Online plus

Tehnologija

939Pregleda

Pet tehnologija koje će učiniti buduće automobile bezbednijim

Razvoj tehnologije i bezbednosti ide uporedo jedan s drugim

Mobilni telefoni koji upozoravaju vozače kada ljudi prelaze put ispred njih, bicikli i automobili koji komuniciraju sa semaforima, senzori u automobilima koji brzo upozoravaju vozača na „crni led“, udarne rupe i ostale rizične situacije. Jeftini sistem kamera uvodi visokotehnološko automatsko kočenje u široku primenu.

Sve ove tehnologije koje mogu da spasu život i uštede vreme su prikazane na nedavnom „Intelligent Transport Systems“ svetskom kongresu u Detroitu. Evo šta će biti aktuelno narednih godina.

Bezbedna šetnja
Pešaci se ponekad nađu usred saobraćaja. Zamislite da njihovi mobilni telefoni mogu da ih upozore na vozila koja se bliže. Sistem koji je testirao čuveni snabdevač automobilskim komponentama, Denso, uključuje softver u automobile koji primaju signal iz telefona, analiziraju brzinu i smer, i istovremeno određuju da li će pešak ući u putanju automobila. To isključuje lažna upozorenja. „Sistem može čak da ide do toka da koči umesto vas“, rekla je Dua Vang, menadžer inženjeringa u Densou.

Tehnologija je od praktične primene udaljena pet ili nešto više godina. Automobilima su potrebni prijemnici i radio frekvencije koji moraju biti odobreni od strane vlade. Konstantno slanje signala će brzo isprazniti bateriju telefona. Inženjeri rade na razlikovanju telefona u džepu pešaka od onog koji se nalazi unutar drugog vozila, osvrnula se Vang. Cilj je smanjenje broja smrtnih slučajeva pešaka.

Prevencija lančanih sudara
„Crni led“ može da se formira veoma brzo, i često je krivac za lančane sudare širom sveta, jer vozači ne mogu na vreme da se zaustave. Saobraćajni zvaničnici u nekoliko država SAD testiraju novu tehnologiju koja može da upozori ljude čim prvi automobil naleti na led. „Upravo ga upotrebljavamo“, rekao je Stiv Kuk, terenski inženjer iz odeljenja za saobraćaj države Mičigen. On nije spekulisao u vezi sa tim koliko je potrebno za implementaciju sistema u automobile.

Senzori na vozilima mere temperaturu kolovoza kao i ostale vremenske parametre. Oni takođe mogu da detektuju udarne rupe. Automobili se oslanjaju na ove informacije kao i podatke u vezi sa lokacijom, brisačima vetrobrana, ABS-om i trakcijom, koji se obrađuju u centralnom kompjuteru koji obaveštava putem poruke ostale vozače da uspore.


Automatsko kočenje
Svi smo videli reklame na televiziji u kojima se prikazuju moderni radarski sistemi koji automatski zaustavljaju vozilo da bi se izbegao sudar, te na taj način spasio neodlučan vozač. Dotični sistemi su prilično skupi, i mahom su rezervisani za premijum klasu automobila. Međutim, proizvođač delova Aisin, cilja da uvede tu tehnologiju i u konvencionalna vozila.

Sistem kamera, koji uključuje dve napred i dve nazad, može da detektuje decu, druge automobile, pa čak i životinje, i automatski primeni kočenje, kaže Ičiđi Jamada, glavni menadžer u sektoru šasija. Inženjeri ne žele da otkriju cenu, ali Aisin sarađuje sa Toyotom u cilju instaliranja sistema u velikoserijska vozila oko 2020. godine. Troškovi su niži zbog napretka tehnologije kamera.

Upozorenje približavanja semaforu
Sistemi dizajnirani da menjaju svetla na semaforu često ignorišu bicikle kada naiđe automobil. Kompanija pod imenom „Kimley-Horn“ je kreirala aplikaciju za mobilni telefon koja pomaže primećivanju biciklista. Koristi se GPS, a obaveštava se centralni kompjuter preko interneta koji menja svetlo u zeleno. Sistem će biti testiran ove jeseni sa 100 biciklista u Ostinu, u Teksasu. U masovnu upotrebu bi mogao da uđe do 2016., kaže Dag Getman iz Kimley-Horna. Slični odašiljači bi mogli biti instalirani na svim vozilima, tako da kompjuter može da ih detektuje i reguliše svetla na semaforu, zadržavajući zeleno za dugačak niz vozila.

HOV monitor vozne trake
Japanska tehnološka kompanija NEC, želi da spreči vozače koji su sami u automobilu, a zauzimaju mesto u trakama rezervisanim za automobile sa dvoje ili više putnika. NEC je razvio sistem kamera i infra-crvenih senzora koji detektuju broj ljudi u automobilu i registarsku tablicu. Isamu Suzuki, visoki menadžer u kompaniji, kaže da je broj sankcionisanih mali jer je broj ljudi koji prate vozne trake mali. Ovaj sistem automatski obaveštava policiju ili čuva informaciju, tako da kazna može biti poslata kasnije. Iz razloga privatnosti, slike lica se ne čuvaju. Ovaj sistem bi mogao da počne sa primenom u SAD već krajem ove ili početkom sledeće godine.

Top Reviews

Video Widget

gallery