Online plus

Električni automobil, budućnost ili zabluda auto industrije?

1.33KPregleda

Struja protiv goriva – elektrifikacija puteva

Tamo gde je Nikola Tesla stao krajem tridesetih godina prošlog veka, nastavlja se danas. Ključno pitanje glasi: da li je električna energija neiscrpni prirodni resurs daleko isplativiji od fosilnih goriva, ili samo mit kada je u pitanju njena upotreba u auto industriji?

Veliki planeri auto industrije oko kojih se vrte stotine milijardi evra ili dolara, izgleda ne postavljaju to pitanje. Električna energija u automobilu, je bar po njima budućnostz i apsolutni prioritet razvoja. Najveće kompanije i njihove vlade se širom sveta udružuju kako bi svest potrošača usmerili ka budućnosti. Iako je realna prodaja električnih i hibridnih automobila u drastičnom opadanju, informacije koje stižu od proizvođača ovakvih automobila nam govore da kod njih postoji velika želja praćena ogromnim ulaganjima da se takav način transporta omasovi.

Infrasturktura koja podržava električna vozila u Japanu će dobiti veliki podsticaj. Očekuje se kako bi ubuduće električni automobili (EV) trebali da sve više učestvuju u ukupnom postotoku prodatih automobila , pa su se u vezi sa tim četri najveća Japanska proizvođača i vlada te zemlji udružili kako bi ostvarili isti cilj. Nissan, Toyota, Mitchubishi i Honda svojim sredstvima “pojačavaju” subvencije vlade kako bi se realizovao projekat razvoja električne (EV) infrastrukturne mreže. Da on bude konkurentan običnim benziniskim pumpnim stanicama, kako po broju tako i po strateškom rasporedu. Interes proizvođača je naravno ogroman jer svaki od njih u svojoj ponudi ima modele u koje je mnogo uloženo a od kojih se većina danas zbog odsustva infrastrukture slabo prodaje.

Prioritet će u ovoj elektrifikaciji puteva, logično imati velika saobraćajna čvorišta, prometne saobraćajnice i mesta u blizini velikih trgovinskih lanaca. Država će u svaku punjačku stanicu, investirati 17 hiljada dolara dok će ostale troškove ugradnje kao i naknadnog održavanja „pokriti“ proizvođači automobila ali i opreme za punjenje. Postoji plan kojim bi se napavio zajednički fond baziran na članstvu, u koji bi se profit vraćao i zatim ponovo ulagao u EV infrastrukturu sve dok ona ne ojača u dovoljnoj meri.

Slično raspoloženje kao u Japanu vlada i u najvećoj automobilskoj sili Evrope. Uprkos činjenici da je u Nemačkoj ove godine prodato tek 4200 EV automobila, što je samo kap u moru naspram 3 miliona koliko se ukupno proda svake godine, vlada i proizvođači polažu velike nade u pokušaj da se njihov udeo u ukupnoj prodaji znatno poveća. BMW i VW imaju plan da uz dodatne subvencije omoguće da se prodaja EV poveća na milion primeraka svake godine.

Sa druge strane, tržište Amerike koje važi za najboljeg „domaćina“ ovakvim modelima, beleži tek 10 % EV automobila od ukupno prodatih vozila širom države. U Kaliforniji, zemlji za koju se nove tehnologije kao definiciji vežu, prodato je tek 15.444 ovakvih vozila učestvovajući u statistici sa zanemraljivih 7%! Kina, najbrže rastuće tržište, „udomila“ je ove godine 5123 EV i tek 775 Plug-in automobila…

U VW smatraju kako jedino Plug-in tehnologija ima potencijala za globalno širenje. Njihove kolege iz BMW planiraju prodaju čak 30.000 primeraka BMW i3 modela do kraja 2014! Doduše, država svaki primerak subvencioniše sa 5 hiljada evra ali je krajnji broj prodatih vozila ipak za svako poštovanje. Reno nije imao toliko uspeha, njihov model Zoe EV je stao na tek pola puta od planirane prodaje 50 hiljada primeraka.

Čini se nakon svega da bar prema “zvaničnoj verziji” dolaze bolji dani za EV. Ili će sa vetrom u leđa uspeti da prebrodi sve prepreke , ili će pokleknuti ostavljena od onih koji se sada trude da joj pomognu i svoje mesto prepustiti nekoj drugoj, za nas prihvatljivijoj alternativi goriva.

Nadamo se samo da ova elektro priča, nije samo obično bacanje prašine u oči, kao opravdanje za rekordno mala ulaganja u razvoj novih modela i da neće biti zaboravljena čim kriza u EU prođe!

Pero Ivić

 

Top Reviews

Video Widget

gallery