AktuelnoEco GreenOnline plus

Stvari koje kritičari električnih automobila ne mogu poreći

2.98KPregleda

Godinu za godinom, električni automobili pružaju sve više snage, bolje performanse, niže troškove održavanja i energije, uz poslovično smanjenje zagađenja i emisije ugljen-dioksida.

 

Nameće se pitanje zašto onda kritičari forsiraju kampanje kroz koje se širi narativ koji najčešće nije u skladu s istinom?

 

Sasvim je jasno da elektrifikacija prevoza predstavlja opasnost po svetsku zavisnost od nafte i izdašno finansiranih specijalnih interesa, koji su u službi zaštite profita pre svega naftne industrije. Dok te interesne grupe šire sumnje u vezi s električnim automobilima, često zaobilaze i one pozitivne stvari koje elektromobili donose.

 

Da vidimo koje to stavke ne mogu da se pobiju:

 

Efikasnost

 

Bez obzira u koju ih jednačinu ubacili, električni automobili su jednostavno čistiji od benzinski pogonjenih i taj trend će postajati samo izraženiji kako više električne energije bude dobijano iz obnovljivih izvora. Mada električne automobile krasi nulta emisija, protivnici obično ističu da proizvodni proces i sistem punjenja nisu oslobođeni emitovanja ugljenika.

 

Iako je tačno da ne postoji proizvodnja oslobođena emisije štetnih gasova, to ne menja činjenicu da su električni automobili nedvosmisleno čistiji od benzinskih pandana. Kada analiziramo čitav proces proizvodnje nekog elektromobila i izvore iz kojih se dobija električna energija za njegove potrebe, uvidećemo da takvo vozilo generiše do 67 odsto manje GHG gasova tokom svog životnog veka u poređenju s konvencionalnim ekvivalentima.

 

Da pojednostavimo, automobil koji koristi električnu energiju dobijenu uz pomoć sagorevanja uglja, i dalje je čistiji od onog koji kao gorivo koristi benzin. Za razliku od konvencionalnih vozila čiji je karbonski otisak utvrđen i jasan, kako energetski sektor bude isporučivao sve jeftiniju obnovljivu energiju, tako će električni automobili postajati dostupniji i jeftiniji.

 

Etički lanac snabdevanja

 

Još jedna poluistina koju plasiraju interesne grupe, pokušava da poveže električne automobile s neetičkim procesima rudarenja neophodnih materijala. Ovo predstavlja važnu zabrinutost, na koju mora da se obrati pažnja, ali priča naravno nije onakva kakvu je naftaški lobisti predstavljaju. Globalna potražnja za litijumom, kobaltom i drugim ključnim materijalima će rasti bez obzira da li će se električni automobili proizvoditi ili ne. Razlog leži u ubrzanom usvajanju baterija za uređaje koje koristimo na svakodnevnom planu, koji ne mogu da funkcionišu bez ovih ključnih materijala. U suprotnom, teško da biste sada čitali ovaj članak, što verovatno trenutno radite na telefonu, tabletu ili laptopu.

 

Smanjenje potražnje za električnim automobilima možda može biti dobro za rafinerije nafte, ali ne čini ništa kako bi se pozabavilo izvorima isporuke ključnih materijala. Umesto što negiramo neizbežnu i rastuću potrebu za ovim mineralima, tranziciju na električne automobile moramo iskoristiti kao priliku za uspostavljanje robusnih lanaca snabdevanja koji uključuju etičku i humanu praksu. To podrazumeva revolucionaran rad na sistemima recikliranja, kojim se bave neke kompanije, koje imaju potencijal da povrate čak do 95 odsto ključnih materijala iz rashodovanih baterija.

 

Uz pametno vođenje politike, snažan EV sektor će kreirati na hiljade dobro plaćenih radnih mesta u oblasti ključnih materijala i proizvodnje. Ono što treba da uradimo je da ostanemo fokusirani na rešenja, umesto da traćimo vreme i energiju na kampanje koje plasiraju lažne informacije, a koje su zapravo finansirane od strane izvesnih interesnih grupa.

 

Pristupačnost i pravičnost

 

Kampanje koje se vode protiv električnih automobila takođe „na nišanu“ imaju njihove kupce, zbog navodno nepravedno raspodeljenih povlastica u kojima ovi uživaju. Što je ironično, ove kampanje obično vode interesne grupe koje zastupaju krupan kapital (čitaj „bogate“), koji je decenijama uživao u jedinstvenim i nesrazmernim subvencijama za naftu. Kao i u slučaju svake nove tehnologije i njenog proizvodnog ciklusa, prvi električni automobili su bili skuplji, ali su evoluirali i formirali tržište koje je danas heterogenije i pristupačnije, a taj trend se nastavlja.

