AktuelnoOdržavanje vozilaOnline plus

Za koje vozače gume za sve vremenske prilike predstavljaju dobru opciju?

7.5KPregleda

Mada su najčešće sertifikovane „M+S“ oznakom i snežnom pahuljom unutar kontura planine s tri vrha na bočnom zidu, gume za sve vremenske uslove nisu isto što i namenski zimski pneumatici.

 

Neko će s pravom pitati, u čemu je sada razlika između guma za „sva godišnja doba“ i guma za „sve vremenske uslove“? Stvar je u tome što su „All-Season“ gume odavno prisutne pre svega na američkom tržištu, da bi se taj termin u međuvremenu odomaćio u Evropi, ali se zapravo odnosi na gume za sve vremenske uslove. Do koje mere je ova terminologija usvojena na Starom kontinentu, jasno pokazuje to što mnogi proizvođači pneumatika svoje proizvode na evropskom tržištu nazivaju „All Season“, kao što je slučaj s novom Tigrovom gumom, primera radi. U Americi „All-Season“ gume u velikoj većini slučajeva nose „M+S“ oznaku, ali ne i zimsku pahulju, jer njihove „All-Season“ gume nisu predviđene za upotrebu u tipičnim zimskim uslovima.

 

 

Dakle, jasno je da postoje razlike između guma „za sva godišnja doba“ i onih za „sve vremenske prilike“, a da bismo razumeli te razlike neophodno je da se osvrnemo na prošlost. U evropskim zemljama zakon već duže vreme nalaže korišćenje zimskih pneumatika tokom zimskog perioda. Te gume su označene snežnom pahuljom unutar kontura planine s tri vrha. Samim tim, u Evropi je dugo vladala norma posedovanja dve garniture pneumatika, s tim što zimske koristimo od novembra do aprila (generalno).

 

Međutim, u poslednje vreme, proizvođači pneumatika su razvili gume koje se i na Starom kontinentu mogu koristiti tokom čitave godine, uključujući i zimske mesece. Na taj način je rođen pneumatik za sve vremenske prilike, koji se češće naziva „All-Season“ ili „za sva godišnja doba“, mada, kao što smo naveli, radi se o drugačijoj stvari. Gume za sve vremenske prilike su sertifikovane za upotrebu u zimskim uslovima, što pokazuje oznaka u vidu snežne pahulje (3PMSF sertifikat). Dakle, gume za sve vremenske uslove su kreirane tako da pruže zadovoljavajuće karakteristike tokom cele godine, kako na suvim, tako i vlažnim putevima. Na  snegu, one funkcionišu bolje od guma bez dotičnog sertifikata, u isto vreme zadržavajući solidne performanse tokom prolećne ili letnje eksploatacije.

 

 

Nadamo se da smo na ovaj način rešili nešto što praktično već par decenija zbunjuje vozače. Dakle, „All-Season“ gume su namenjene prvenstveno onim vozačima koji žive u klimatskim područjima u kojima je temperatura previsoka za korišćenje zimskih guma. Međutim, ukoliko dođe do potrebe da se vozi po snegu ili ledu, one neće biti na visini zadatka.

 

Alternativa u vidu rešenja koje može da se koristi tokom cele godine, pojavila se pre oko dve decenije, a radi se o gumama za sve vremenske prilike, koje mi u Evropi, da ponovimo, često nazivamo „gumama za sva godišnja doba“. One pružaju bolje prijanjanje na snegu, ali njihove performanse po hladnom vremenu nisu na nivou guma predviđenih za čisto zimsku upotrebu. Uporedimo to s kratkom jaknom koja može da radi posao sve dok nije previše hladno i dok ne počnu da padaju sneg i kiša. Kada se vreme pogorša, neophodna nam je i adekvatna odeća. Dakle, izbalansirana opcija ipak ima svoje limite.

 

Neki industrijski eksperti smatraju da su gume za sve vremenske uslove samo marketinški trik i da nisu vredne razmatranja. Međutim, vozači tu ostaju zbunjeni, jer „sva godišnja doba“ i „svi vremenski uslovi“ zvuči prilično slično u suštini, zar ne? Ipak, ono što ne ide u prilog tezi spomenutih stručnjaka je da gume za sve vremenske prilike dobijaju na popularnosti i pokazuju se kao vrlo dobra solucija u praksi.

 

Odgovor na pitanje da li se odlučiti za gume za sve vremenske prilike zavisi od brojnih faktora, na prvom mestu vremenskih uslova koji karakterišu područje u kojem se obavlja veći deo vožnje, kao i samih zahteva vozača. Ovi pneumatici poseduju jedinstvene osobine koje ih distanciraju od (američkih) guma za sva godišnja doba. Pored toga, dobar su način da proizvođači pneumatika prošire svoj portfolio, u smislu da u ponudu stave proizvod koji će određenom broju vozača sasvim odgovarati.

 

Činjenica je da popularnost guma za sve vremenske prilike raste, i da se iz godine u godinu sve bolje prodaju. Tehnologija je uznapredovala u poslednjih 20 godina, de fakto se i klima nešto promenila tako da imamo manje snežnih i ledenih dana u godini, što ove gume čini interesantnom opcijom za široku grupu kupaca.

