološka avantura.
Boka – nova kapija velikog jedrenja

Crna Gora je napravila potez za pamćenje. Dovođenjem završnice The Ocean Race Europe u Boku, ne samo da je otvorila svoje more vrhunskom sportu, već je već je ucrtala ovaj deo Jadrana na mapu svetskog jedrenja.
To nije samo događaj – to je strateška odluka da se region uključi u najvišu ligu pomorskog sporta.
(Photo by Miodrag Piroški / The Ocean Race Europe 2025)
Atmosfera u Tivtu bila je sve osim lokalna – zastave timova, profesionalne posade, publika iz celog sveta. A mi, kao gosti u izveštači imali smo privilegiju da ove brodove vidimo tako blizu – prvi put bez okeanskih daljina, na dohvat ruke.
(Photo by Miodrag Piroški / The Ocean Race Europe 2025)
Više od sporta
Stajati na obali i gledati IMOCA jedrilicu kako manevriše u Boki – to nije samo sportski događaj. To je dodir sa nečim većim, iskonskim. Sa ljudima koji mesecima žive na brodu, spavajući po dvadeset minuta, boreći se sa prirodom i samima sobom.
Za nas iz Vrelih Guma ovo je bio trenutak kada se granica između trkačkog automobila i okeanske jedrilice gotovo izgubila. Obe discipline traže hrabrost, vrhunsku tehnologiju i spremnost da se ide dalje negđo što se misli da je moguće.
Zaključak

Biotherm je zasluženo slavio, Paprec Arkéa i Holcim-PRB kompletirali podijum, ali pravi pobednik je bila – Boka Kotorska. Zaliv koji je ovih dana postao scena svetskog spektakla, gde je svaki aplauz bio namenjen i jedriličarima i domaćinima.
Kada sledeći put budemo pratili IMOCA flotu na pučini Atlantika ili na Vendée Globe, setićemo se trenutka iz Boke – kada su njihovi brodovi prvi put bili tako blizu, a uzbuđenje postalo deo nas.
Ekskluzivno iz Boke Kotorske:
Lidija Piroški