970_250_eko
AktuelnoOnline plusVesti

Olakšice privredi – privremena odjava vozila

4.51KPregleda

Privremena odjava vozila, velika pomoć građanstvu i privredi 

Vlada Republike Srbije je vrlo brzo izašla sa korektnim planom mera podrške privredi zbog štete nastale koronavirusom.

Međutim, uz sve pozitivne mere, postoji još jedna vrlo bitna stavka, kako država može pomoći privatnim prevoznicima, turističkim organizacijama, renta car agencijama pa i privatnim vlasnicima koji zbog uticaja krize koja sledi ne koriste svoja vozila.

Nemačka je u ovom pogledu ponudila vrlo praktično rešenje. Pod uticajem svih okolnosti koje nosi koronavirus modifikovali su neka zakonska rešenja koja su već decenijama na snazi.

Privremena odjava praktična ušteda

Naime, kao i do sada svi vlasnici svih vozila imaju mogućnost da privremeno odjave svoje vozilo (bez obzira na vrstu) na određeno vreme. Tablice nisu dužni da vrate. Ali onda to vozilo ne sme nikako biti zatečeno u saobraćaju. Kazne su rigorozne.

Do sada je bila praksa da se uglavnom kabriolet automobili i motociklovi odjavljuju preko zime jer se tada i ne voze.
Zašto se to radi? Manje više, dva finansijska razloga su najveći motiv.
Kao prvo, premija osiguranja se srazmerno umanjuje za iznos odjavljenih dana. U Nemačkoj obavezno osiguranje nije jeftino. Iznosi u proseku od 550 – 850 eur za godinu dana, u zavisnosti od karakteristika vozila.

Drugo, Poreska Uprava tzv. Finanzamt u tom slučaju vraća na račun deo iznosa poreza na upotrebu, jer se vozilo ne upotrebljava. Porez na upotrebu je u proseku od 130 – 350 eur na godišnjem nivou, opet u zavisnosti od karakteristika vozila.

Jednostavno i transparentno

Vrlo je interesantno da se oporezivanje u normalnim okolnostima vrši veoma jednostavno. Mesec dana ranije, Poreska uprava pismeno obaveštava obveznika da će za 30 dana sa njegovog računa biti skinut unapred navedeni iznos u ime poreza na upotrebu za tekuću godinu, te mole da na računu obezbedite sredstva za taj dan i za tu namenu. To se i desi bez kašnjenja. Međutim, ako se desi da vi nakon toga vozilo prodate, taj podatak opet dolazi do Poreske Uprave i višak novca se uredno vraća na račun. Isto se dešava i sa premijom osiguranja. Podatak da je vozilo otuđeno, dolazi do osiguravajuće kuće, koja je dužna da vam u roku od 30 dana vrati višak premije na račun bivšeg vlasnika.

Nemački sistem je gotovo nemoguće izigrati (što bi se verovatno prvo pokušalo u Srbiji), jer su Policija, lokalna administracija kod koje se i vrši registracija vozila i Carina (pod čijom je ingerencijom Poreska Uprava) umrežene i provera podataka traje par sekundi. A osiguravajuće kuće imaju pravo ulaska u „sistem“ i dobijanja samo onih podataka koji se tiču poslova osiguranja.

Privatni parkinzi u Nemačkoj su zbog koronavirusa popunjeni vozilima bez tablica 

Na javnim parkinzima, parkiranje takvih vozila nije dozvoljeno. Takva vozila se uklanjaju, a trošak odnošenjs iznosi oko 320 evra.
U prethodnim podacima smo naveli kako to funkcioniše po pitanju putničkih vozila.

Ali sada po prvi put nailazimo da je i mnoštvo putničkih turističkih autobusa odjavljeno, obzirom da su turistička putovanja zabranjena. Tu je ušteda još veća jer se i o većim iznosima radi. Kako su u pitanju uglavnom kasko polise, ušteda troškova nije zanemarljiva. Slično je i sa renta car agencijama koje su u turističkim centrima potpuno bez posla a sve češće su i taxi kompanije koje „zamrzavaju“ deo svoje flote.

Imajući u vidu da je svaki dinar odnosno evro zlatan vredan, uvođenje ovakvih principa bi značajno takođe pomoglo kako građanima, tako i privrednim granama koje su u nevolji.

Srđa Bojkić

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery