Pre desetak godina, ovakav članak bi prosto bio besmislen, na prvom mestu iz razloga što smo proizvođače električnih automobila mogli da izbrojimo na prste jedne ruke
Upravo smo ušli u zimsku sezonu 2020-2021. na severnoj hemisferi, i u situaciji smo gde ne možemo da izbrojimo proizvođače automobila koji u gami imaju bar jedan elektromobil, pa taman iskoristili sve prste na rukama i nogama.
Kako se sve više električnih automobila raznih vrsta pojavljuje, što skupljih što jeftinijih, šireg ili užeg dometa, čini se da će opšte poznato „predskazanje“ da će baterijski pogonjeni četvorotočkaši preuzeti dominaciju postati realnost. Samo na referentnom američkom tržištu, očekuje se da će broj električnih automobila porasti šest puta u narednih pet godina, a s obzirom na uvođenje oštrijih ekoloških mera u Evropi, na Starom kontinentu bi ta statistika mogla da bude još izraženija.
Dok taj momenat ne dođe, čini se da su aktuelni vlasnici električnih automobila tretirani poput zamorčića od strane većine automobilskih kompanija, posebno kada je reč o vlasništvu na duge staze. Ono što svaki vlasnik vozila sa SUS motorom zna, sem ako ne živi u nekim tropskim krajevima, je da zimski period neizbežno donosi izvesne procedure koje moramo ispoštovati, da bismo se bezbedno vozili u to doba godine.
Tu su neophodne „stvarčice“ kao što su zimske gume, tečnost za pranje vetrobrana, antifriz.., sve ono na šta moramo da obratimo pažnju, najčešće tokom novembra. Kako ovde stvari stoje s vlasnicima električnih automobila? Svi proizvođači elektromobila nas navode na to kako su njihovi modeli poslovično jefitniji za posedovanje u poređenju sa SUS pandanima, o čemu smo već pisali.
Kada je reč o kratkoročnom vlasništvu, tu su u pravu, bar za sada, jer u većini razvijenih zemalja postoje stanice za besplatno punjenje, što značajno doprinosi povećanju broja električnih automobila i njihovoj ekonomičnosti, odnsno nižim troškovima za vlasnike.
Mada je navedeno tačno u većini slučajeva, proizvođači elektromobila ne vole mnogo kada se priča o tome kako se njihovi „zeleni“ puleni ponašaju kada „zabeli“. Pa, hajde da vidimo kako tu stvari stoje.
Pored prethodno spomenutih zimskih „procedura“ koje moraju da se ispoštuju kada je reč o konvencionalnim vozilima, od vlasnika električnih četvorotočkaša se očekuje da učine i nešto više.
Većina studija koje podržavaju kompanije kaže da elektromobili gube između 20 i 25 odsto dometa kada se voze pri niskim temperaturama, ali lična iskustva i nezavisna istraživanja ističu da razlika između dužine letnje i zimske vožnje može biti čak 50 odsto, u zavisnosti od nekoliko varijabli.
Sve te promenljive su najčešće deo razloga zašto ljudi kupuju automobil po izvesnoj ceni na prvom mestu, tako da bi u suštini trebalo da ih nazovemo konstantama u nekim scenarijima.
Sa svime rečenim do sada, hajde da uđemo dublje u tematiku koja se tiče svega onoga što treba uraditi pre ili tokom svake vožnje električnog automobila po hladnom vremenu.
Učite od Eskima
Ukoliko u regionu u kojem živite zime mogu da budu oštrije, a ponosan ste vlasnik novog EV-a, verovatno ste „pazarili“ vozilo s opcionim grejanjem sedišta i obruča volana, naravno ukoliko su ovi sistemi dostupni. Ukoliko ih imate na raspolaganju, a napolju je ispod 0 stepeni Celzijusa, bezbedno je za pretpostaviti da želite da najpre ugrejete površine koje direktno dodirujete, jer to ne samo da je komfornije, već je i bezbednije, zar ne?
Pa, možda treba u potpunosti da zaboravite na to i investirate u čitav niz „gedžeta“ inspirisanih eskimskom kulturom, kao što su kape i rukavice, da biste telesnu temperaturu održali na željenom nivou.
