AktuelnoIstorijaOnline plus

Automobilski motori koji su obeležili decenije od početka 20. veka do danas

8.25KPregleda

Mi u Vrelim Gumama obožavamo dobre pogonske agregate. Koliko je za jedno vozilo važna karoserija, toliko je bitan i motor, jer bez njega jednostavno nema kretanja. Hajde da vidimo koji su to motori obeležili dekade od početka prošlog veka do moderne ere.

 

1903.: Mercedes Simplex 60 ks

 

Aluminijumski blok s četiri cilindra i čak 9,3 litra radne zapremine. Isporučivao je 60 konja, što ga je između ostalog činilo superiornim u odnosu na slične agregate tog vremena.

 

 

 

1919.: Bentley 3,0

 

Ova mašina je kombinovala napredne specifikacije i izuzetnu pouzdanost, i to na način koji nije viđen do tada.

 

 

1920-ih: Bugatti Type 35

 

Redni osmocilindraš je korišćen za sve od serijskih automobila do „Grand Prix“ trka u verzijama sa i bez kompresora. Njegov zvuk je prava simfonija.

 

 

1930-ih: Duesenberg SJ

 

Reč je o motoru radne zapremine 6,9 litara s dva bregasta vratila na glavi motora i četiri ventila po cilindru. U verziji iz 1932. isporučivao je nenadmašnih 320 konja.

 

 

1940-ih: Ferrari 166 Inter

 

Prvi serijski automobil s nenadmašnim Colombo V12 agregatom. Ovaj motor je pogonio Testa Rossu, GTO, 250LM, 275 GTB…

 

 

1950-ih: Chevrolet Corvette

 

Ovo je automobil koji je inaugurisao Chevyjev „small block“ V8, koji je proizveden u više od 100 miliona primeraka. Apsolutna legenda u svakom smislu.

 

 

 

1960-ih: Porsche 911

 

Ovaj šestocilindarski bokser je konceptualno do te mere dobar da se koristi i dan danas, gotovo 60 godina nakon lansiranja. Bez ikakve dileme, radi se o jednom od najboljih i najizdržljivijih motora svih vremena.

 

 

1970-ih: Lamborghini Countach

 

Lambov V12 je „bacio rukavicu u lice“ Ferrarijevom dvanaestocilindarskom bokseru nadmašivši ga po pitanju izlazne snage. „Brutalna“ mašina.

 

 

1980-ih Ferrari F40

 

Da, da, reč je o turbomotoru, koji je trebalo Lanciji da donese pobedu na Le Manu. Rasna italijanska mašina „strašnog“ odziva i moći, usput „bljujući vatru“. Definitivno i dan danas je turbomotor s najizraženijim karakterom.

 

 

1990-ih McLaren F1

 

Remek delo Paula Rošea, BMW-ov V12, pretvorio je McLaren F1 ne samo u najmoćniji i najbrži svetski automobil, već svojevrsnu ikonu čija harizma zrači i u ova vremena.

 

 

2000-ih Lexus LFA

 

Predstavljen u serijskom izdanju 2009., Yamahin V10 ne samo što je najbolji motor svoje decenije, već je možda najbolji agregat svih vremena.

 

 

2010-ih Porsche 911 GT3 RS 4.0

 

Ultimativno izdanje čuvenog trkačkog „Mezger“ 911 motora, isporučuje 500 „divljih“ konja i neprevaziđeno zadovoljstvo u vožnji.

 

 

Zanimljive činjenice o automobilskim motorima

 

Najveći broj cilindara u jednom automobilskom agregatu je iznosio čitavih 16, a takve jedinice su pogonile Cadillacove modele iz tridesetih godina, kao i Bugatti Veyron i Chiron iz moderne ere. Doduše, Bugatti je konstruisao V18 pogonski agregat, ali on nikada nije ušao u serijsku proizvodnju.

 

Mada su isprobane i neke druge solucije poput dvotaktnih i rotacionih motora, četvorotaktna varijanta se pokazala kao najuspešniji i najdugovečniji format, koji drži čvrste pozicije i u današnje vreme.

 

 

Najdugovečniji motor kod savremenih automobila je bio Rolls-Royceov V8, inaugurisan davne 1959., da bi bio ukinut tek prošle godine.

 

Vrele Gume

 

1 Komentar

  1. Gde je ovde legendarni Alfa Romeo Busso V6, verovatno najbolji V6 u serijskoj proizvodnji ikada napravljen, a to sto se proizvodio od 1979 pa sve do 2005 i sa bezbroj ucesca i uspeha na trkama podatak je sam za sebe! Morate korigovati listu pod hitno inace ce izgledayi kao da ste preskocili citav 20. Vek!

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery