Istraživanje otkriva koliko zapravo prelaze automobili u Srbiji koji se nalaze na tržištu polovnjaka
Oglasni portali su prepuni vozila sa niskom kilometražom po sumnjivo pristupačnim cenama, postavljajući pitanje da li su očitavanja njihovih tahografa tačna. carVertical, kompanija za automobilske podatke, sprovela je istraživanje u Srbiji kako bi saznala prosečnu kilometražu određenih brendova vozila u zemlji, tako da vozači mogu uporediti rezultate sa kilometražom svojih automobila.
Automobili sa većom pređenom kilometražom nose dodatne rizike
Automobili sa većom pređenom kilometražom obično su jeftiniji, te mnogi kupci osećaju privlačnost kupovine takvih vozila kako bi uštedeli novac. Međutim, ovakva odluka nosi određene rizike, jer mnogi delovi mogu biti istrošeni, a automobil se može pokvariti u bilo kom trenutku.
Iako merač kilometara u vozilu ukazuje na njegovo stanje i moguću cenu, lako se može manipulisati.
Nepošteni prodavci smanjuju broj pređenih kilometara kako bi automobil prodali po višoj ceni nego što realno vredi.
„Vlasništvo nad vozilom sa značajno većom kilometražom od proseka na tržištu može biti manje predvidljivo u pogledu troškova vlasništva, jer komponente imaju veći rizik od kvara. Međutim, automobil sa originalnom kilometražom uvek će vredeti više od automobila sa štelovanom kilometražom„, predlaže Matas Buzelis, stručnjak za automobile i šef komunikacija u kompaniji carVertical.
Zašto neka vozila imaju veću prosečnu kilometražu?
Među vozilima proizvedenim 2008. godine i proverenim na carVertical-u u Srbiji, Audi (208.037 km), Škoda (206.940 km) i Volkswagen (203.603 km) imali su najveću prosečnu kilometražu.
Kada govorimo o vozilima starim 10 godina, proizvedenim 2013. godine, najveću kilometražu ima Škoda (200.693 km), zatim slede BMW (187.160 km) i Mercedes-Benz (183.663 km).
Među vozilima starim 5 godina, proizvedenim 2018. godine, Škoda ponovno zauzima prvo mesto (167.822 km), slede je Opel (143.365 km) i Volkswagen (136.049 km).
Premium automobili su popularni u zemljama sa dobro uređenom infrastrukturom puteva. Vozači koji putuju na duge udaljenosti često biraju premijumska vozila jer je njima manje naporno voziti ih tokom mnogo sati. S druge strane, u urbanom okruženju, čak i vozila ekonomske klase obavljaju odličan posao.
Škoda, Audi i BMW su pogodni za duže vožnje zbog naglaska na udobnosti, sigurnosti i tehnologiji. Ovi brendovi obično nude udobna sedišta, napredne sisteme asistencije vozaču i inovativne opcije zabave koje mogu učiniti duže vožnje prijatnijim iskustvom.
Kilometraža može uticati na vrednost pri ponovnoj prodaji
Među automobilima proizvedenim 2008. godine, Peugeot ima najmanju kilometražu (150.358 km), dok su Nissan (153.348 km) i Toyota (163.815 km) vrlo blizu. Situacija se menja u segmentu novijih vozila, proizvedenih 2013. godine, gde Toyota preuzima vođstvo sa 137.846 km nakon prvih 10 godina upotrebe. Peugeot ima prosečno 142.858 km na tahografu, a Nissan – 146.605 km.
Toyota takođe ima najmanju kilometražu među automobilima koji su izašli iz fabrike 2018. godine – 74.438 km, slede je Nissan (89.606 km) i BMW (97.782 km).
Ako kilometraža automobila značajno premašuje prosečnu kilometražu karakterističnu za njegov brend, vlasnik bi trebalo da razmotri prodaju takvog vozila. Očitanja tahografa koreliraju sa pouzdanošću – istrošeni delovi zahtevaju više održavanja, što dovodi do skupih popravki.
Metodologija
Istraživanje carVertical-a ispitalo je stvarne izveštaje o istoriji automobila, koje su korisnici kompanije prikupilii od januara 2023. godine