Online plus

Malta Classic car Expedition

Reportaža

Naslovna slika - Malta Classic car Expedition
400Pregleda

Na Malti je sve udaljeno od 7 do 12 kilometara ili 40 – 55 minuta gradskim autobusom. Tako sam pre par sedmica pri obilasku ove atraktivne turističke destinacije u Sredozemnom moru stigao i do mesta Qawra. A tu sam i posetio “Malta Classic Car Collection”, najveću zbirku oldtajmera na ostrvu.

Malta Classic car Expedition

Sveprisutna prošlost

Zapravo, na Malti ništa nije onako kako vam drugi pričaju. Jedan poznanik reče da je 1993. godine sve vrvelo od engleskih automobila iz šezdesetih i sedamdesetih. Drugi prenosi svoj subjektivni utisak da Malta izgleda kao napuštena ratna zona. Ipak, moje impresije govore drugačije. Ulicama na sve strane zuje stariji modeli Yarisa, koji ovde stižu u svom japanskom nazivu Vitz. Naravno, sa volanom na desnoj strani.

Nekada pitomo ribarsko mesto Sliema, inače moja baza, pretrpelo je divlju investitorku urbanizaciju. Stoga estetski spas tražimo u uskim mediteranskim sokacima Valette. Tamo nalazim porodične prodavnice netaknute vremenom. Jedna od njih, kao stvorena za mene, specijalizovana je za automobilske makete. U njoj još uvek možete naći odlično sačuvane Corgi i Dinky automobiličiće, ali i prvobitne Matchbox u autentičnim kutijama nalik na one u kojima se prodaju šibice.

Pažnja, neke od kutija rezultat su skeniranja starih i ponovnog štampanja. To se uglavnom vidi po belini kartona. Kupiti nekih 30 sekundi svog detinjstva, što podrazumeva radost otpakivanja Matchbox autića, nije jeftina rabota. Dva “custom” modela iz sedamdesetih u originalnim kutijama koštaju 30 evra. Ispada nekih jedan evro po sekundi zadovoljstva. Srećom nemam ambiciju da kupim celu 79-u, jednu od najlepših godina mog detinstva.

Mnogi kažu da su putevi Malte izgubili po pitanju šarma kada su 2011. klasični britanski autobusi proizvedeni do kraja šezdesetih zamenjeni savremenim modelima. Nekoliko njih je sačuvano i najčešće se koriste za svadbe i druge svečanosti, dok jedan čak pretvoren u prodavnicu suvenira u luci Slieme. U njemu na primer možete pazariti magnet sa motivom klasičnog malteškog busa kojeg više nema. Tužno, ali šta je tu je.

Malta Classic Car  Collection

Vratimo se na početak naše priče.  Autobusom nacionalnog GSP-a, a uz pomoć zbunjene “Talinja” mobilne aplikacije, posle 50 minuta vožnje stižemo u Qawru u posetu muzeju  oldtajmera.

Da nije Bugattija parkiranog na ulazu verovatno od komšijskog kafića koji radi punom parom ne bi ni primetili ulaz u muzej.

Malta Classic car Expedition

Prvi čovek kolekcije je Carol Galea, u mladosti vozač na auto trkama. “Kolekcija je nastala kada sam krajem 70-tih okačio svoju trkačku kacigu o klin”.

Nemavši automobil za svakodnevnu upotrebu, odlučio je da obnovi onaj kojim je godinama vukao prikolicu sa trkačkim modelima. Rad na restuaraciji mu se dopao i gotovo odmah kreće da traži sledeći projekat. Rođaci počinju da mu poklanjaju svoje stare automobile koje su mislili da pošalju na otpad. Galea danas sa osmehom kaže da su ga svi pomalo gledali čudno jer je gomilao krševe koje niko neće. Vreme je pokazalo ko je bio u pravu.

Muzej se rasprostire u ogromnom podzemnom bunkeru na dva nivoa, koji čini se proteže ispod nekoliko višespatnica bloka u novogradnji.

U sastavu muzeja nalazi se i radionica za restauraciju u kojoj naš domaćin provodi slobodno vreme.

Šrafciger industrija

Manje je poznato da su se do polovine sedmdesetih na ovom ostrvu i sklapali automobili, najčešće britanskih marki Austin, Triumph, po koji Hilman, a neretko i kompleti za Alfa Romea dopremljeni iz Italije. Automobili “Made in Malta” raspoznavali su se po amblemu Malteškog krsta na C stubu.

Malta Classic car Expedition

Svi znaju priču o Baji Patku koji još uvek čuva prvi zarađen novčić. Slično važi i za Carola Galeu. Polako formirajući zbirku, malteški oldtajmerista došao je na ideju da proba pronaći automobil koji je njegov otac vozio početkom pedesetih. To mu nakon detektivskog rada na kupoprodajnim ugovorima i evidenciji o registracijama polazi za rukom. Danas “golubije” plavi Austin Somersett Drophead coupe zauzima počasno mesto u muzeju, a dioramu kompletiraju lutke u odeći s početka pedesetih, svojevrsna replika njegove porodice.

Malta Classic car Expedition

Za svakog ponešto

Iako je kolekcija muzeja sve manje odjek voznog parka Malte pre pola veka, obratićemo pažnju upravo na tada najprisutnije modele. Jedan od njih je MINI Traveller. Karavan izdanje ovog klasičnog modela ima ukrasni drveni ram, koji se u stilu kalifornijskih surfera zove “Woody”. Šifonjer vrata su obavezan detalj, koji će se znamo mnogo kasnije naći na izdanju Clubman.

Šezdesetih godina hot hečevi nisu postojalim ali zato je Fordovo izdanje Cortina prošlo tuning u Lotusu, kako bi se iz 1.6 litarskog motora izvuklo 106 kS.

Malta Classic car Expedition

Društvo im pravi Reliant Scimitar GT (SE4), sportski kupe proizveden u samo 1000 primerka. Njegovu ekskluzivu okrnjuje činjenica da je osim karoserije u cilju smanjenja troškova većina komponenti preuzeta od drugih proizvođača.

Ipak se našlo mesta i za zanimljivosti iz NSU–a, kao što je Prinz i izdanje Spider pokretano Vankel motorom.

Malta Classic car Expedition

Pored prostora za automobile u muzeju je formirana posebna ulica sa replikama starih prodavnica. U njoj se mogu naći motorni čamci, vanbrodski motori, odeća, elektro-mehaničke mašine za igre na sreću i džuboksi, kao i predmeti za svakodnevnu upotrebu iz pedesetih, šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka.  Za mlađe da otkriju, za starije da se prisete.

Iz Malte za Vrele Gume: Miroslav Šosberger

Fotografije: Slađana Danna Photography

Ostavite komentar