Kad se budućnost isplanira
U neka vremena koja će verovatno ubrzo postati davna, vozači bi seli u auto, okrenuli ključ i krenuli ka svojoj destinaciji. Sa elektromobilnošću, radnje pre nego što sednete u automobil poprimaju elemente čekiranja na let avionom. Nije baš sve tako strašno, ali malo pripreme nikada nije na odmet.
Planirana efikasnost
Iskustvo elektromobilnosti počinje dakle značajno pre sedanja za volan. Vozač EQC-a planira stizanje do destinacije iz udobnosti svog doma ili kancelarije. S obzirom na vreme polaska vozač dobija inteligentno isplaniranu rutu koja podrazumeva zaustavljnja radi punjenja baterije. Pre polaska, kabina vozila može se unapred dovesti na željenu temperaturu. A ukoliko se vozilo nalazi na punjaču, informacija o završtetku procesa punjenja takođe je mobilno dostupna. Programiranje putovanja izvodljivo je direktno preko sistema MBUX (Mercedes-Benz User Experience) ili preko aplikacije „Mercedes Me“.
Ključne brojke
Pogon obezbeđuje tandem asinhronih elektromotora, po jedan na svakoj osovini. U cilju smanjenja potrošnje električne energije, prednji elektromotor konfigurisan je za najveću efikasnost u zoni niskih do srednjih opterećenja. Elektromotor na zadnjoj osovini ima zadatak da određuje dinamiku vožnje.
Kombinovano, oni razvijaju fantastičnih 408 KS (300 kW). I ubrzanje prvog Mercedesovog električnog SUV-a je impresivno: 5,1 sekunda do 100 km/h. Ipak, maksimalna brzina ograničena je na „skromnih“ 180 kilometara na čas.
Ove brojke trebe malo obojiti i subjektivnim doživljajem. Još od oduševljnenja ubrzanjima „common rail“ dizel motora od pre nekih dvadesetak godina, nismo imali neka veća uzbuđenja na tom planu. Nije na odmet po milioniti put ponoviti: Kod eletričnih vozila maksimalni obrtni moment dostupan je odmah, a 760 Nm istog je za svaki respekt!
Da je reč o vozilu koje se može uporediti sa njegovm precima na fosilna goriva govori niz činjenica. Pored mesta za pet putnika i zapremine prtljažnika od 500 litara, EQC ima kapacitet za vuču prikolice težine do 1800 kg, na usponima do 12 stepeni.
Kada je reč o kilometraži koja može da se izvuče iz baterije, proizvođači električnih automobila do sada su saopštavali te brojke, kao da svi živimo u mestima gde je svaki dan „okupan“ suncem sa prosečnom temperaturom od 24 stepena i vozimo se putevima na kojima niko nikad nije čuo za saobraćajne gužve. Upravo zato, u razgovoru sa Dajmerlovim razvojnim inženjerom Bastijanom Šultom, novinarsku radoznalost dovodimo do zone drskosti.
Kako kaže gospodin Šult, autonomija kretanja, prema odlazećem NEDC načinu merenja, iznosi između 445 i 475 kilometara. Ipak prema WLTP standardu, koji u obzir uzima mnogo realnije scenarije eksploatacije, te brojke se kreću od 371 do 417 kilometara. Bitno je napomenti da za je brzo punjenje baterije do optimalnih 80% potrebno svega 40 minuta.
Baterije
Sledeća Nobelova nagrada iz oblasti fizike čini se da je rezervisana za pronalazača koji će pronaći način da se drastično smanji težina baterija u električnim i hibridnim vozilima. Kada je reč o predstavljenom EQC-u stvari stoje ovako:
Litijum-jonsko baterijsko pakovnje, koje se sastoji od 384 ćelije, smešteno je u pod vozila. Autonomiju vožnje obezbeđuje zaliha električne energije od 80 kWh na 405 volti, uz 230 Ah. Konačno, težina novog modela Mercedes-Benz EQC iznosi 2,495kilograma, pri čemu baterija doprinosi sa čak 652 kg. Bateriju inače proizvodi Daimlerova podružnica „Deutsche ACCUMOTIVE” iz Kamenca u Sakosoniji.
Inteligentno planiranje – Deo II:
Optimizovana navigacija u obzir uzima napunjenost baterije, blizinu stanica sa punjačima, vremenske prilike, topografiju rute itd. Kreranje i korekcija rute moguće je i tokom vožnje uz pomoć sad već čuvenih glasovnih komandi “Hey Mercedes…”.
U cilju prilagođavanja situaciji na putu i potrebama vozača, predviđeno je više programa vožnje:
Comfort – drugim rečima fabričko podešavanje, ali sa mogućnošću za izlete u dinamiku ukolko stil vozača to diktira.
Eco – vozački program fokusiran na visoku efikasnost i nisku potrošnju energije.
Max range – inteligentni vozački program koji pomaže vozaču da postigne najveću autonomiju vožnje spram trenutnih uslova.
Sport– sa akcentom na najveći odaziv i maksimalizoivanje perfomansi.
Individual – Vozač sam podešava različite parametre.
Komercijalizacija
EQC je ključni rival modilma Jaguar I Pace (evropskom automobilu 2019. godine), kao i Teslinom Modelu X.
Da u cilju zauzimanja liderske pozicije na tržištu ništa nije prepušteno slučaju potvrđuje i brojka od 200 protipova EQC kako bi se modela u potpunosti usavršio pre masovne proizvodnje. Pored toga, Mercedes je na svojim društvenim mrežama objavio i snimke crash testova, kako bi dodatno istakao bezbednost koju donose električna vozila i njihov budući lider u tom segmentu.
Početak isporuke Mercedes EQC zakazan je za treći kvartal 2019. godine. Podsećamo, ovo je prvi od 10 potpuno električnih modela koje Mercedes namerava da lansira do 2025. godine.
EQC će se proizvoditi u pogonima u Bremenu, kao i u Kini gde se očekuju rekordne prodajne brojke. Postepeno, modeli sa oznakom EQ počeće da silaze sa proizvodnih traka u Mercedesovim pogonima u nemačkom Sindelfingenu i Raštatu, zatim u Hambahu (Francuska), kao i u Tuskaluzi u saveznoj državi Alabami.
Polazna cena na evropskom tržištu predviđeno je da se formira u zoni od 70 hiljada evra.
Mercedes-Benz EQC |
Snaga: 408 KS, 300 kW |
Iz Štutgarta za „Vrele Gume“ Miroslav Šosberger
Fotografije: Vrele Gume, Daimler group
1 Komentar
Comments are closed.
Nikada ne u prihvatiti električna vozila! I TACKA