TESTOVI

Dacia Logan MCV Stepway 1.5 dCi/90

2.96KPregleda

Allroad by Dacia

Ukoliko kao i ja obožavate Audi A4 Allroad, ali vam za njegovu kupovinu nedostaje pedesetak hiljada evra, sreću možete možda pronaći u Loganu MCV Stepway. Jeste da je ovaj samo bleda senka čuvenog «Quattro plemena», gajbe sa voćem i bicikli za vikend, neće videti razliku…

Dacia karavan prava je “success story”, barem kada je reč o prvoj generaciji. Lansirana je 2006. godine, osvojila je brojne porodice ali i preduzeća, pre svega zahvaljujući mogućnosti da za male pare preveze čak sedam putnika, odnosno tonu stvari u ogromnom prtljažniku sa duplim vratima.

Praktičan u svakom pogledu, Logan MCV je u poslednjih par godina karijere naveliko nadmašio slavu limuzine se preko 350.000 prodatih primeraka, na četrdesetak različitih tržišta

Ipak, dolaskom mini vana Lodgy i Dokker, Dacia menja strategiju, te je novi Logan MCV (početak proizvodnje u julu 2013.) poprimio posve konvencionalne forme. Rekao bih, pred nama je 100 % karavan sa pet sedišta, kakav se može pronaći kod većine konkurenata, a sve u želji da se izbegne kanibalizam unutar brenda. No rezultat ovakve politike nije opravdao očekivanja jer prodaja Logan karavana je u slobodnom padu. Kako bi zaustavili tržišni sunovrat odgovorni u Daciji ponudili su po prvi put završni nivo Stepway, koji je izuzetno pomogao Sanderu da održi odličan nivo prodaje.

atraktivniji Stepway izgled, praktičnost, udobno ogibljenje, zapremina prtljažnika, ekonomičan i prijatan agregat, cena pre svega

ergonomija komandi, rustičan enterijer, menjač, izolacija kabinskog prostora, kočnice

Verovali ili ne, dva od tri prodata Sandera nose oznaku Stepway!

Zapravo, izuzmemo li MCV, praktično sve Dacije poseduju Stepway završni nivo, pa kad je tako zašto bi karavan onda bio izuzetak? U estetskom pogledu razlika je evidentna.

Ovako “nabudžen” naš Logan podseća na pravi off-road karavan, kao što su spomenuti Audi Allroad ili Volvo XC70

Znam da je poređenje neukusno, ali Stepway oprema zaista transformiše neugledni karavan u nešto dopadljivo već na prvi pogled. Taj « rast u očima » se postigao uglavnom zahvaljujući znatno većem odstojanju od tla (+5 cm), crnim ratkapnama i niskoprofilnim pneumaticima dimenzija 205/55 R16. Dodatak su modificirani branici, plastična zaštita na baltobranima i pragovima, masivni krovni nosači i sve tako da kažem, u « velikom » stilu. Uz “SMB” boju karoserije (za mlađe čitaoce ovo je skračenica iz bivše JNA za sivo/maslinastu boju, kakve su bili uniforme i vozila), optička iluzija je potpuna, s tim da Logan Stepway nema nikave realne terenske atribute, računajući i gume. Umesto univerzalnih M+S pneumatika kakvi se često upotrebljavaju na sličnim vozilima, Dacia se odlučila za standardne letnje Continental.

Dacia ko’ Dacia
Šta napisati o Loganu MCV a ne ponoviti se? Možda da po ugledu na klasični Logan, koji sa sa preko 500 litara može pohvaliti najvećim prtljažnikom u segmentu, i karavan blista na ovom polju. OK, predhodni je bio još prostraniji sa čitavih 700, dok se sadašnji zadovoljava sa « svega » 573 litre. Lepo, lepo, a modularnost pitate? Jednostavna, da ne može biti jednostavnija. Umesto nekadašnjih sedišta koja se preklapaju poput novčanika, kod novog se obaraju samo nasloni zadnje klupe, podeljeni na 2/3, čime se dobija nešto preko 1,5 kubnih metara korisne zapremine. Recimo još i da točkovi ne ulaze preterano u prtljažnik i ne remete pravilan oblik prostora.

Utovarni prag je pohvalno veoma nizak (60 cm od tla), dok je u dnu prtljažnika rezervni točak originalnih dimenzija

U mane možemo svrstati pokrivač prtljažnika ! Da bi se povukao i sakrio sadržaj tereta, neophodne su dve ruke. Tako dolazimo i drugih detalja koji otkrivaju „low cost“ koncepciju, neophodnu kako bi se zadržala “skandalozno pristupačna cena”!

