Online plus

VN Španije 2014

953Pregleda

U susret VN Španije

Najvažnije činjenice u vezi sa Circuit De Catalunya

Došli smo i do „evropske turneje“. Na redu je VN Španije. Od kada je zamenila Herez kao domaćina španskog „Grand Prixa“ u kalendaru Formule 1 1991. godine, ova staza je dobila na značaju, jer se pored važnih testiranja na njoj održava i – važna trka.

Niko Rozberg ulazi u borbu sa četiri poena prednosti u odnosu na timskog kolegu iz Mercedesa, Luisa Hamiltona, koji je upravo kompletirao svoj prvi „het-trik“ u karijeri, pobedivši na VN Kine u Šangaju.

Mada sezona protiče u dominaciji „srebrnih strela“, VN Španije predstavlja šansu za rivale da uhvate priključak, jer su mnogi iskoristili pravo na dozvoljena poboljšanja na bolidima. Vikend je pred nama, a evo 10 najvažnijih činjenica o ovoj stazi.

Lokacija
„Circuit de Catalunya“ je locirana u Montmelu, malom gradu severoistočno od Barselone. Do staze se lako dolazi, a udaljena je od centra prestonice Katalonije 32 km, a 18 km od Kosta de Barselone.

Na samo 30 minuta je šetnje od stanice u Montmelu, ali za one koji su nešto lenji, postoji mogućnost prevoza šatlom koji je besplatan tokom vikenda za sve one sa kupljenim kartama.

Promena imena
Mada poznata po imenu „Circuit de Catalunya“, prošlog septembra je ono izmenjeno u „Circuit de Barcelona-Catalunya“, nakon potpisivanja sponzorskog ugovora sa Gradskim savetom Barselone.

Očigledno je da je promena imena pre svega marketinškog karaktera, da bi se Barselona kao već postojeća turistička atrakcija povezala sa još jednim više nego atraktivnim događajem kao što je trka Formule 1. Ipak, za nas je ovo staza Katalunja.

Distanca
Ukupno se vozi 66 krugova, koji će subjektivno izgledati duži zbog prilično retkih prilika za preticanje. Krug je dug 4.654 m, a 307 km trke se zavšavaju za jedan sat i 39 minuta.

Test aerodinamike
Ova staza je inače poznata po tome što je odlična za testiranje aerodinamike bolida zbog heterogenosti krivina. Uz dugi startno-ciljni pravac, tu su brze krivine poput krivine 3 i brojne srednje brze krivine. G sile će vozači i te kako osetiti na ovoj stazi.

Širok spektar zahteva i izazova čine Katalunju idealnom za testiranja, ali se Formula 1 ipak odlučila za Bahrein za predsezonske ispite ove godine, što znači će treninzi biti od velikog značaja ovog vikenda.

Takođe, iz razloga što je VN Španije prva evropska trka 2014., odakle svi timovi i dolaze, mnoštvo aerodinamičkih poboljšanja će biti uvedeno od strane timova, tako da se može očekivati prisustvo boje koja pokazuje aerodinamička strujanja vazduha na spojlerima i krilima.

Predvidivo nepredvidivi vremenski uslovi
Mada je kiša retkost na VN Španije, postoje drugi vremenski faktori koji mogu uticati na dešavanja.

Temperatura može da varira, ali je vetar taj koji predstavlja najveći problem za bolide, vozače i inženjere.

Snaga i pravac vetra mogu biti veoma promenljivi što može da prouzrokuje nepredvidivost što se tiče postavke automobila i varljivost performansi.

Evociranje Monaka
S obzirom da se neprekidni kompleks krivina 13 i 14 stapa u šikanu od 2007., finalni sektor kruga je postao deo u kome vozači mogu da naprave razliku.

Mala brzina u odnosu na ostatak kruga omogućava uvid u kombinaciju „bolid-vozač“ koja će igrati odlučujuću ulogu na sledećoj trci, pogađate – u Monaku.

Automobili moraju biti okretni i moraju imati dobru trakciju da bi bili brzi u ovom sektoru, dok vozači treba da pronađu balans između strpljenja i agresivnosti kako se krug bliži kraju, da bi bili brži tu neophodnu desetinku sekunde u odnosu na rivale.

Ukoliko volite da se kladite na Formulu 1, uvid u postignuta vremena u trećem sektoru pred vikend u Monaku vam može biti od pomoći.

Borba za startnu poziciju br. 1
U 23 trke održane na Katalunji od 1991., bilo je čak 17 pobednika sa pol pozicije.

Deficit što se mogućnosti za preticanja tiče, zbog odsustva dugih zona sa zahtevnim kočenjima, znači da je osiguravanje pol pozicije od ključnog značaja za pobedu. Samim tim, i stres za vozače će biti veći.

Zapravo, samo jedan vozač je uspeo da pobedi ovde, a da nije bio u prvom startnom redu. To je pošlo za rukom Fernandu Alonsu prošle godine.

Staza koja „jede“ gume
Jedna stvar koja je pomogla Fernandu Alonsu da bude prvi pobednik na Katalunji koji je startovao iza prvog startnog reda je faktor trošenja pneumatika.

Katalunja ima abrazivnu površinu asfalta, i s obzirom na prisustvo brzih i srednje brzih krivina, ova staza je jedna od onih u sezoni na kojima je čuvanje pneumatika od ključnog značaja.

Mada je Pirelli pojačao smešu za ovu sezonu, direktor italijanske kompanije, Pol Hemberi je naglasio da tri zaustavljanja u boksu treba da budu izvesna za svaki automobil u Barseloni. Najkritičnija situacija će biti za prednje leve gume.

Svetski šampioni vladaju u Španiji
Koliko je Katalunja dobar pokazatelj ko ima najbolju šasiju, toliko je i dobar indikator ko je trenutno najbolji vozač. U 23 velike nagrade održane do sada na ovoj stazi, 20 su dobili svetski šampioni.

Jedini koji su pobedili a da nisu bili svetski šampioni su Felipe Masa (2008.), Mark Veber (2010.) i Pastor Maldonado (2012.).

Dvogodišnja razlika između ovih pobeda bi možda mogla da predskaže i epilog trke u nedelju. Momci koji imaju najviše šansi za pobedu, a da se nisu okitili šampionskom titulom su svakako Niko Rozberg i Danijel Rikijardo.

Prethodni pobednici
Nije iznenađenje činjenica da je Mihael Šumaher najuspešniji vozač na ovoj stazi.

Sedmostruki svetski šampion je čak šest puta pobedio u Španiji, uključujući i četiri uzastopne pobede na vrhuncu dominacije, između 2001. i 2004., kao i prve pobede u Ferrariju 1996.

Što se aktuelnih vozača tiče, Fernando Alonso i Kimi Raikonen su dva puta pobeđivali, a Felipe Masa, Dženson Baton, Sebastian Fetel i Pastor Maldonado po jednom.

Luis Hamilton do sada nikada nije pobedio na Katalunji.

Pavle Barta

 

 

Top Reviews

Video Widget

gallery