AktuelnoTehnikaVesti

Kako se izboriti sa zamagljenim staklima?

15.4KPregleda

Ušli smo sada već duboko u period kada zamagljivanje stakala u automobilu zna često da nam pravi problem. Na sreću, on je rešiv.

Znajte s čime se suočavate

 

Tanak, vlažan sloj koji se materijalizuje na staklima, zapravo se sastoji od miliona sitnih vodenih kapljica. To je polazna tačka od koje krećemo.

 

Kada temperatura padne ispod nule, tako se i automobil ohladi, uključujući vazduh koji je u njemu. Kao što znamo, hladan vazduh je suv. Vlaga koja je bila u njemu se ledi i skriva se u tkanini ili se formira na površinama.

 

 

Kada uđete u vozilo, vi unosite toplotu i vlagu. Što je više ljudi u automobilu, to je više toplote i vlage u kabinskom prostoru. Još ako u „jednačinu“ ubacimo eventualan sneg na cipelama i odeći, paru koju emitujemo svakim izdisajem, pa još ako smo i dobro zagrejani (oznojani), eto „nevolje“. S obzirom da ste u vozilo ušli iz hladnog okruženja, prvo što ćete uraditi je da ćete uključiti grejanje, zar ne? No, hajde najpre da napravimo distinkciju između zamagljivanja stakala kada je hladno, odnosno kada je spoljna temperatura visoka.

 

Kada je spoljna temperatura niža od one u automobilu

 

Ovo je trenutno aktuelniji problem od onog suprotnog, jer polako ulazimo u zimski period. Evo nekih „brzinskih“ saveta:

  • uključite grejanje i pojačajte na maksimum, jer topao vazduh može da integriše veću količinu vlage
  • zatim uključite klima uređaj, koji će izvući vlagu iz vazduha kako on bude prelazio preko rashladnih kalemova
  • isključite recirkulaciju, tako da hladniji, suvlji vazduh uđe u kabinu
  • ukoliko je moguće, otvorite prozore na par minuta da bi se vlažan vazduh u enterijeru zamenio suvljim spoljnim vazduhom

 

Komfornija solucija: oni koji žele da se osećaju prijatno i ušuškano tokom vožnje, treba da uključe odmrzavač vetrobrana i duvanje toplog vazduha preko vetrobranskog stakla, da bi nakupljena vlaga isparila. Ako ventilacioni sistem vozila ima funkciju recirkulacije, isključite je. Kada je ova funkcija aktivirana, grejanje i klima uređaj ponovo koriste vazduh koji je prisutan u kabini, umesto da neprekidno uvlače spoljni vazduh.

 

 

Ako pokušavate da odmaglite stakla pri hladnom vremenu, ono što želite je da vazduh u automobilu bude suvlji, a ne da se „u krug vrti“ vlažan vazuh unutar vozila.

 

Kada je spoljna temperatura viša od one u automobilu

 

Kada je nivo temperature i vlage viši od onog unutar vozila, vlaga će se kondenzovati sa spoljne strane stakala. Slično situaciji kada je napolju hladnije nego unutar kabine, cilj je da se temperatura izjednači.

 

U ovom slučaju, to znači da automobil treba da se zagreje iznutra, tako da teba da uradite sledeće:

  • na prvom mestu, uključite brisačke, jer će to pomoći da se ukloni kondenzacija pre nego što izjednačite temperaturu
  • zagrejte vozilo, podesite klima uređaj na najvišu moguću temperaturu, a ako to ne funkcioniše, isključite ga
  • funkcija recirkulacije vazduha treba da bude isključena, što smo već spomenuli, jer ona odmaže izjednačavanju temperature

 

 

Nipošto ne pokušavajte da vozite sa zamagljenim staklima, jer time ugrožavate ne samo svoju bezbednost, već bezbednost drugih učesnika u saobraćaju.

