Talas prevare nadire u Srbiju: na lažiranju kilometraže kradu i 10.000 evra po automobilu
Prevara sa vraćenom kilometražom u Srbiji može podići cenu automobila za četvrtinu više nego što zaista vrede
Tržište polovnih automobila u Srbiji suočava se sa velikim talasom prevare
Najnovije istraživanje kompanije carVertical upozorava: automobil koji ima vraćenu kilometražu može vas zaviti u crno i vredeti do četvrtinu više od stvarne tržišne cene.
Ovo znači da mnogi građani Srbije plaćaju više za vozilo, a da ne znaju da su postali žrtve prevaranata.
Cena automobila sa vraćenom kilometražom varira u različitim zemljama
Srbija: automobili sa vraćenom kilometražom prosečno skuplji za 24%.
Ako znamo da je prosečna prevara od čak 74.000 „skinutih“ kilometara po automobilu, vozači u Srbiji plaćaju četvrtinu više od vrednosti vozila, gubeći tako hiljade evra.
Situacija u Srbiji je puno bolja nego u Ujedinjenom Kraljevstvu (29%), Italiji (29%) i Litvaniji (25%), gde je prosečan rast vrednosti najveći među 15 ispitanih zemalja.
Ukrajina (17%), Poljska (19%) i Rumunija (20%) su na drugoj strani spektra.
Međutim, ovo su i dalje velike brojke, što sugeriše da prevarantske prakse možda neće izgubiti popularnost uskoro.
Što je automobil noviji, to su gubici veći
Kada se bavimo prevarom sa brojačem kilometara, starost automobila je tesno povezana sa mogućim finansijskim uticajem na kupca. U slučaju 15-godišnjeg automobila sa povećanom kilometražom, treba napomenuti da ova prevara može povećati vrednost vozila u proseku za 27%.
Da bismo to stavili u perspektivu, za svakih 100.000 umanjenih kilometara na brojaču kilometara, kupac nehotice može preplatiti oko 2.000 evra. Dakle, ako brojač pokazuje 200.000 kilometara umesto stvarnih 400.000 km, to potencijalno znači da će kupac završiti sa preplatom od čak 4.000 evra za takvo vozilo.
Iako se ovaj rast cena može činiti velikim za model iz 2008. godine, ove vrednosti su izračunate na platformi carVertical, gde korisnici obično proveravaju skuplje automobile i manje automobile ekonomske klase.
„Što je skuplji automobil sa vraćenom kilometražom, to će kupac na kraju izgubiti više novca. To ističe važnost provere istorije pre kupovine vozila. Inače, može biti prekasno, a vraćanje novca od prodavca može biti komplikovano“, kaže Matas Buzelis, stručnjak za automobile i šef za komunikacije kompanije carVertical.
Vraćanje kilometraže utiče na različite marke automobila nejednako
Različite marke automobila reaguju na vraćanje kilometraže na različite načine: to može varirati od povećanja vrednosti za 15% za jeftine brendove poput Mazde ili Dacije, do 27% kod automobila marke Land Rover.
Kupci mogu potrošiti do 2.000 evra više na svakih 100.000 vraćenih kilometara kada kupuju Daciu. Međutim, druge marke mogu doneti još veće finansijske gubitke.
Kupci Renaulta mogu izgubiti do 2.300 evra na svakih 100.000 vraćenih kilometara, Opel – 2.200 evra, a Škoda – 4.200 evra. 100.000 vraćenih kilometara najskuplji su za kupce premijum vozila: Audi (6.000 evra), Volkswagen (4.500 evra), BMW (7.000 evra) i Mercedes-Benz (10.600 evra).
Uticaj prevare sa brojačem kilometara na vrednost automobila može značajno varirati, pri čemu određene marke automobila i starosne grupe doživljavaju izraženije finansijske gubitke. Za kupce u Srbiji i širom sveta, sprovođenje temeljne provere istorije ostaje važan korak u zaštiti od potencijalno skupih zamki vraćanja kilometraže.