 

Sada tržište nudi brojne elektromobile čija je cena ispod proseka vozila pogonjenih benzinskim motorima, a gotovo svi BEV modeli pružaju niže ukupne troškove vlasništva. Robusne baterije i rastuća mreža za punjenje čine električnu energiju još privlačnijom. Kako sve više ljudi uviđa da se pristupačnost poboljšava, svi zajedno se moramo zalagati za politiku koja radi u korist potreba svake zajednice i pruža benefite onima koji su najgore pogođeni zagađenjem vazduha. Nažalost, kod nas je svest u vezi s ovim problemom još uvek generalno na veoma niskom nivou.

 

Primera radi, u severoistočnom i srednjeatlantskom regionu u SAD, obojena populacija udiše u proseku 66 odsto više štetnih gasova koje proizvode vozila. Elektrifikacija prevoza se nameće kao rešenje koje obećava kada je reč o poboljšanju kvaliteta vazduha u oblastima kao što su navedene, što će naravno direktno uticati na unapređenje javnog zdravlja.

 

Izgradnja infrastrukture

 

Takođe je od presudne važnosti izgraditi robusniji sistem javnih punionica, koji će zadovoljiti potrebe svake zajednice. Svi ćemo biti opsluženi postavljanjem punjača duž transportnih koridora, na radnim mestima, u maloprodajnim objektima, javnim parkinzima, ali i ruralnim područjima. Etičke investicije u stanice za punjenje moraju podstaći elektrifikaciju srednjeg i teškog voznog parka i bolje podržati stanovništvo koje je u nepovoljnijem položaju kada je o servisiranju odgovarajućom infrastrukturom reč.

 

Komunalna preduzeća su prirodni partneri opština koje žele da izgrade infrastrukturu za punjenje vozila električnom energijom, kako bi omogućile omasovljenje električnih vozila.

 

Ako bi se povezani troškovi vezani za infrastrukturu prebacili na potrošače koji plaćaju račune komunalnim preduzećima, uticaj na mesečne račune bi bio minimalan. U gotovo svim slučajevima, ulaganja u komunalne usluge podstaći će drugo javno i privatno finansiranje, dodatno smanjujući troškove za one koji plaćaju rate. Naravno, ovo važi pre svega za bogate zapadne zemlje, trenutno ne toliko i za nas, koji jedva preživljavamo. Široko rasprostranjena elektrifikacija vozila ujedno povećava efikasnost mreže, što će vremenom osloboditi pritiska one koji plaćaju.

 

Revolucija električnih vozila je već u toku. Ipak, dok ona konstantno nastavljaju da se unapređuju, tako i napadi od strane kritičara postaju sofisticiraniji, jer se oni bore za održanje svoje supremacije nad ekonomijom. Međutim, jasno je da reč o bici koju su unapred izgubili, tako da se sve svodi na kupovinu vremena.

 

Vrele Gume

Priredio: Pavle Barta

3 Komentara

  1. Električni automobili apsolutno neće nikada biti dovoljno dobri dok se za njihov pogon koristi baterija koja se puni 1h na najbržem punjaču, dok njihova težina iznosi više tona i baterija košta kao pola auta, pritom nije beskonačnog veka. Da ne pričamo o bezbednosti jer velika akumulirana energija je tempirana bomba, zapaljen auto satima ne može da se ugasi. Druga stvar u ovom tekstu jasno govori o pristrasnosti jer ništa nije crno belo. Električni automobili imaju prednosti, imaju i mane koje neće tako lako nestati, možda će ih te mane i sahraniti. Postoji naftni lobi, postoji i strujni lobi. Setite se ko su invesitori u električna vozila…

  2. Budućnost automobila je električna.
    Kada su prvi mobilni telefoni krenuli, bili su skupi, veliki, teški, kako kažemo kao EI daljinski, imali su par funkcija, koristili su ih dobrostojeći ljudi. Danas se život ne može zamisliti bez njih. Kompaktni su i imaju puno mogućnosti.
    Tako će i automobili evoluirati. Od sadašnjih teških, male autonomije, do …videćemo za 10-20godina..

  3. Pa bas se ne slažem sa svime navedenim.
    Prvo iskopavanje litijuma zagadjuje ,vodu vazduh,zemlju…(trajno)
    Drugo baterije cesto se samozapale,negde sam čitao da im je ponegde zabranjen ulazak u javne garaže.
    Proizvodnja el energije se vrši dosta ,pomocu termoelektrana,koje zagadjuju okolinu.
    Treće šta će biti sa energetskim sistemom kada svi odjednom stave auta na punjače?…..

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery