Trevor Milton više nije na čelu „Nikola Motor Comapany“?
Prosto je neverovatno koliko toga može da se promeni u automobilskoj industriji za samo nedelju dana. Još protekle sedmice direktor „start-up“ kompanije za proizvodnju električnih vozila „Nikola Motor Comapany“ Trevor Milton potpisivao je partnerske ugovore sa „velikim igračima“.
Svega sedam dana kasnije, prema pisanju Njujork Tajmsa, od ponedeljaka 21. septembra Milton se više ne nalazi na čelu kompanije koju je osnovao. Na funkciju generalnog direktora navodno stupa dosadašnji potpredsednik Stiven Girski. U njegovoj radnoj biografiji stoji da je bio vodeći čovek evropskog ogranka General Motorsa. Girski je poznat po tome da je zaslužan za finansijsku stabilizaciju GM u Evropi nakon velike ekonomske krize 2008. godine. Dakle, ozbiljan igrač.
Možda nije slučajno da na čelo „Nikole“ nakon dogovora o saradnji sa GM dolazi nekadašnji šef američkog giganta. Da li je Girski zapravo sve vreme bio „trojanac“ u menadžerskoj strukturi Nikola Motora, teško je reći.
Ipak, istorija auto industrije nas uči da američka „velika trojka“ (GM-Ford-Chrysler) ima nultu toleranaciju prema „startapovima“ koji traže ravnopravan tretman. To je na svojoj koži još davno osetio automobilski vizionar i konstruktor Preston Taker. On je 1948. lansirao vozilo deset godina ispred svog vremena, ali je surovo sabotiran od velikih kompanija tog doba. Pa i Robert Kerns , inovator na planu automobilskih brisača, patenta koji mu je Ford gotovo preoteo krajem šezdesetih. Na ova dva, ali i desetine drugih primera, pokazalo se da velike automobilske kompanije ne traže ravnopravne partnere, već gledaju kako da njihov potencijal „zaključaju“ u neku od svojih fioka…. dok im ne zatreba.
„Nikola“ – prevara veka ili žrtva surove konkurencije
Da podsetimo, kompanija nazvana po Nikoli Tesli prošle nedelje je objavila da je sa General Motorsom sklopljen ugovor o proizvodnji pick-up modela Badger. On bi trebalo da bude konkurentan na primer Teslinom Cyber truck-u. Pored toga, „Nikola“ već nekoliko godina najavljuje početak proizvodnje elektičnih i kamiona na gorivne ćelije. Ali, do sada, još uvek zapravo nije proizveden nijedan. Takođe, finasijski analitičari iz kuće „Hindenburg“ već duže vreme trvde da Milton prodajom magle uspešno „pumpa“ cene akcija „Nikole“.
Sve bi to bili nebitni problemi za Trevora Miltona da Savezna komisija za hartije od vrednosti i Američko Ministarstvo pravde nisu objavili da pokreću istragu o poslovanju „Nikola Motor Company“. Da li je Milton koleteralna šteta svega toga ili suviše sitna riba za ozbiljne priče, a možda i jedno i drugo, videćemo. I treće, da li je u pitanju grčevita borba i sabotranje od strane konkurencije ili je „Nikola“ zaista samo spektakularna prevara veka sa prejakim igračima u „bordu“ koji su obmanjeni, takođe ostaje da se vidi.