Svaka upotreba sistema grejanja kabine, sedišta ili obruča volana će isprazniti bateriju dok kažeš „keks“. Nažalost, to takođe znači da će se staklene površine nekontrolisano zamagljivati nakon samo par minuta vožnje. Protiv toga se možete boriti jedino tako što ćete otvoriti prozor i smrznuti se još više ili uključiti klima uređaj i dodatno smanjiti autonomiju. Sve su to „zimske čarolije“ vožnje električnog automobila.
Pripremite se na traćenje vremena
Dok kod regularnih vozila sa SUS motorima jednostavno uđete u njih, startujete motor i odvezete se bez da brinete o svetskim problemima, električna vozila su i dalje donekle limitirana nedostatkom odgovarajuće infrastrukture, ograničenom autonomijom i neprihvatljivo dugim vremenom neophodnim za punjenje baterija.
Svi ovi nedostaci se gotovo udvostručuju tokom zimskog vremena, u najvećoj meri iz razloga što se baterije ponašaju u velikoj meri kao mi sami. One isporučuju najbolje performanse pri temperaturama između 15 i 26-27 stepeni Celzijusa. Čim „odlutate“ van ovog temperaturnog raspona, stvari krenu da se pogoršavaju.
Američka automobilska asocijacija (AAA) je sprovela istraživanje pre nekoliko meseci, po kojem se pri vožnji po velikim vrućinama gubi oko 17 odsto autonomije kod električnih automobila. S druge strane, niske temperature mogu gotovo da prepolove domet, tako da hladnoću možemo nazvati većim neprijateljem vozača EV-a.
Umesto da samo isključite svoj elektromobil s utičnice i krenete u vožnju, pre toga treba da zagrejete unutrašnjost vozila i bateriju. Većina modernih električnih automobila ima pridružene aplikacije koje omogućavaju da se to obavi iz komfora doma, ali to i dalje oduzima dosta vremena.
Nakon toga, još uvek niste spremni da „udarite po gasu“, jer prethodno spomenuto prepolovljavanje autonomije znači da će vam biti neophodno da unapred planirate putovanje i ne bazirate se isključivo na puteve koje poznajete. Otvorite bilo koju aplikaciju stanica za punjenje i uvidećete da ih ih ima dovoljno, naravno ukoliko živite u ekonomski razvijenoj zemlji.
Uvek pretpostavite da će vam biti neophodna dvostruko šira autonomija
Baterije pate od hladnoće kao i muški rod (znate ono kada izađemo iz hladne vode…). Uprkos tome što su opremljeni moćnim senzorima i svim vrstama kompjutera, moderni elektromobili i dalje „ne znaju“ kako da se ponašaju kada temperature padnu a baterije jednostavno počnu da usporavaju isporuku energije. U prevodu, putni računar vam pruža podatke o procenjenoj automiji koji ni izbliza nisu tačni.
Ovoga puta vas nećemo zamarati fizikom (zapravo, u najvećoj meri je reč o hemiji) koja stoji iz svega ovoga, jer ćemo na tu temu pripremiti drugi članak, ali hajde da kažemo da aktuelna tehnologija baterija i niske temperature nikako ne idu ruku pod ruku.
Većina vlasnika električnih automobila smatra da je iskoristiv kapacitet njihovih baterija između 0 i 100 dosto, jer je to ono što im vozilo „govori“. U stvarnosti, u zavisnosti od izvesnog broja faktora, uključujući temperaturu baterije, temperaturu u kabini, uslove na putu i stil vožnje, taj iskoristivi kapacitet se može smanjiti za 40 do 50 odsto.
Da objasnimo „plastično“ – to je ekvivalentno Toyoti Prius, koja nominalno troši 4,5 litara benzina na 100 kilometara, i koja vam pokazuje u rezervoaru imate 43 litra goriva, što se tokom hladnog vremena „smanjuje“ na 22 litra.
Razmišljajte pozitivno!
