Online plus

Tehnički pregledi

2.52KPregleda

Hoće li novi zakon zaustaviti „muljanje“ na tehničkim pregledima?

Od 1. januara kreće primena izmenjenog Zakona o bezbednosti saobraćaja, a do kraja 2017. planira se i početak primene izmenjenog Zakona o obaveznom osiguranju u saobraćaju – oba zakona regulišu rad tehničkih pregleda, pa ostaje da vidimo hoće li i dalje biti pregleda bez prisustva vozila ili propuštanja neispravnih?


Policija je u poslednjih godinu i po dana intezivirala kontrolu tehničkih pregleda, a u početku je bilo i mnogo zatvaranja, tj. privremene zabrane rada. Uprkos tome, i dalje navodno postoje brojne nepravilnosti, pa bi izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja trebalo da konačno uvedu red na tom polju.

Naime, planira se uvođenje informacionog sistema i audio-video nadzora nad obavljanjem tehničkog pregleda. Ukoliko se to i ostvari, neće više biti moguće da se nekome „završi“ tehnički pregled bez prisustva vozila („na papire“), kao što je to sada slučaj.

Licence za kontrolore
Zaposleni na tehničkim pregledima, tj. kontrolori moraće da imaju licencu za rad kojaće važiti pet godina, a da bi je produžili biće obavezno da prisustvuju seminarima na kojima će se unapređivati znanje iz oblasti tehničkih pregleda.

Budu li uhvaćeni u nelegalnim radnjama, izgubiće licencu, ali će ipak moći ponovo da je dobiju. Međutim, izgube li licencu više od dva puta u periodu od deset godina, neće moći više nikada da je dobiju!

Stoga će zaposleni verovatno dvaput da razmisle pre nego što odluče da puste neispravno vozilo da prođe tehnički pregled, čak i kada im sam šef ili vlasnik tehničkog pregleda (tj. firme) tako naloži, makar i pod pretnjom otkaza.

Naime, izgube li privremeno ili trajno licencu, neće više moći da se zaposle ni na nekom drugom tehničkom pregledu, pa će im se više isplatiti da ne poslušaju „gazdu“ i dobiju otkaz, nego da urade nešto nelegalno i izgube licencu.

Tehnički pregled i obavezno osiguranje na istom mestu – sukob interesa?
Mnogi smatraju da prodaja polisa na istom mestu na kojem se obavlja pregled tehničke ispravnosti predstavlja sukob interesa – tehnički pregledi navodno dobijaju velike „nagrade“ od osiguravajućih kuća ukoliko prodaju isključivo njihove ili forsiraju prodaju samo njihovih polisa.

Stoga mnogi tehnički pregledi čak ni ne naplaćuju sam pregled, o čemu smo već pisali u ovom tekstu: Da li bi trebalo razdvojiti tehničke preglede od prodaje auto osiguranja?

Uglavnom, tehničkim pregledima je zbog gore pomenutih „nagrada“, koje ne bi smele da postoje i koje se realizuju na razne načine, u interesu da puštaju i neispravna vozila ukoliko kod njih kupe polisu osiguranja ili da im daju potvrdu da su prošli pregled čak i ako se vozilo uopšte ne pojavi na licu mesta.

Zbog takvih stvari je, na primer, u Hrvatskoj zabranjeno tehničkim pregledima da se bave prodajom polisa obaveznog osiguranja.

Od sledeće godine veća provizija tehničkim pregledima za prodaju polisa osiguranja?

Saznali smo da se do kraja 2017. planira početak primene izmenjenogi dopunjenog Zakona o obaveznom osiguranju u saobraćaju, koji će takođe uređivati oblast tehničkih pregleda, a možda će uticati i na visinu legalne provizije koju tehnički pregledi dobijaju od prodaje polisa.

Naime, 2009. godine postojao je nacrt izmenaupravo tog Zakona, u kojem je jedan od predloga bio da se ograničenje legalnih provizija koje osiguravajuće kuće mogu da daju tehničkim pregledima za prodaju njihovih polisa poveća sa 5% na 23%.

Taj predlog tada nije usvojen, ali nam govori da se o tome ozbiljno razmišljalo. Od 2009. je prošlo mnogo vremena, tako da ne želimo da nagađamo da li će se možda sledeće godine ponovo razmatrati slično rešenje?

Dok se zakoni i pravilnici ne usaglase –postoji li rešenje?
Postoji, odvajanje prodaje polisa i tehničkih pregleda.

„Ali tehnički će onda poskupeti! Zašto razdvajati kada sve možemo da završimo na jednom mestu!?“ – povikaće verovatno mnogi.

U slučaju razdvajanja tehnički bi možda poskupeo, ali ne toliko koliko se misli. Na primer, prema sugestiji Udruženja osnivača tehničkih pregleda (UOTP), minimalna cena za automobile trebalo bi da bude 3.000 dinara i to bez obzira da li će doći do razdvajanja ili ne!

Naravno, vozačima nije u interesu da tehnički pregled poskupi, ali sa druge strane, nije im u interesu ni da ih udari auto sa neispravnim kočnicama dok voze dete u obdanište. Upravo taj sa neispravnim kočnicama možda nije ni bio na tehničkom, već je sve sredio „na papire“, pa ni sam nije bio svestan da su mu kočnice toliko loše…

Što se tiče sređivanja papirologije za registraciju na jednom mestu, i tu postoji vrlo jednostavno rešenje – kupovina preko interneta, nakon čega vam polisa stigne poštom ili kurirskom službom kući ili na radno mesto, a plaćanje možete da obavite elektronski ili pouzećem.Takve stvari su u razvijenim zemljama potpuno normalne.

Postavljeno: 19.12.2016

Top Reviews

Video Widget

gallery