Nije da se bez nekih detalja ne može preživeti, ali sam sebi postavljam pitanje da li je zaista neophodno toliko ekonomisati?

Kojom li su se samo logikom poveli odgovorni kada su odlučili da vozač nema pravo na ogledalce na štitniku za sunce, a ima ga suvozač!? Zapravo sve Dacije su prepune kontradiktornih detalja a jedino opravdanje vidim u tome da su mnoga rešenja pokupljena onako “zbrda-zdola” od ostalih modela grupacije. Jer kako drugačije objasniti arhaični sistem za podešavanje visine sedišta i obrtomer izgraviran do 7.000 obrtaja (nebitno da li dizel ili benzinac, bez crvenog zabranjenog polja). Sa druge strane nudi se hidraulični držač za poklopac motora, koji nemaju ni mnogo prestižniji modeli Renaulta? Ili još bolje, na raspolaganju je moderan kolorni ekran multifunkcionalnog uređaja uz Media Nav sistem, koji grupiše sve neophodne informacije vezane za satelitsku navigaciju, zvuk i konekciju za razna medija.

Logan Stepway nudi koktel tvrde i na oko ružne plastike, sa elementima koji mu daju neophodnu modernu dozu i praktičnost

Svi koji iole prate zbivanje kod rumunskog proizvođača verovatno znaju da je prošle godine gama osvežena, te se tako može uočiti znatno dopadljiviji upravljač sa četiri paoka i integrisanim « tasterom » za sirenom u sredini (nekada je bio na ručici pored). Drugo, električni podizači za prednja stakla prebačeni su tamo gde im je i mesto, odnosno na vrata (ne i za zadnja, koji su ostali na centralnoj konzoli), sa automatskom komandom sa vozačeve strane (samostalno se podiže i spušta jednim pritiskom). Navedimo i nove umetke od sive lakirane mase, kod Stepway su recimo uokvirene žutom plastikom, kao i nove ventilacione otvore. U istom stilu su i natpisi na naslonu sedišta, sa specifičnom tkaninom i nazovi kožnim umecima na obodu, što je jedina razlika u poređenju sa standardnim karavanom. I oprema je lagano obogaćena. Praktični sistem za pomoć na nizbrdici je u serijskoj postavci, tu su i četiri vazdušna jastuka, ABS, ESP, limiter brzine, tempomat, kameru za vožnju unazad, ekran od 7 inča… Ipak kako ne bi došlo do zabune, za ovo se valja detaljno raspitati “uživo” kod prodavca, jer sve navedeno može da varira u zavisnosti od tržišta.

Logan Stepway je dobrim delom baziran na završnom nivou Laureat, od kojeg je skuplji za 800 evra

Ponuđen je uz mogući izbor samo dva agregata. U benzinskoj kategoriji to je 0.9 TCe/90 dok kod dizela on nosi oznaku 1.5 dCi/90 KS.

Cena 0.9TCe benzinca je niža od testiranog 1.5 dCi za čitavih 2.300 evra i iznosi 11.100 evra

Za kraj ovog poglavlja osvrnimo se sa par reči i na prostor za putnike. Iako bi se od vozila dužine 4,5 metara moglo očekivati i više, dve, pa i tri odrasle osobe pozadi imaju dovoljno prostora za kolena i glave. Prozori se spuštaju gotovo do “koske” (napolju ostaje 1-2 cm), a između prednjih sedišta, odmah pored udubljenja za limenku, ubačen je priključak od 12V.

Gle čuda, u Daciji nisu zaboravili da ugrade rukohvate na plafonu, koje često ne pronalazimo ni kod mnogo skupljih vozila

Puna kapa
Sa nepunih 1.200 kg “žive vage” i obrtnim momentom od 220 Nm, Logan MCV u dizel opciji poseduje dovoljno elena za svakodnevne akcije i deplasmane. Valja reći da sam na kratko vozio i ovaj drugi benzinac, te sa garancijom mogu konstatovati da 1,5 dCi nudi neuporedivo više od trocilindarskog 0.9 TCe/90. Ipak, pogled u novčanik mnoge vraća u realnost pa je sasvim objektivan i zaključak da se spomenuta razlika u ceni od 2.300 evra, teško može amortizovati u ovoj kategoriji kupaca! Bilo kako bilo, reč je dobro poznatom motoru koji je sa godinama sve pouzdaniji. Elastičnost je zadovoljavajuća!

