Kako smo se nadali, dobro smo se „udali“
Globalno automobilsko tržište je u najvećoj krizi još od završetka drugog Svetskog rata. Razlog je poznat, globalna pandemija.
Međutim, ako ste pomislili da je zbog korone manje raspoloženih kupaca, grdno se varate. Najveći problem u 2020. ali i 2021. je manjak automobila koji izlaze iz fabrika. Proizvodni ciklusi su grdno poremećeni zbog nedostatka komponeneti sa dalekog Istoka, a sada se tome i pridružuje ne manje naivan ali srećom rešen problem zaustavljanja pomorskog saobraćaja u Sueckom kanalu.
Srbija je sa minus 26,1 registrovanih novih automobila, tu negde u proseku pada svetskog i evropskog tržišta.
Ako nam je za utehu, onda je srpsko tržište automobila u prošloj, prvoj godini pandemije virusa korona, bilo vitalnije od mnogih u Evropskoj uniji, ali i u bližem okruženju. Ilustracije radi, po podacima ACEA – evropske asocijacije automobilskih proizvođača (European Automobile Manufacturers Association) veći pad u novim registracijama „uknjižile“ su ekonomski neuporedivo snažnije države – Portugal (-35%), Španija (-32,3 %), Italija (-27,9 %)… S još osetnijim minusom suočili su se uvoznici i prodavci novih automobila u našem neposrednom susedstvu: po podacima ACEA, u Hrvatskoj je broj novoregistrovanih automobila u 2020. bio manji za čak 42,8 odsto nego u 2019. (to je prošlogodišnji neslavan rekord u EU!), dok je u Bugarskoj, drugoj po lošem bilansu, pad iznosio 36,8 odsto.
Poslovično pouzdana ACEA statistika navodi da je u 2020. u 26 država-članica Evropske unije (bez Malte) prvi put registrovano 9.942.509 novih automobila (2019. – 13.028.948). Ako se uz EU računaju još i Velika Britanija (koja više nije u velikoj „porodici“) i tri članice ekonomske grupacije EFTA (Island, Norveška i Švajcarska), onda se stiže do 11.961.182 novoregistrovanih automobila u 2020, odnosno do 15.805.658 u 2019. godini. I prošle godine je u Nemačkoj, kao i mnogo godina ranije, bilo registrovano najviše novih automobila – 2.917.678, a najmanje na Islandu – 9.369.
Osim Islanda, Srbija je prošle godine po registracijama novih automobila bila ispred Kipra (10.061), Letonije (13.864) i Estonije (18.750) – u svim ostalim državama Evropske unije prvi put je registrovano više novih automobila nego kod nas.
Za potpuniju sliku o mestu Srbije na evropskoj auto „pijaci“ zanimljivi su i podaci iz nekoliko okolnih država: recimo, u Bosni i Hercegovini je prošle godine prvi put registrovano 6.738 novih automobila (-31,7%), dok za Republiku Severnu Makedoniju figurira statistika tamošnje carinske službe – o broju uvezenih automobila, pa su s takvim statusom u 2020. bila 5.172 vozila (18,44 odsto manje nego u 2019. godini).
Podaci o registracijama, prodaji ili uvozu novih automobila za Albaniju, Moldaviju, Ukrajinu i Belorusiju u ovom trenutku nisu dostupni.
U Ruskoj Federaciji, koja se „računa“ i u evropsku, ali i azijsku državu, u 2020. prvi put je registrovano 1.486.500 automobila (uključujući i kategoriju pick-up vozila), što je pad od oko 8,9 odsto u odnosu na 2019. godinu.
Skoro pa kao u fudbalu, više novih automobila smo prodali samo od onih kojima smo u stanju dati više golova. Zanimljiva je to sprega ekonomije, politile6, sporta,… Razmislite o tome!
Izvor: Asocijacija uvoznika
Foto©: Lara Piroški