Koji je vaš omiljeni Mercedes E klase sa dvoja vrata?
Novi, odnosno restilizovani, Mercedes-Benz E klase u limuzinskoj i karavan verziji stiže u prodajne salone ovog leta. Sada se željno iščekuju i najavljene nove kabriolet i kupe varijante, koje bi trebalo da budu dostupne sledeće godine. Evo prilike za osvrt na istoriju ovih modela,odnosno prethodnike E klase sa dvoja vrata, koji možda nisu uvek delili isto ime, ali su bili deo proširene porodice najprodavanije serije (klase) u istoriji legendarnog brenda.
Šezdesete i Stroke 8 – W114
Sudeći po nemačkom proizvođaču, ova priča počinje 1968. godine kada je u Štutgartu lansiran kupe „Stroke 8“, koji je u osnovi zapravo verzija W114 sa dvoja vrata. Osnovna razlika između izdanja W114 i W115, popularnih „minika“, jeste što je prvi imao šest, a drugi četiri cilindra. Ponuđen isključivo sa šestocilindričnim motorima, model je bio vrlo atraktivan, veliki i luksuzan. Takođe je bio tehnološki dosta napredan, jer je najjači 250 CE model dolazio sa M 114 agregatom koji je posedovao Bosch D-Jetronic elektronsko ubrizgavanje goriva.
Iako snaga od 150 konja po današnjim standardima nije previše impresivna, Mercedes je tvrdio da automobil može da razvije brzinu od 200 km/h, što je u to vreme bilo izvanredno za putničke automobile.
Naravno, Stroke 8 je prihvatio ono što definiše premijum kupee srednje veličine – elegantan sportski stil sa luksuznom unutrašnjošću. U tom pogledu, model je imao nagnuto i prošireno vetrobransko staklo, kao i niži krov u odnosu na limuzinu. Dizajn sa drvenim tapacirungom i oblogama, te odsustvo B stuba i linija sa naglaskom na sportsku elegenaciju postaće imperativ za sve kasnije luksuzne kupee.
’70 i W123
Skoro deceniju kasnije, na Sajmu automobila u Ženevi 1977. godine debitovala je kupe verzija modela W123. Proširena ponuda motora kretala je sa varijantom 230 C, sa četvorocilindričnim benzinskim agregatom koji je isporučivao 109 konjskih snaga.
Dizelaš 300 CD pridružio se liniji koja je bila ekskluzivno pravljena samo za Severnu Ameriku. Imao je petcilindrični motor koji je proizvodio svega 80 kS, pa ga na kraju zamenio turbodizelski agregat od 125 kS. Osim raznovrsnije ponude motora, W123 kupe bio je više sportski model od prethodnika. U pogledu veličine, model je bio za 85 mm kraći i 40 mm niži od limuzinske verzije.
Osamdesete – W124
W124 kabrio stigao je 1987. godine i bukvalno osvežio celu Mercedesovu gamu, jer je to bila prva E-klasa ponuđena i kao kabriolet. „Skidanje krova“ desilo se par godine nakon kupe varijante i kabrio model je imao meki gornji pokrov težak 43 kilograma sa 27 spojeva i 34 zgloba.
Kao i W123 pre njega, W124 je bio 8,5 cm kraći od svog limuzinskog kolege. Međutim, ovaj put su i bočne ivice, krov i zadnji deo takođe značajno modifikovani, pri čemu je samo prednji deo ostao uglavnom nepromenjen u odnosu na limuzinu. Facelift je urađen 1993. godine kada su krenule i prve AMG verzije ovog modela. Poznatiji kao E 36 AMG, modeli su imali 3,6-litarski šestocilindrični agregat koji razvija 272 kS.
’90 – nova oznaka CLK (W208)
Četiri godine kasnije, Mercedes povlači iz imena E-klase Coupe i Cabrio dodatke i umesto toga koristi oznaku CLK, za model W208. To nije jedina promena jer nemačka kompanija priznaje da je model sa dvoja vrata zasnovan na postojećoj C Klasi, ali kao potpuno razvijeni novi četverosedni kupe koji je nastavio tradicionalni pristup kupea E-klase.
Ponovo je proširen i asortiman motora, uključujući ulazni 2.0l četvorocilindrični benzinski agregat sa 136 kS. Naravno vrh ponude bio je CLK 55 AMG u koji je Mercedes spakovao 5,4-litarski V8 koji isporučuje 347 kS.
Novi vek – novi izazovi
Druga generacija modela CLK stigla je 2002. godine i usvojila moderniji sportski stil od svog nešto „kockastijeg“ prethodnika. Model je takođe bio veći nego ranije, što je rezultiralo komfornijim enterijerom. Sa kupeom je ponuđeno sedam različitih motora, dok se u kabrioletu našlo pet. Obe varijante imale su agregate snage u rasponu od od 163 do 367 konja.
Važno upozorenje za ovu generaciju – ograničena edicija CLK DTM AMG. Ovaj model predstavljen je 2004. godine sa 5,5-litarskim V8 agregatom koji isporučuje 582 konjske snage!
Naravno, CLK DTM AMG je imao mnogo više od moćnog agregata, jer je posedovao i jedinstvenu unutrašnjost koja je inspiraciju dobila od kompanije DTM zadužene za trkačke automobile. Dizajn na bazi trkalica u kabinu CLK je doneo lagana sportska sedišta, materijale od karbonskih vlakana i volan obložen posebnom mekom kožom.
Facelift druge generacije CLK stići će 2005. godine, i obuhvata model CLK 63 AMG sa 481 kS, koji se pojavio tokom naredne 2006. godine. Kompanija iz Štutgarta takođe je u okviru ove linije predstavila i specijalnu varijantu „Black Series“ koja je imala preko 500 konja i bila dostupan isključivo kao kupe.
Povratak E Klase sa dvoja vrata (C207/A207)
2-door kupe sa oznakom E-klase vraća se na velika vrata predstvaljanjem na Sajmu automobila u Ženevi 2009. godine. Kabriolet je stigao godinu dana kasnije i imao je opcioni Airscarf revolucionarni sistem grejanja. Uprkos možda pomalo nespretnom dizajnu, model je bio vrlo popularan, pa je Mercedes prodao 221.556 kupea i 140.925 kabrioleta ove generacije.
Mercedes E Klase 2017. – modeli C238/A238
Praktično druga generacija od vraćanja E Klase sa dvoja vrata predstavljen na Međunarodnom sajmu automobila u Los Anđelesu 2017. godine.
Uskoro će dakle biti zamenjen facelift verzijom koja bi trebalo da isprati novitete potpuno osvežene limuzinske i karavan verzije E Klase.
Do tada, uživajte u evoluciji kupe i kabrio varijanti možda i najlegendarnije serije u istoriji automobilske industrije.
2 Komentara
Comments are closed.
[…] Istorijat E klase u kupe i kabriolet varijantama možete pročitati ovde. […]
[…] Kalenijus je u online intervjuu takođe pomenuo i potvrdio dolazak redizajnirane E klase u kupe i kabriolet varijantama, o kojima smo nedavno takođe pisali. […]