Petostepeni manuelni menjač i dalje “zapinje”, a ni hidraulična asistencija nije mnogo bolja jer je prilikom parkiranja upravljač toliko težak, da se neupućeni mogu zapitati postoji li uopšte

O kočnicama samo napomena da su na zadnjim točkovima dobri stari doboši, dalje možete zamisliti.

Dacia Logan MCV Stepway 1.5 dCi/90

Motor: četvorocilindarski turbo dizel
Zapremina: 1461 cm3
Snaga: 90 KS pri 4.000 o/min
Obrtni momenat: 220 Nm pri 1.750
Menjač: petostepeni ručni
Pogon: na prednje točkove
Dimenzije: 4.501 x 1.761 x 1.590 mm
Medusosvinsko rastojanje 2.640 mm
Zapremina prtljaznika od 573 do 1.518 lit
Pneumatici 205/55 R16
Težina praznog vozila: 1.207 kg
Rezervoar za gorivo: 50 lit
Ubrzanje 0-100 km/h 11,8 sekundi
Maksimalna brzina 173 km/h
Emisija štetnih izduvnih gasova 100 g/km
Prosečna potrošnja na testu 5,8 lit
Cena vožene verzije 13.400 evra

Na putu, izbor klasičnih guma pokazao se opravdanim, za uzvrat, po blatnjavim i klizavim podlogama dobro bi došle navedene M+S. Ta “nesigurnost” na terenu nas nije spečila da ga isprljamo do te mere da smo blato pronalazili i posle trećeg pranja!

Sa 5 cm višim klirensom Logan MCV Stepway se ne plaši zemljanih puteva, kad već nema integralni pogon za neke ozbiljnije avanture

Naš Stepway koji obitava kod kokošinjca, ne strepi ni od odlaska u grad ni od izlaska na auto put. Bez veće muke poguran je do 170 km/h. Iako je proizvođač poboljšao izolaciju, pri višim brzinama još uvek je izražena buka u kabini. Ne toliko zbog samog motora, koliko usled raznih šumova prouzrokovanim vazdušnim strujanjima i bukom od kotrljanja. A šta bi Vi hteli za ove pare?

Prilikom temperamentne vožnje u krivinama, osetno je i jače podupravljanje

Jednim pogledom

Karoserija

Udobnost

Izgled

3,8

Napred

4,0

Funkcionalnost

4,5

Pozadi

3,9

Kvalitet izrade

3,7

Ukupno:

3,95

Ukupno

4,00

Ponašanje u vožnji

 

Enterijer

 

Vozne osobine

3,6

Funkcionalnost

4,1

Performanse

3,8

Dizajn

3,5

Kočnice

3,7

Ponuda prostora

4,5

Ukupno:

4,13

Kvalitet materijala

3,6

Motor

4,2

Završna obrada

3,5

Menjač

3,5

Ukupno:

3,84

Cena

4,4

Prosečna ocena: 3,946

Neprijatno ljuljanje i naginje srećom nema većeg uticaja na opštu sigurnost, posebno od kako je snabdeven serijskim ESP sistemom. Ruku na srce, niko normalan neće ni pomisliti da se jurca sa jednom Dacijom. Već i vrapci na grani znaju da su svi modeli Dacie prevashodno predviđeni za korisnu jednostavnu vožnju i loše puteve, što još više dolazi do izražaja kod voženog Stepway modela.

Impresivno je sa kakvim talentom ogibljenje upija rupe i neravnine, bez tipičnih “tupih” udaraca u mali mozak

Još jedan kvalitet odnosi se na potrošnju, koja se u proseku kreće oko 6 litara. Može to i manje, sve do 4 litre, ali i više, jer se potrošnja u gradskim gužvama popela na preko 8 litara dizela, uprkos serijskom Stop&Start sistemu.

Program “eko” je čista šminka, ne služi ničemu, osim da uguši perfomanse!

Šta još reči za kraj?

Možda jedino ponoviti ono što sam napisao pre par godina, kada sam prvi provozao novi MCV: “Porodični ljudi sa skromnim budžetom, pijačari i taksisti napred, ostali stoj! Ljubitelji plemenitih mašina, zavodljivih formi i zastrašujućih perfomansi, pa još i sa pozamašnim računom u banci ili kamarom para u slamarici, slobodno preskočite ovaj tekst…”.

Ovaj banalni Logan, sa velikim „rancem“ na leđima i nazovi “off-road” atributima, sigurno neće probuditi veće emocije, ali njegova upotrebna vrednost, kao i cena, ostaju argumenti koji se ne mogu ignorisati.

Tekst i slike: Perica Rajković

Ostavite komentar