Detroit, AMSS katalog, Chevrolet odlazi , Lancia takođe, završen Dakar
Protekla sedmica je imala ritam upravo onakav kakav se očekuje od jedne sveže, nove godine. Nakon božićnih odmora, događanja su se smenjivala jedno za drugim.
Otvaranje najvećeg prekookenaskog salona automobila u Detroitu, za Ameriku predstavlja događaj sezone dok Evropa u njega gleda prilično rezervisano. Učesnici su ove godine potpuno zamenili uloge. Pod sajamskim kupolama odigralo se vrlo malo premijera tipičnih američkih brendova ali zato Evropljani nisu gubili vreme. U promocijama su prednjačili BMW i Mercedes. Prvi je obelodanio svoje M atribute kroz modele M3 Sedan i M4, dok je Mercedes upriličio gala promociju nove C klase u glavnoj ulozi i GLA AMG te S600 bi turbo u sporednim. Kada bolje razmislimo, Amerika je uz Kinu logično mesto promocije luksuznih evropskih modela. Dok stari kontinet polako tone u depresiju, orijentišući se na jeftinije modele na kojima je skromna zarada, Amerika kreće napred. Očigledno izvukla se iz bule i to na naš račun, a proizvođači idu tamo gde ima novca a ne emocija!
Depresivnu tržišnu priču potvrdili su GM i Fiat. Sada je i zvanično saopšteno da GM zatvara prodaju Chevroleta u Evropi zbog lošeg tržišnog učešća i kanibalizma sa Opelom! Kažu, “selimo se na druga perspektivnija tržišta”. Slično je uradio i Fiat. Kupovinom celokupnog paketa akcija Chryslera učvrstio se i orijentisao ka Americi, najavljujući gašenje neprofitabilne legendarne marke Lancia za početak. Kako tržišno šepa Alfa Romeo ne bi začudilo da u januarau 2015. on bude sledeće iznenađenje i da pišemo i o njemu u prošlom vremenu.
Dakle ko može i čime može beži dalje od Evrope kako bi preživeo! Dok proizvođači napune Kinu automobilima, imaju “lufta” bar 5 godina a do tada će se i stari kontinent zaželeti novih automobila . Naravno, naše tržište prosečnog komercijalnog kapaciteta 2.000 evra za kupovinu automobila muče druge brige! Carina se odrekla čuvenog “Švake” kataloga koji je bio osnova za procenu vrednosti polovnih automobile. Po novom za carinsku i poresku osnovicu počela je primenjivati procenjene vrednosti polovnjaka po domaćem katalogu AMSS. I eto haosa za tili čas! Odmah protesti i štrajkovi! Bez obzira kako to grubo zvučalo, red mora postojati pošto je javna tajna da su sve fakture uvoznih polovnjaka lažne sa umanjenim vrednostima. Ovime je gubila država a polovni automobil postao nelojalna konkurencija i predmet špekulacije i lake zarade. Očigledno država se budi. Konačno pokazuje posrednu nameru da zaštiti tržište novih automobila pa makar to bilo i kroz svoj interes naplate taksi i poreza.
Upravo je završen Dakar 2014. Istorijski rezultat našeg Gabora Sagmeistera! Osvojio je u ukupnom plasmanu 52. poziciju koja za nas znači kao i da je No.1 jer je na cilj poslednje etape u gradu Valaraiso stiglo samo 45% od onih koji su startovali na motociklima, 41% automobila , 38% kvadova i 71% kamiona. Ovim zaključite i sami koliko je Dakar reli nezgodna stvar, te da je svaki vozač u cilju istinski pobednik i junak!
I za sam kraj sedmice, složili smo rezultate uporedne prodaje u region. Srbija pala, Hrvatska još više, Slovenija na reeksportu dobila infuziju. Suštinski svi su ovde izgubili! Mi u Srbiji naročito ali i proizvođači rasparčavanjem velike Jugoslavije u niz jadnih balkanskih državica. Možda njima lakše vladaju ali … Da je one zemlje od Vardara pa do Triglava, danas bi pisali o prodaji oko 200.000 vozila. To bi svima išlo u prilog. Osim Americi naravno!