Online plus

Zimska oprema

1.33KPregleda

Koliko košta bezbednost?

Došao je 1. novembar, na snagu su stupila pravila o korišćenju zimske opreme. Saobraćajna policija je pojačala kontrole, proverava se da li vozači imaju zimske gume na pogonskim točkovima (ili letnje sa minimum 4 mm dubine šare) i lance.

 

I ne samo to, strožije se proverava da li vozači imaju i ostalu opremu koju propisuje Pravilnik. Ako imate sve što je propisano, nema problema. Međutim, ako nemate, onda će da vas boli glava, a novčanik će da vam se isprazni velikom brzinom!

Pažnju za sada usmeravamo na činjenicu koliko pojedini delovi neophodne opreme za auto koštaju, ili u drugom slučaju, koliko će da vas košta ako vas patrola saobraćajne policije zaustavi i utvrdi da nemate neki deo opreme koji bi trebalo da imate.

Nesebičnu pomoć prilikom razrešenja spornih pitanja i prave informacije o ovoj temi, koja je poslednjih dana u žiži javnosti, dobili smo od Damira Okanovića, predsednika Komiteta za bezbednost saobraćaja, i od Demira Hadžića, načelnika za bezbednost saobraćaja u Ministarstvu infrastrukture.

Da krenemo redom, najpre od zimske opreme – minimalan trošak za dve Tigrove zimske gume (prosečnih dimenzija) jeste oko 8.000 dinara. Nije to malo novca, ali jeste malo u poređenju sa onim što može da vas zadesi ukoliko saobraćajna patrola ustanovi da nemate odgovarajuće pneumatike. Kazna za taj prekršaj može da bude 6 hiljada, ali i 20 hiljada dinara, pošto se to tretira kao teža tehnička neispravnost vozila. Kad smo već kod toga, moramo da istaknemo sledeće: nedostatak zimskih guma može da vas košta i više miliona dinara! Nije šala, daleko od toga – ukoliko se utvrdi da ste izazvali saobraćajnu nesreću, jer niste imali odgovarajuće pneumatike (maločas pomenuta teža tehnička neispravnost vozila), svu nastalu štetu, kako materijalnu tako i nematerijalnu, nadoknadićete, umesto osiguranja, vi!!!

Idemo dalje – lanci. Iole pošteni, kvalitetni lanci za sneg, staju minimalno 2.600 dinara. Ako nemate zimske gume, onda je potrebno da lance (ili neki drugi uređaj za povećanje trakcije, kako kaže slovo Pravilnika) stalno imate u automobilu, a ukoliko imate zimske gume, onda bi lance trebalo da imate u automobilu ako idete van grada. Vozačima koji imaju letnje pneumatike, a nemaju lance u gepeku tokom vožnje, preti kazna od 5.000 dinara. Ako imate zimske gume a nemate lance u prtljažniku van grada, zaprećena je kazna od 3.000 dinara. Ako nemate lance na točkovima, kada je to znakom i vremenskim uslovima određeno, kazna je 5.000 dinara, s tim što vas tada očekuje i isključenje iz saobraćaja.

Apsolvirali smo problematiku zimske opreme, prelazimo na ostalo što je neophodno da imate u vozilu. Treba da imate nov komplet prve pomoći, koji košta oko 2.600 dinara. Nova prva pomoć, u poređenju sa ranijim kompletima, sadrži sedam novih stvari, uključujući i izotermalno ćebence. Jedino što je u neku ruku povoljnost za vozače jeste činjenica da će novu prvu pomoć morati da imaju u vozilima od oktobra 2011. godine. Kada je reč o kompletu rezervnih sijalica, užetu za vuču, sigurnosnom trouglu i reflektujućem prsluku, za svaki deo koji nedostaje, zaprećena je kazna od 5.000 dinara. Kada se zna da je svaki od pobrojanih artikala otprilike desetak (pa i više) puta jeftiniji od kazne, ne treba da budete matematički genije da bi dobili “ispravnu” računicu.

Šlag dolazi na kraju – u vezi sa svim o čemu smo do sada govorili, neophodno je da istaknemo dve veoma bitne stvari:

1. novčani iznosi kazni koje smo pomenuli, odnose se samo na fizička lica, dok su zaprećene kazne za pravna lica mnogostruko veće!
2. ukoliko neko upravlja tuđim vozilom, kazna će da se plati dva puta – kaznu će da plati i vlasnik automobila, kao i onaj ko je upravljao vozilom u trenutku kada je saobraćajna patrola ustanovila da nešto od neophodne opreme nedostaje.

Slika koju smo naslikali nije lepa, svesni smo toga. Mnogo je novca u pitanju, svi smo svesni kakva je ekonomska situacija u zemlji, i svima nam je već dosta raznih “nameta”. Ipak, kada razmislite malo bolje, verujemo da ćete da dođete do istog zaključka kao i mi: bezbednost nema cenu! Ili, kako nam je to lepo u razgovoru rekao Damir Okanović: “Naš narod ima mudrosti za ovu situaciju – bolje sprečiti nego lečiti, i, ko ne plati na mostu, platiće na ćupriji. Na žalost, kada je bezbednost saobraćaja u pitanju, na kraju se uvek ispostavi da je ćuprija mnogo skuplja od mosta”.

Siniša Banda
sinisa.banda@vrelegume.rs

Top Reviews

Video Widget

gallery