Obično, nema previše razloga za preterano razmišljanje o predstojećoj vožnji, bez obzira da li je leto ili zima, ali kada je reč o aktuelnim automobilima na baterije, radi se na tome da se ovi nedostaci uklone. Nažalost, malo ko priča danas o tome, verovatno iz razloga da se ljudi ne bi odvratili od kupovine „bela tehnika“ vozila.
Šta god da uradite i kako god da gledate na ove stvari, vožnja električnog automobila po temperaturama „ispod nule“ predstavlja svojevrsnu avanturu, posebno kada živite u oblasti gde punionice baš i ne niču kao pečurke posle kiše. S druge strane, zanimljivo je što je prodaja elektromobila najbolja u zemljama na severu Evrope, gde je poslovično hladno. Međutim, „ekološka osvešćenost“ stanovništva i izdašne subvencije koje pružaju vlasti su glavni razlog ovakvog trenda, a ne usavršenost baterijske tehnologije, koja još uvek ima mnogo problema da reši.
Kao zaključak, navešćemo najvažniji savet vlasnicima elektromobila, čiji je broj na Balkanu manji od statističke greške: opustite se, navežbajte pravilno disanje i meditirajte tokom punjenja baterija. Još bolje, kada je napolju ledeno, nemojte ni voziti, jer ćete na taj način biti još „ekološki podobniji“, a i doprinećete manjem pritisku na zdravstveni sistem svoje zemlje.
Vrele Gume
Priredio: Pavle Barta
4 Komentara
Comments are closed.
[…] Nije neka misterija da baterije „ne blistaju“ po hladnom vremenu, o čemu smo nedavno pisali […]
Treba napomenuti nešto vrlo važno a to je da se većina ev auta mogu grijat 20 minuta prije kretanja na naponu sa aplikacije. Auto se puni obično kod kuće ili negdje u tržnom centru ili na poslu gdje je punjenje besplatno a baterija se održava na naponu tokom grijanja ili hlađenja kupea. Najbolja opcija je plug in ev auto koji ima mali benzinski pomoćni motor koji održava nivo baterije npr na 75% tokom cijele vožnje bez obzira na vremenske uslove a mogu se lako prebaciti na plin tj benzin tako da je ta kombinacija vrlo atraktivna za malu prepravku kao npr bmw i3 rex ili neki sličan model a potpuno ispunjava uslove nezagađivanja okolime. Tako u kombinaciji jeftina kućna struja i jeftini plin plus besplatno punjenje na nekim javnim mjestima stžemo do dobitne kombinacije naravno uz napomenu da auto imamo sada a ne u nekoj nedoglednoj budućnosti.
Ne znam,zašto proizvođači automobila idu u pogrešnom smeru. Prvo el automobili uopšte nisu zeleni. Proizvodnja baterija,je jako besmislena. Iskopavanjem rude,zagađuje se zemlja,vazduh,voda,baterije su neekonomične,propadaju,odlaganje ili recillaža je takođe problem i skupo. Proizvodnja el energije ako su većina termoelektrane,zagađuju vazduh. Kada bi smo nekim čudom svi kupili preskupa el vozila,pao bi el.energ. sistem… Struja će poskupeti… Japanci imaju rešenje,samo niko nije zainteresovan da radi na tome,u pitanju je vodonik,koji takođe pravi el energiju. Umesto tu da ulažu, svi prave baterijske automobile. Takođe autonomna vozila,nemaju puno smisla,ja nebi baš da me „robot“ vozi. Takođe svi novi automobili imaju većinu komandi na dodir,što je opasnije od korišćenja mobilnog tel….Beskonačna tema,mada ste ovo vi već mnogo puta napomenuli,ali nas i onako niko ništa nepita.
Uh, znao sam da neće ići tako lako zimi, ali se nisam nadao da je baterija baš toliko loša. Ali, to su dečje bolesti. Rešiće se za par godina, dok njihov broj poraste na više od 50% ukupnog broja vozila. Kod nas će to biti i kasnije. Šteta! A baš sam se primio i sve očekivao da ću makar uzeti neki kod menadžer auta, tek da vidim kako ide, pošto ga svakako neću kupiti skoro. Al’ polako… njihovo vreme tek dolazi.