 

Fizika

 

Topao vazduh je topao jer sadrži više energije. Ta energija čini da se molekuli vode u vazduhu kreću brže i dalje, što zapravo kreira pojačano isparavanje unutar kabine, čineći vazduh vlažnijim.

 

Do obrnutog procesa dolazi kada topao i vlažan vazduh unutar automobila dođe do i dalje hladnih stakala. Vazduh tu gubi energiju, molekuli vode se kreću sporije i bivaju zgusnutiji, što rezultira ponovnom kondenzacijom. Minijaturne kapljice vode se „lepe“ za staklo, što zna da bude veoma opasno, jer ugrožava preglednost.

 

 

Kako izbeći zamagljivanje stakala?

 

Da bismo se borili protiv ove pojave, moramo ograničiti količinu vlage i obezbediti izjednačavanje temperature.

 

Zagrejte kabinu unapred

 

Pored parkiranja vozila u zatvorenoj garaži, najpouzdaniji način da se spreči zamagljivanje je da se kabinski prostor prethodno zagreje. To obezbeđuje da sve površine, uključujući i vetrobran, dostignu dovoljno visoku temperaturu za polazak na put. Ukoliko smatrate da je vazduh izuzetno vlažan, možete nakratko otvoriti vrata i prozore, da bi vlaga izašla napolje.

 

Pokušajte da ostanete suvi

 

Ukoliko na sebi imate naslage snega, potrudite se da ih skinete što temeljnije. Kuckanje cipela da bi on spao, uobičajen je ritual. Ukoliko vam je odeća mokra, skinite jaknu sa sebe, istresite je i stavite u torbu. Naravno, deo vlage će se svakako naći u vazduhu kabinskog prostora. Pored toga, relativna vlažnost našeg daha je 100 odsto, a telo nam emituje temperaturu od 37 stepeni Celzijusa. Kada je napolju hladno, glavni faktor zamagljivanja smo zapravo mi sami.

 

Pokupite vlagu

 

Jedan od načina da ograničite količinu vlage na prozorima je da osigurate da ona završi negde drugo. Postoje različiti proizvodi protiv zamagljivanja, ali čarapa napunjena mačjim posipom bi mogla da pomogne u velikoj meri (provereno). Jedino, posle izvesnog vremena zamenite „punjenje“.  Čarapu, ili par njih, možete sakriti ispod sedišta tokom vožnje, tako da svakako neće smetati, a dok je automobil parkiran, možete je staviti na neko izloženije mesto.

 

 

Koristite klima uređaj

 

Da, čak i u zimsko doba. Klima uređaj funkcioniše tako što uklanja vlagu i toplotu iz vazduha i šalje ih napolje, što je upravo ono što vam je potrebno. Korišćenje klima uređaja na pravi način može da održi prijatnu temperaturu u vozilu.

 

Interesantno, u područjima u kojima vlada topla i vlažna klima, korišćenje klima uređaja može imati suprotan efekat, odnosno zamagljivanje vetrobrana spolja, što smo već spomenuli. Zbog ovog efekta nam se često dešava da zateknemo stakla svog ljubimca zamagljena sa spoljne strane nakon vlažnog letnjeg dana.

 

Održavajte stvari čistim

Sitne kapljice vode moraju imati nešto za čega će da se zakače, tako da što je vetrobran čistiji, manje će se magliti. Čestice koje levitiraju unutar kabine, uz one koje dolaze spolja, stvaraju film s unutrašnje strane vetrobrana. Setite se da ga temeljno obrišete s vremena na vreme. Nikada ne koristite ruke za brisanje stakala, time ćete stvari samo učiniti gorim.

 

Ostanite hladni

 

Ovo mislimo doslovno. Ne uključujete grejanje i otvorite prozor da biste toplotu i vlagu pustili napolje. Ovo je efektan način da se izbegnu zamagljena stakla. Međutim, većina ljudi ovo smatra kontraproduktivnim…

 

Vrele Gume

Pavle Barta

2 Komentara

Ostavite komentar

Top Reviews

Video Widget

gallery