Online plus

Saloni automobila

869Pregleda

Kraj ere salona automobila

Izostanci velikih proizvođača sa nadolazećeg sajma automobila u Frankfurtu postavili su pitanje u kom će se smeru kretati promocija automobila u narednim godinama

Da li je izostanak brojnih automobilskih proizvođača sa sajma u Frankfurtu najava nečeg većeg?!

Pre dvadesetak godina izostanak sa nekog od velikih automobilskih sajmova (a Frankfurt je jedan od najvažnijih) bio je ravan marketinškom samoubistvu. No, vremena se menjaju, tehnologija nezadrživo napreduje te su i okolnosti bivstvovanja automobilske industrije bitno drugačije.

Reklama treba da je tamo gde su ljudi, a oni su danas na internetu. Veliki proizvođači sve češće odlučuju da model premijerno predstave na internetu, pa tek kasnije i „uživo“ na nekom od velikih automobilskih sajmova.

Ali, premijere novih modela nisu više ekskluzivno sačuvane za salone automobila, već proizvođači pribegavaju i manjim, jeftinijim manifestacijama.

Internet će „doći glave“ sajmovima automobila?
Hoće, ali ne u dogledno vreme. Egzodus sa sajma u Frankfurtu koji predvode Peugeot, Nissan, Mitsubishi, Infiniti, Volvo, Fiat i Jeep, ipak nije epohalnih razmera. Nemci će naravno izaći u Frankfurt u punom sjaju, ali i brojni drugi proizvođači spremili su veći broj premijera za sajam u Nemačkoj.

Izostanak iz Frankfurta svi proizvođači pravdaju jednom stvari – internetom. Naime, masa automobilskih brendova uvidela je značaj digitalnog marketinga u 21. veku. Ne samo da je ovakav marketing prisutniji među ljudima (jer koliko će ljudi posetiti neki sajam, a koliko ljudi svakodnevno koristi internet) već je i jeftiniji. Kotizacije za učešće na nekom od velikih sajmova su vrlo visoke, a tu je i čitava prezentacija koja košta mnogo novca, i sve to, kako tvrde proizvođači koji odsustvuju iz Frankfurta se ne odnosi drastično na prodaju.

Ipak, još jedan brend koji je posebno popularan neće biti prisutan u Frankfurtu. U pitanju je Tesla. Automobilski startap očigledno je veran digitalnom marketingu i nema nameru da troši novac na salonske promocije. Poznavajući it-ijevsku pozadinu kompanije Tesla, posvećenost digitalnom marketingu nije veliko iznenađenje.

Svojevremeno, početkom trećeg milenijuma, bilo je mnogo ljudi koji su verovali da će štampani mediji odoleti naletu digitalizacije. Nisu bili u pravu, digitalni mediji preuzeli su primat, a print već duži period pokušava da se iskobelja iz „živog blata“.

Za dvadeset godina, automobilske sajmove u ovom obliku, zadesiće ista sudbina. Velike auto fešte postaće relikvija prošlosti.

Manja manifestacija – veći odjek
Veliki broj proizvođača odlučuje se ipak za drugačiji pristup premijeri novih modela. Sve je više onih koji, pažljivo birajući datume, za debitantski nastup novih modela sami prave jednokratnu manifestaciju.

Ovakav pristup ne samo da je daleko jeftiniji, već u marketinškom smislu, može ostaviti i mnogo veći utisak. Pogledajmo za čas trenutna zbivanja pred sajam u Frankfurtu. Svetski mediji bruje o M5, trećoj generaciji Cayennea, o novom uvodnom modelu Ferrarija, o Mercedesovom čudu Project One… Međutim veoma slabo se pominje da će posetioci ovog sajma uživo premijerno videti novi Renault Megane RS, potom prvi sportski izdanak Hyundaija i30N, između ostalog i nove generacije Poloa i Dustera.

Dakle, na ovakvim velikim manifestacijama teško je dobiti svojih dva minuta slave. Tako je npr. Jaguar odlučio da svoj novi SUV, E-Pace predstavi na omanjoj prezentaciji u Londonu. Pažljivo birajući datum, taman tokom onog zatišja pred Frankfurt Jaguar je pogodio bingo. Omali E-Pace ispunio je naslovnice svih automobilskih časopisa, koji su željno iščekivali da se bilo šta desi u svetu četvorotočkaša.

Revolucija je iza ćoška
Taman prođe jedna velika kriza u automobilskoj industriji, eto je nova. Nakon prevazilaženja potresa izazvanih svetskom ekonomskom krizom, usledio je još jedan tektonski poremećaj – Volkswagenov dizelgejt.

Učeći na koži Nemaca, svi ostali proizvođači pohitaše ka novim, zelenim pogonskim gorivima. Elektrifikacija automobilske industrije je uveliko počela, a sa novim najavama završiće se mnogo ranije nego što se to očekivalo. Analitičari kažu – ovim tempom prodaje i razvoja e-vozila, u Evropi bi električni automobili mogli činiti 100% tržišta već 2035. godine.

Uzevši u obzir nedavne najave Jaguara i BMW-a da će ponuditi veliki broj elektrifikovanih vozila do 2020. godine, nema sumnje da će i ostali požuriti sa razvojem sopstvenih električnih modela.

Za razvoj istih potrebne su velike svote novca, što znači da će se opet pribeći pozajmicama i štednji (u slučaju VW grupe i prodaji određenih brendova). „Rezanjem“ troškova jedna od stavki koja će otpasti kod mnogih proizvođaća jesu i sajmovi. Brendovi će ostati prisutni na onim najvećim, kao što je Ženeva, sve dok se industrija nanovo ne stabilizuje.

U periodu koji je pred nama bićemo svedoci početka kraja ere salona automobila.

Đorđe Platiša

Top Reviews

Video Widget

gallery