
Nissan Dune Patrol Concept u senci spirale paradoksa. Blještavi koncepti i siva realnost
Nissan je ponovo u spirali paradoksa: s jedne strane pokazuje futuristički koncept Dune Patrol, druge prodaje sopstvenu upravnu zgradu u Jokohami da bi pokrio gubitke koji se mere milijardama. Ako vam to deluje šizofreno, to je zato što i jeste.
Novi koncept, stari problemi
Na salonima automobila i društvenim mrežama Nissan se debelo pohvalio Dune Patrol Conceptom, terenskim monstrumom koji kombinuje trkački duh i ekstremne off-road sposobnosti.

Nissan Patrol Dine odseća na dane kad je Patrol bio kralj pustinje, simbol moći i tehnike.
Međutim, današnja realnost je daleko od idilične slike dominacije nad pustinjom: Nissan, umesto da širi carstvo, pokušava da zakrpi rupe.
Dok svet gleda u njihove prototipe sa 37-inčnim gumama i NISMO amortizerima, u knjigama stoji nešto drugo: gubitak od čak 700 do 750 milijardi jena, odnosno gotovo 5,3 milijarde dolara prema procenama za poslovnu godinu koja se završava u martu 2025. (Reuters)
U prvoj polovini ove godine Nissan je već prijavio minus od preko 1,4 milijarde dolara. Samo pre godinu dana, u istom periodu, poslovali su s profitom.
Prodaja sedišta — simboličan i realan poraz

U pokušaju da popravi bilans, Nissan je prodao sopstvenu glavnu zgradu u Jokohami za 643 miliona dolara i odmah je iznajmio nazad — klasičan „sale & leaseback“ potez.
Tako će ubaciti nešto keša u kasu i prikazati izvanrednu dobit od oko 3,9 milijardi jena, ali to ne menja činjenicu da Nissan faktički prodaje sopstvenu kuću da bi platio račune. To nije strategija rasta, to je znak preživljavanja.
Deja vu iz vremena Carlosa Ghosna
Ako vam sve ovo deluje poznato, niste u krivu.
Nissan je već bio na ivici bankrota krajem devedesetih, kada je Carlos Ghosn, tada menadžerska superzvezda iz Renaulta, preuzeo stvar i formirao savez koji je privremeno spasao Nissan.

Ali istorija se, izgleda, ponavlja.
Danas, dvadeset pet godina kasnije, Nissan ponovo balansira između inovacija i likvidacionih poteza, pokušavajući da uveri javnost da su to „strateške odluke“, a ne panične reakcije.
Paradoks inovacije bez stabilnosti
Nissan paralelno promoviše vizije elektrifikacije i terenskih avantura, ali tržište vidi neusklađenost: malo se hvale tehnologijom budućnosti, malo prodaju nekretnine.
Investitori teško veruju u transformaciju kompanije koja mora da prodaje sedište da bi opstala.
To su dve slike iste firme: blještavi koncepti i siva realnost.
Ali ako se ne vrati doslednosti i ozbiljnom finansijskom menadžmentu, čak ni modeli poput Dune Patrola neće moći da pokriju pukotine u temelju.
Kada kompanija prodaje zgradu u kojoj sedi, to nije više samo finansijski potez, to je metafora za gubitak stabilnosti, što na kraju lanca odvraća i same kupce brenda sumnjive budućnosti.
Foto: Nissan Global Media
Izvori: Reuters, AP News, Nippon.com

Lidija Piroški



