Setimo se vremena kada je BMW proizvodio neke od najatraktivnijih i najpoželjnijih automobila koji su se kretali putevima.
Spomenimo samo imena kao što su M1, E9 3.0 CSi, serija 5 E34, serija 5 E39, serija 3 E46, serija 3 E30, Z1, serija 7 E38, Z8, i u novije vreme i8. Zaista, BMW ima čime da se diči kada je automobilski dizajn u pitanju. Međutim, poslednjih par godina došlo je do „tektonskih poremečaja“ na ovom planu, i to takvih da je došlo do ozbiljnih „pukotina“.
Kada god razmišljamo o nekom novom BMW-u, mnogi atributi se nameću po pitanju stajlinga, a oni su sve samo ne pozitivni. Bavarci su s novim trendom hipertrofiranih detalja jednostavno preterali. Indikativno je što kompanija to ne želi da vidi, pa nam čak „objašnjava“ da nas oči varaju, da je dizajn njihovih automobila „onaj pravi“, bolji nego ikada ranije. Međutim, ono što je realno je da BMW mora pod hitno da menja svoj dizajnerski jezik.
Šta se to desilo?
U martu, dizajner bavarske marke, Domagoj Dukec, izjavio je da „se dobar dizajn ne vrti oko lepog ili ružnog“. Ova izjava je došla kao odgovor na opšti konsenzus javnosti o dizajnu novog BMW-a serije 4. Dovoljan je jedan pogled na ovaj automobil da se ta izjava ozbiljno dovede u pitanje.
Hajde da na trenutak zaboravimo na ostatak vozila i skoncentrišemo se na masku hladnjaka serije 4. Ovo rogobatno rešenje ne samo da nije dostojno BMW-a, već ni bilo kojeg drugog proizvođača koji drži do sebe. Definitivno se radi o promašaju, što vreme samo potvrđuje. S praktičnog aspekta takođe nema argumenata za ovako nešto. Automobili su u međuvremenu evoluirali, tako da im je potrebno manje rashlađivanja nego ranije, a maska hladnjaka aktuelne serije 4 je neuporedivo veća od one na Z8, primera radi.
Ostatak serije 4 takođe nije nešto za čim bi se okretale glave. Frenk Stivenson, čuveni automobilski dizajner koji je svojevremeno radio za BMW, izjavio je da ne razume dizajn ovog automobila. Nova serija 4 je napravila iskorak udaljujući se od identiteta marke i izgleda kao da su je dizajnirale dve osobe, gde je jedna radila na anfasu a druga na ostatku automobila. Ono što je takođe sporno su povećan ugao bočne linije i odsustvo „Hofmeister Knicka“. Ovaj bizaran dizajnerski jezik je sada rasprostranjen na više modela bavarske marke.
Loš dizajn se nastavlja i na električnom polju
Međutim, tu se priča ne završava. Tokom ove godine, BMW je otišao korak dalje s problematičnim stajlingom, što je dobro primetio automobilski novinar Džoni Smit, na svom YouTube kanalu The Late Brake Show. On je nedavno testirao iX električni SUV, a izgled ovog automobila je naravno bio jedna od glavnih tema. Smit je opisao bočni profil kao „drugi najgori“ deo automobila. Naravno, prvi je „anfas“. Dok opisuje prednji deo vozila, ne morate ni slušati šta govori da bi vam bilo jasno o čemu se radi. Dovoljno je da pogledate.
Nakaradan prednji kraj u vidu „dabrovih zuba“, kako ga Smit naziva, ne dobija prolaznu ocenu. Budući da se radi o električnom vozilu, maska hladnjaka nije potrebna, tako da je jednostavno pokrivena. Dakle, vazduh ne može da prođe kroz „bubrege“. Maska je do te mere estetski neprihvatljiva da Smit savetuje kupce da ako kupuju iX, najbolje je da ga kupe u nekoj tamnoj boji, jer u slučaju da je automobil beo, zauvek će biti svesni ružnoće njegovog „lica“.
Smit „nema milosti“ jer nastavlja s ukupnim gabaritima ovog automobila, a reč je o SUV-u od preko dve tone, koji izgleda kao džinovska mrlja od kompozitnih materijala.
Gde su stvari otišle „u Honduras“?
Serija 4 i iX nisu jedini modeli koji pate od od ovog „uvrnutog“ BMW-ovog dizajnerskog trenda. Čak i novi BMW M3 nije izbegao instalaciju hipetrofiranih „nozdrva“. Na sreću, ostatak dizajna ovog automobila je prilično dobar iliti „pogođen“. Ipak, tačku od koje su stvari krenule „po zlu“ je teško utvrditi, a kritike BMW-ovog dizajna su prilično brutalne. Ipak, Bavarci su odbrambeno nastrojeni kada je reč o stajlingu njihovih novih modela. Dukec je u februaru izjavio da „ako želite da kreirate nešto što se ističe, to mora biti drugačije, mora da se razlikuje“. Dobro, ali ako različito podrazumeva ružno, onda ne želimo da se „razlikujemo“.
Realno, teško je braniti aktuelnu BMW-ovu filozofiju dizajna. Ne samo što ona izaziva bes kod ljudi na društvenim mrežama, već se oni pozivaju na „slavne dane“, sugerišući Bavarcima da se vrate na njih. Animozitet prema novokomponovanom stajlingu bavarske marke je prisutan i kod automobilskih novinara. Primera radi, i Kris Heris iz Top Geara je kritikovao aktuelni dizajnerski jezik BMW-a, pored mnogih drugih.
Zaista, ne može se poreći bizarna estetika ovog nemačkog premijum proizvođača. Ono što zabrinjava je što kompanija ne razmišlja o promeni kursa u budućnosti. Pogledajmo samo Concept XM. Ipak, nadamo se da će se u BMW-u „osvestiti“ i nastaviti tamo gde su stali početkom 2000-ih.
Vrele Gume