Novi koncept motora male mase, koji kao gorivo koristi vodonik, kreacija je izraelske firme Aquarius Engines, i u razvoju je od 2014., o čemu smo već ranije pisali.
Pogonjen vodonikom, Aquarius Twoo Sided Free Piston Linear Engine (FPLE), dizajniran je da generiše električnu energijju za „plug-in“ serijske hibride ili da vrši ulogu produžavača autonomije.
Ova minijaturna mašina se sastoji od samo 20 komponenata, od kojih je samo jedna pokretna. Mada je prvobitno osmišljen tako da sagoreva benzin, zapravo može da koristi različita goriva, uključujući i nova „karbon-neutralna“ sintetička tečna goriva, a u međuvremenu je razvijena i testirana jedinica na vodonik. Aquarius je takozvani „linearni“ motor, jer umesto konvertovanja suprotstavljenih sila u rotacionu putem kolenastog vratila (kao u slučaju konvencionalnih klipnih motora), koristi samo jednu klipnjaču koja se pomera napred-nazad u dvotaktnom ciklusu, gde pri svakom taktu klipa dolazi do paljenja na obe strane cilindra.
Aquariusov motor se sastoji od jedne klipnjače (dugačke spone s klipom na sredini), malog cilindarskog bloka unutar kojeg „klizi“ klip, dve glave cilindra (svaka na po jednoj strani bloka) i dva unutrašnja i dva spoljna ležaja, koji podržavaju klipnjaču. Ovom vazdušno hlađenom motoru nije potrebno podmazivanje, jer poseduje grafitne karike klipa i specijalan zaštitni sloj koji redukuje trenje. Odsustvo motornog ulja samim tim podrazumeva da nema curenja niti nesagorelih ugljovodonika koji se stvaraju tokom sagorevanja, što pojednostavljuje održavanje, za koje kreatori kažu da je minimalno i potrebno tek nakon svakih 1000 sati eksploatacije. Za to vreme, jedan hibridni automobil može bez problema da prevali više od 80.000 kilometara.
Kako se klip kreće s jedne strane ka drugoj unutar cilindra, on izbacuje izduvne gasove kroz otvore na zidovima komore za sagorevanje u stilu konvencionalnog dvotaktnog motora, a zatim uvlači vazduh kroz patentirani sistem za filtriranje vazduha i kroz otvore u šupljem delu klipnjače. Nema usisnih ili izduvnih ventila kao u konvencionalnom motoru, niti visokopterećenog mehanizma razvoda smeše goriva i vazduha koji usisava energiju zbog zahtevnog rada i trenja.
Ukupno postoje četiri brizgaljke, po dve u svakoj glavi cilindra na obe strane agregata. Pri svakom taktu, vodonik se ubrizgava u svež vazduh putem dueta brizgaljki, a zatim se ta mešavina sabija i pali svećicom, da bi se ciklus dalje ponavljao. Patentirani sistem balansiranja mase zadužen je za redukciju bude i vibracija.
Ovaj motor pokreće generator koji napaja bateriju ili pogonski alternator na serijskom hibridu. Regenerativno kočenje funkcioniše na potpuno isti način kao i u slučaju čisto električnog ili hibridnog automobila, kada se pogonski motor prebacuje u režim generatora dok vozilo usporava i šalje električnu energiju u bateriju.
Još uvek nije određen tačan datum početka proizvodnje, ali verzija motora pogonjena vodonikom je prošla kroz nezavisna testiranja od strane firme AVLSchrick u Austriji. Rad se nastavlja na redukovanju nivoa buke koju proizvodi električni generator. Pored upotrebe u hibridnim automobilima, ovaj motor je kreiran tako da može da se koristi kao generator u telekomunikacionim centrima, mikroelektričnim mrežama ili kao pomoćno napajanje u velikim kamionima, za potrebe plovila ili dronova.
Aquariusov motor je već sada pronašao mesto u „skejtbord“ šasiji bez vozača u cilju demonstracije svojih potencijala. Demo vozilo je trenutno benzinski serijski hibrid, ali bi mogao da se kreće i uz pomoć najnovije vodonične verzije motora. Činjenica da ovaj motor/generator može da se koristi za brojne različite primene, trebalo bi da ga učini komercijalno isplativijim od sistema za jednokratnu upotrebu.
Izvor: Decarbonization Center
Pavle Barta
Samo da reše kako eksplozivnost vodonika.
Na papiru je sve dobro, u praksi, videćemo. Bilo bi dobro da se udruže sa Toyotom, koja isto forsira vodonik.