Online plus

Indija vs Srbija

1.09KPregleda

Automobilska industrija Indije nišani Srbiju

Da li će neka od indijskih kompanija biti sledeći partner Zastave iz Kragujevca?


Svedoci smo veoma brzih i dinamičnih promena u celom svetu, a posebno u automobilskoj branši. Najveća „bitka“ vodi se u ovom momentu između vlasnika znanja i tehnologije, i onih koji to znanje i ideje pretvaraju u atome. U konkretne proizvode, u automobile. Jedni bez drugih ne mogu.

Da bi se bolje shvatio novi automobilski poredak, akcenat ovog teksta stavljamo na proizvođački fenomen automobilske industrije Indije. Tri su direktna povoda da se njime bavimo: jedan je, svakako trenutno aktuelni sajam automobila u Nju Delhiju.

Drugi je broj proizvedenih vozila u ovoj zemlji. U Indiji je u periodu april 2014. – mart 2015. proizvedeno ukupno 23.366.246 vozila, uključujući putnička, komercijalna vozila kao i dvotočkaše. Postignute brojke su za 8,68% više od onog iz prethodnog perioda, što predstavlja izuzetan rezultat u kontekstu masovnosti proizvodnje.

Indija analizira Fiat u Kragujevcu
Treći, nama i najinteresantniji povod, pronašli smo u informaciji na zvaničnom sajtu Republike Indije, u analizi naše ekonomije, odnosno redovnom komercijalnom mesečnom izveštaju stanja srpske privrede za decembar 2015.

Indijski analitičari naglašavaju da je uspeh srpskog modela FIAT 500 L prosečan. Ukoliko se vrlo brzo ne najavi novi model za pogon u Kragujevcu, scenario izlaska Fiata iz Srbije je vrlo moguć

U delu koji se odnosi na moguća ulaganja i aukcije, skreće se pažnja da desetogodišnji ugovor države sa Fiatom ističe 31.decembra 2018. godine. Indijski analitičari naglašavaju da je uspeh FIAT 500 L koji se proizvodi u Kragujevcu prosečan i da se predviđa izlazna strategija Fiata. Oni naglašavaju da postoji vrlo velika verovatnoća da sa istekom ovog ugovora, proizvodna linija Fiata u Kragujevcu bude zatvorena. Poznavajući prilike u Fiatu, oni ističu da Fiat u ovom momentu razmatra i redefiniše svoju strategiju malih automobila. Ukoliko se vrlo brzo ne najavi novi model za pogon u Kragujevcu, scenario izlaska Fiata iz Srbije je vrlo moguć, bar tako tvrde na sajtu Vlade Indije. U tom zvaničnom dokumentu se ukazuje da bi ovakav razvoj događaja mogao da otvori mogućnost ulaska za ostale proizvođače u Srbiju, pre svega u Kragujevac.

Šta je nama činiti?
Obzirom da je automobilska industrija veoma važna za poliranje srpskog BDP-a, kristalno je jasno da vremena na pretek nema i da je transparentna strategija razvoja automobilske industrije Srbije od vitalnog interesa za naš ekonomski oporavak.

Ne treba izmišljati toplu vodu, već se ugledati na najuspešnije. Automobilska industrija je jedan od stubova indijske ekonomije. Njihovi ciljevi i planovi lako i transparentno se mogu videti u dokumentu “Indijska nacionalna automobilska strategija za period 2016-2026.”. Ukratko, proizvodnja automobila je motor “Make in India” programa (#makeinindia). Nama ovde, ne preostaje ništa drugo nego da se zapitamo ne da li imamo strategiju, već da li dobacujemo do decembra 2018? Ako ne, sada je vreme za tako nešto!

Ford nikada nije uspeo da od Jaguara i Land Rovera napravi profit, dok ih je Tata Motors sve pretvorio u lukrativan posao

Ko su najveći automobilski igrači u Indiji? 
Tražeći odgovor na pitanje ko su glavni automobilski “igrači” u Indiji, jedan brend za koji se uvek vezujemo je svakako Maruti Suzuki. Osnovan tek 1981. godine, napravio je sebi ime sa veoma popularnim Maruti 800. Jedan, žut je kratko vreme 1999. godine, bio i naš redakcijski auto. Danas je to davna prošlost, Lista top 10 proizvođača u Indiji, trenutno izgleda ovako uz još nekoliko nama potpuno anonimnih proizvođača.