 

 

Ponavljamo, pneumatici za sve vremenske prilike nisu adekvatna zamena za namenske zimske gume, posebno ne u ekstremnim zimskim uslovima vožnje, ali su bolji izbor od američkog tipa gume za sva godišnja doba, jer za razliku od njih poseduju 3PMSF sertifikat, što znači da su testirane od strane zvaničnih institucija i odobrene za zimsku upotrebu.

 

Testiranja premijum pneumatika za sve vremenske prilike su pokazala da se njihova modifikovana smeša i odgovarajuće dizajnirana gazna površina odlično nose sa snežnom voznom podlogom, bolje nego neke namenske zimske gume od pre 10-20 godina.

 

Pneumatici za sve vremenske prilike se takođe oslanjaju na smešu koja obezbeđuje tu razliku na planu bezbednosti, a radi se o miksu dvostrukih performansi, koji je dovoljno fleksibilan da podnese temperature mnogo niže od onih s kojima može da se nosi američki tip „All-Season“ pneumatika. Samim tim, obezbeđen je duži i kvalitetniji životni vek gazećeg sloja po toplom vremenu u poređenju sa zimskim gumama, koje kao što znamo, nikako ne treba koristiti leti.

 

Automobilski pneumatici za sve vremenske prilike mogu dolaziti sa simetričnim ili asimetričnim šarama. U oba slučaja nude solidno prijanjanje u zimskim uslovima, bilo da se radi o snežnoj, vlažnoj ili suvoj voznoj podlozi, u isto vreme održavajući nivo buke i stopu habanja na zadovoljavajuće niskom nivou. Mada ne postoji neki dominantni dizajn, proizvođači imaju različite pristupe u cilju isporučivanja najboljeg mogućeg proizvoda kupcima. Samim tim i rezultati variraju. Naime, neke robne marke su se odlučile da akcenat stave na zimske performanse, dok su drugi više pažnje obraćali na performanse po mokrom asfaltu, za vozače koji žive u područjima s dosta padavina.

 

Za koga su predviđene gume za sve vremenske prilike?

 

Postoji nekoliko kriterijuma:

  • Za one koji žive u područjima gde sneg pada povremeno i gde vremenski uslovi nisu ekstremni, namenske zimske gume ne predstavljaju imperativ. U njihovom slučaju kvalitetne gume za sve vremenske prilike rešavaju sve potrebe.
  • Za ljude koji žive u umerenim područjima, ali su blizu planinskih oblasti koje često posećuju.
  • Za sve one kojima zimske gume nisu neophodne, ali žele da se osiguraju u slučaju da padne sneg.
  • Za one koji uglavnom voze po gradu, a na duži put se upute 2-3 puta godišnje.
  • Za one koji godišnje ne prelaze više od petnestak hiljada kilometara.

 

Dakle, ovde imamo posla s hibridnim pneumatikom koji pokriva potrebe vozača u umerenim vremenskim uslovima, kao i tokom zimskog perioda, ali ne i prilikom obilnih snežnih padavina i ekstremno niskih temperatura. Pokušajte da procenite koliko takvih dana imate u godini i lako ćete doći do odgovora na pitanje da li vam gume za sve vremenske prilike potencijalno odgovaraju ili ne.

 

Na mnogo načina, pneumatici za sve vremenske prilike izvlače ono najbolje iz oba sveta. Dobijaju se više nego zadovoljavajuće performanse u letnjim, prolećnim i jesenjim mesecima, s tim što neznatni minus i ne tako debeo snežni pokrivač, ne predstavljaju problem. Pored toga, nema potrebe za zamenom guma zimi i leti i njihovo odlaganje, tako da nema opterećenja dodatnim troškovima.

 

 

Poput zimskih, i pneumatici za sva godišnja doba imaju 3PMSF sertifikat (snežna pahuljica u konturama planine s tri vrha). Što se nedostataka tiče, oni se generalno brže troše, tako da će verovatno morati ranije da se menjaju. Ipak, treba imati u vidu da se gume za sve vremenske prilike koriste tokom čitave godine, tako da tu treba računati radne sate a ne vreme provedeno u hotelu za gume, što znači da se one realno efikasnije iskoriste, jer prosto ne stignu da „ostare“, a mnogi vozači gube iz vida da često voze na zimskim ili letnjim gumama koje nisu istrošene, ali su im performanse značajno opale zbog starosti.

 

Rezime

 

Iz navedenog se može jasno zaključiti da prodaja pneumatika nije jednostavan zadatak kao što je to bilo nekada. Industrija automobilskih guma je konkurentnija nego ikada, što je dovelo do velikog broja inovacija, u šta se ubrajaju i gume za sve vremenske prilike, koje često nazivamo i gumama za sva godišnja doba, mada je razlika prethodno objašnjena.

 

Pneumatici za sve vremenske prilike su se nametnuli kao odličan izbor za vozače koji žive u područjima u kojima vreme zna da bude nepredvidivo. Njihova rastuća popularnost jasno dokazuje da su prozvođači napravili pun pogodak u ovom slučaju.

 

Pavle Barta

Vrele Gume

3 Komentara

  1. Isplati se za gastarbajtere kao što sam ja.koji vozi auto dva eventualno 3 puta godišnje po 10 dana

  2. Imajući u vidu ažurnost i angažovanost zimskih službi, naročito ljudi koji žive u brdovitim krajevima grada mislim da je bolje posedovati zimske pneumatike. Nisu problem glavne ulice već one „bočne“ čuvenog neprioriteta jer one čekaju temperaturu iznad nule ili proleće.

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery