Ima 84 godine, rođen je u Evropi, u Nemačkoj. Imao je veoma buran život, kako to već s toliko iskustva ide. Taman kada je mislio da može opušteno da spava na lovorikama, dogodio mu se dizelgejt 2015.
Falsifikovao je emisiju izduvnih gasova. Žestoko je kažnjen, ne samo finansijski, a naročito finansijski. Ipak, istorija nas uči da se mangupi takvog kova uvek dočekaju na noge; naravno reč je o kompaniji Volkswagen. Poplaćale su se kazne, smenjen je moćni driektor Martin Vinterkorn, umesto njega je doveden Herbert Dis s kristalno jasnim zadatkom da počisti nered i popravi reputaciju brenda koju su izazvale parnice vezane za dizelgejt.
U nedostatku sajmova koji, sada to jasno vidimo, ipak funkcionišu na jedan drugačiji način, novo sredstvo komunikacije u oba smera, ali i pod pritiskom nervoznih akcionara, koji sasvim sigurno svakodnevno čitaju i analiziraju „Technokinga“ Maska, koji kao buldožer gura industriju u elektrifikaciju, VW je organizovao onlajn događaj „POWER DAY“.
Pre nego što analiziramo planove VW-a, mala digresija – vrlo je zanimljivo da Porsche SCG (VW) PR nije slao pozive za ovaj događaj. Ili nisu ni znali, s obzirom da je organizovan na brzinu, za svega dve sedmice, ili je to onaj površno odnegovan odnos prema srpskim medijima, čiji je zadatak da se bave isključivo otrcanom promocijom lako uklopljivom u Excell tabele. U svakom slučaju, mi koji pratimo malo šire ovu oblast, dobili smo potpunu ekskluzivu, jer je VW na tom događaju najavio suštinsku, istorijsku i dramatičnu promenu kursa koncerna.
„ Ne nismo razmišljali o tome (dogovor sa Teslom), mi idemo sopstvenim putem. Želimo da mu se približimo, pa da ga preteknemo“, kazao je na onlajn konferenciji direktor Dis. Nije to slučajno. Po sopstvenim rečima, on je u redovnoj komunikaciji s Maskom putem mejla, a prošlog septembra je „slučajno“ procurio špijunski snimak u kojem se Mask i Dis u blizini Volfsburga voze u VW ID.3. Tom prilikom je Mask kazao da „nije loše za jedan nesportski automobil“.
Ne treba da nas čudi nervoza akcionara. Tesla godišnje proizvede nešto manje od 500.000 vozila, VW izbaci 10 miliona automobila, Tesla vredi oko 670 milijardi $, a VW oko 120 milijardi. Tesla tek treba da gradi pogone, VW ih ima onoliko. Prisustvujemo zaista zanimljivoj istorijskoj tački preloma, na kojoj je VW najavio da će do 2030. lansirati 70 potpuno električnih modela. Najavljuju da će do tada 60% svih prodatih vozila biti električno, da će otvoriti 6 fabrika baterija, 18.000 javnih stanica za punjenje u Evropi, 3.500 u SAD i 17.000 u Kini. U čitav projekat će da uloži oko 29 milijardi evra. Ima friškog novca u tim EU fondovima za privredni oporavak od pandemije, pa će koncern prvih 2,4 milijarde evra da investira u svoj pogon u Španiji, gde će uvek šantavi Seat da tranzitira u proizvodnju baterija pa električnih automobila. „Tesla je primio milijarde evra subvencija za svoju fabriku baterija kod Berlina,“ kazao je Dis na prezentaciji. “Nama su potrebni isti uslovi koje ima naša konkurencija“. Osim toga EK (Evropska komisija) želi da na putevima Evrope do 2030. vidi, najmanje 30 miliona električnih vozila. Čini se da je sasvim jasno kako su se poklopile kockice.
Onaj ko misli da je prodaja električnih vozila nova za VW, vara se. Prošle godine su isporučili oko 420.000 električnih vozila, što ih čini najjačim proizvođačem u Evropi u ovom segmentu. Za sledeći korak najavljuju jeftinije baterije, koje treba da postanu sastavni deo elektroenergetskog sistema s ulogom “čuvara viškova električne energije”; takođe treba da budu autonomna i digitalizovana vozila. S obzirom da je to najavila i najdirektnija konkurencija, čini se da ćemo imati najmanje dva “ekosistema električnih automobila” (nešto kao Android i iOS), VW će sa svojim bogatim portfolijom brendova i modela morati vrlo brzo i vrlo vešto da se kreće, masno da investira u čitav ovaj grandiozni poduhvat. Ovde smo već najavili pravac razvoja brenda VW, ali dekarbonizacija brenda Porsche s obzirom na njegov DNK, je ono što će da predstavlja pravi izazov.
S obzirom na ovako masovnu investiciju, kao i na to da su električni automobili i dalje skupi, postavlja se pitanje ekonomske opravdanosti. Dis nam je natuknuo odgovor – automobilski softver. To je velika oblast oko koje se vodi borba na tržištu. Onaj ko razvije sledeću generaciju, i obezbedi trajne prihode od softvera, može da iskoristi deo profita za manipulisanje cenom samog električnog automobila. U budućnosti ćemo, dakle, najviše novca trošiti na “nevidljivu” robu: račun za struju, Netflix, klaud i licencu za softver našeg automobila, koji će biti možda malo jeftiniji. U zbiru, po onom starom pravilu da je najveći trošak onaj mali koji se redovno ponavlja, izdaci će da nam porastu.
Sledeća tačka koju VW obećava su baterije. Biće unifikovane, jeftinije pružajući veći domet. Trenutno su, naravno u laboratoriji, iz koje tvrde da će količinu električne energije potrebne za 450 kilometara puniti za 12 minuta. Zvuči sjajno, samo da to dočekamo, jer za sada svim proizvođačima, najveći izazov je da naprave ”mašinu koja proizvodi mašinu” kako rekoše i Dis i Mask. Problem je masovna prozvodnja ovih baterija. Na konferenciji su objasnili komplikovanom terminologijom koju razumeju samo hemičari, ali ukratko – onaj ko osvoji masovnu proizvodnju baterija i softver ima prednost. Jer, prvo je potrebno imati ova dva elementa, pa se onda “kroji” sam automobil.
Iako to možda u ovom momentu ne izgleda tako, VW ima jednu ogromnu prednost u odnosu na Teslu – obim proizvodnje i inerciju. U momentu kada prebace million prodatih električnih vozila godišnje, svi ćemo preći na sledeći nivo problema: imamo li dovoljno kapaciteta za proizvodnju električne energije za sve?
Za sada znamo da nema! Možda nas ubede u drugačije!
@LidijaPiroski