1) Tata Motors Ltd,
2) Mahindra & Mahindra Ltd.
3) Maruti Suzuki India Ltd.
4) Hero MotoCorp Ltd.
5) Bajaj Auto Ltd.
6) Ashok Leyland Ltd.
7) Sundaram Clayton Ltd.
8) TVS Motor Company Ltd.
9) Eicher Motors Ltd.
10) Force Motors Ltd.

Tata Motors je najveći gigant koji poseduje širok portfolio modela. Koncept njihovog rada i planove možda najbolje pokazuje raspon modela. Setimo se da je sada već davne 2008. od Forda kupio obe britanske ikone Jaguar i Land Rover za 2,3 milijarde dolara, a da je u tom momentu je proizvodio Tata Nano koji je koštao 2.500 $. Sve između toga može biti predmet interesovanja ove kompanije. Treba skrenuti pažnju da Ford nikada nije uspeo da od ta dva brenda napravi profit, dok ih je Tata Motors sve pretvorio u lukrativan posao. Dobar deo koncepcijskog razmimoilaženja leži u tome što je Ford pokušavao da svoje tadašnje sestrinske brendove podvuče pod “plavi oval”, dok je Tata Motors striktno razdvojio luksuzni segment od automobila za narodne mase. Profiti koje trenutno prave, ali i aktuelnim promovisanim modelima, pokazuju da je Tata Motors sjajan vlasnik luksuznih “britanskih” brendova. Ovo posebno dokazuje uporedna analiza berzanskog indeksa Forda i Tata Motorsa. Čak je i način finansiranja kupovine Jaguara i Land Rovera bio sve nego uobičajen. Skoro milijardu Dolara prikupljeno je javnim pozivom za depozite građana. Minimalni depozit je bio 400 dolara, a posebne, veće kamate su predviđene za penzionere, akcionare i zaposlene u Tata Motorsu. Evo potvrde da uspeh prati hrabre.

Mahindra, broj dva u Indiji, takođe poseduje širok asortiman proizvoda. Od traktora do autsorsinga u IT industriji. Krajem prošle godine, Mahindra je kupila 76,06 % akcija italijanskog dizajn studia Pininfarina. Italijansku ikonu koja je potpisala pokretne skulpture Ferrarija, Rolls Royce i Maseratija ugrabila je ta azijska kompanija u nameri da svojim proizvodima podari italijanski šmek.

Italijansku ikonu Studio Pininfarina, koji je potpisao pokretne skulpture Ferrarija, Rolls Royce i Maseratija ugrabila je Mahindra u nameri da svojim proizvodima podari italijanski šmek

Treba znati da automobilske kompanije više dizajn automobila uglavnom drže pod kontrolom i u okviru kompanije, nego da ga kupuju sa strane. To je bio glavni motiv Mahindre prilikom kupovine Pininfarine. Upravo zato je generalni direktor Pininfarine, Silvio Angori ovaj događaj pozdravio sledećim rečima: „Treba da znate da će naša kompanija biti dokapitalizovana i da će takva imati bolje mogućnosti za rast“.

Ovde smo naveli samo detalje vezane za indijsku akviziciju velikih evropskih ikona kao što su Jaguar, Land Rover i Pininfarina. Ciljevi su kristalno jasni, a načini pokazuju da je volumen ono što još uvek dominira autoindustrijom, a da su nove tehnologije uslovljene njim.

Nama ostaje da sa nestrpljenjem i profesionalnom radoznalošću čekamo neki od sledećih sajmova, na kojem ćemo sigurno znati u kom pravcu treba da gledamo, a domaćim kreatorima ekonomske politike da misle izvan kutije koja ograničava jedan izborni ciklus.

@LidijaPiroski
Postavljeno: 09.02.2016

Top Reviews

Video Widget

gallery