AktuelnoOnline plusVesti

Zbogom Niva?

3.21KPregleda

Hoće li preživeti klasična automobilska industrija Rusije?

 

 

Rusko-Ukrajinski sukob kojem se još ne vidi bilo kakav kraj a ponajmanje sretan, prouzrokovo je uvođenje izuzetno oštrih sankcija zapadnog sveta prema Rusiji.

 

Od industrije, preko kulture pa do sporta. Jedna za drugom ruske fabrike automobila koje su u stranom vlasništvu zatvarale su svoje pogone.

 

 

Reklo bi se, najviše su time ugroženi obični ljudi, radnici ali i sam opstanak legendarnih modela poput Lade koja se rodila i proizvodi u megasistemu AvtoVAZ.

 

Istorijat

 

AvtoVAZ je osnovan 1960-ih kako bi pokrio sve veću potražnju u Sovjetskom Savezu za pristupačnim automobilima, a njegov glavni proizvod Lada postao je naširoko poznat po svojoj jednostavnosti i izdržljivosti.

 

 

Fabrika je osnovana u gradu Stavropolu oko 780 kilometara jugoistočno od Moskve, koji je preimenovan u Toljati po italijanskom komunističkom političaru Palmiru Togliattiju. Fabrika je preživela ekonomsku krizu nakon raspada Sovjetskog Saveza 1991. I naposletku je preuzeo francuski Renault.

 

 

 

Ruski grad Toljati generacijama je sinonim za fabriku automobila AvtoVAZ koja proizvodi najpoznatiji ruski automobil Ladu. No kako Zapad uvodi Rusiji sve više sankcija zbog vojne akcije u Ukrajini, Toljati i radnike AvtoVAZ-a čekaju teška vremena.

 

 

Okupivši se u malenom stanu u četvrti Avtozavodskij koja okružuje veliku fabriku, nekoliko radnika iz sindikata Jedinstvo reklo je da su zabrinuti za svoju budućnost.

 

„Ovo je fabrički grad. Svi ovde rade ili u fabrici ili u policiji”, rekao je Aleksandar Kalinjin (45) koji 15 godina radi na teretnoj dizalici u AvtoVAZ-u.

 

 

„Za Toljati, ova fabrika je sve. Ceo grad sagrađen je oko nje”, rekla je 33-godišnja Irina Mjalkina, koja radi u skladištu za rezervne delove 11 godina. „Kada sam počinjala, bila sam puna entuzijazma, nadala sam se dobroj plati, još se nadam”.

 

 

Radnici su na plaćenom odsustvu i dobijaju dve trećine plate što za Mjalkinu znači 13.000 rublji ili oko 150 evra umesto 20.000 rublji (230 evra).

 

Cene hrane i drugih osnovnih potrepština vrtoglavo rastu kao i drugde u Rusiji. „Ljudi su nervozni”, rekla je. Kupivši AvtoVAZ, Renault je uložio milijarde evra u fabriku, ali i jako srezao broj radnika zadržavši ih manje od 40.000 od pređašnjih 70.000.

 

 

 

 

Bilo je puno problema s odlaskom radnika, ali ipak je postojao jasan pozitivan trend”, rekao je Andrej Jakovljev, direktor Instituta za istraživanja industrije i tržišta pri Moskovskom Ekonomskom fakultetu.

 

Fabrički radnici su morali uzeti trodelni letnji godišnji odmor u aprilu dok Renault razmotri koje su mu opcije na raspolaganju.

 

Radnici rade dva posla

 

Mnogi radnici već su morali pronaći drugi posao, poput Leonida Jemčanova (31), mehaničara koji sada radi još i kao domar da bi mogao da prehrani porodicu. „Ja sam jedini u porodici koji radi. Imam dvoje dece, moja supruga je na porodiljskom bolovanju. Moram raditi dva posla, ali čak ni to nije dovoljno”, rekao je.

 

 

Ne preživi li AvtoVAZ krizu, njegova propast značila bi kraj industrijske ere za Rusiju.

 

 

U podzemnoj garaži u Toljatiju, dvojica muškaraca u starim radničkim odelima rade na crvenoj Ladi Nivi iz 1980-ih, legendarnom vozilu s pogonom na četiri točka. „Od detinjstva moj celo život vezan je uz fabriku”, rekao je jedan od mehaničara, Sergej Diogrik. „Svi naši rođaci u Toljatiju radili su u fabrici i ja sam isto tamo radio. Nisam imao izbora, sve je povezano s tom fabrikom”, dodao je.

 

Prošle godine je tamo proizvedeno oko 300.000 automobila. „Bilo je moderno doći ovde. Sada je moderno da mladi odu u Moskvu ili negde drugde”.

 

 

Rekao je da pokušava zadržati nadu, istakavši da su tvornica i njeni radnici već preživeli ekonomske poteškoće 1990-ih. „Rus koji je preživio ’90-te, posebno u Toljatiju, snaći će se i sada, sve će biti dobro

 

Izvor: agencije

Top Reviews

Video Widget

gallery