7 najsmrtonosnijih
Tragičan i bizaran incident u kome je poginuo Bobi Gudin na Pikes Peak International Hill Climb trci ovog vikenda pokazuje koliko je auto-moto sport opasan.
Nesrećni vozač motocikla je prošao ciljnu liniju, i vozio je poprilično brzo kada je podigao ruku da bi proslavio dolazak do vrha. Izgubio je kontrolu nad prednjim delom dvotočkaša na neasfaltiranom delu na vrhu, lansirao se u vazduh i doživeo težak pad. Naknadno je podlegao povredama.
Napredovalo se u dizajnu vozila, bezbednosnoj opremi, hitnim medicinskim intervencijama, i sve je to trke učinilo bezbednijim, ali bez obzira na to, trkačima je uvek „glava u torbi“.
Na Pikes Peaku se desila gomila udesa, ali trke uzbrdo nisu najfatalniji događaji kada se pogleda sa istorijskog aspekta. Uprkos postojanju od devedeset i dve godine i ne baš savršenoj voznoj podlozi, Pikes Peak je odneo samo pet života. „Samo“ ne zato što je pet malo, već što su neke druge staze odnele mnogo više. Koje su to staze?
1. Isle of Man – 252 života
Napravite kombinaciju staze kompleksne poput Nirburgringa, istoriju dugu poput Indyja i dva točka umesto četiri, i dobićete Isle of Man TT Snaefell Mountain Couse, recept za stradanje. Da ne zaboravimo varljive vremenske uslove i vrlo ograničene zone u kojima je moguće preticanje.
Broj smrtnih slučajeva na Isle of Man ne samo da je potukao sve ostale događaje auto-moto sporta, već je gotovo identičan kao ostalih šest kada se saberu zajedno.
Od 1946. kada je nastavljeno trkanje na ovoj stazi posle Drugog svetskog rata, samo dve godine su prošle bez pogibija. Niko nije stradao 1982. „nekim čudom“ i 2001. kada je trka otkazana zbog epidemije slinavke i šapa u Velikoj Britaniji. Zvaničnici su želeli da se osiguraju da bolest ne bude prenesena na ostrvo.
2. Nirburgring – 68 života
Ova staza nije slučajno dobila nadimak „zeleni pakao“. Svako ko je i minimalno zainteresovan za auto-moto sport zna da su mnogi vozači poginuli na Nirburgringu. Ukupno 68 lica, od Čeneka Juneka 1928. do Lea Levenštajna 2010. je izgubilo ovde život.
Bez sumnje, 1970. godina je bila najkritičnija na ’Ringu, jer su između aprila i septembra te godine u takmičenjima četiri vozača automobila izgubila život uz dvojicu motociklista.
3. Indianapolis Motor Speedway – 56 života
Indianapolis Motor Speedway ima zaista bogatu istoriju, sa čuvenom trkom „500“, ali i istoriju prepunu tragedija. Od 1909. do 2003. više od 50 takmičara je izgubilo živote na „Brickyardu“, uključujući trke, treninge i testiranja.
U ranim godinama trkanja, dešavale su se dve pogibije po udesu. U prvim dekadama trke, vozači su se trkali sa mehaničarima u kabini, što znači da bi u slučaju fatalnog udesa stradavala dvojica ljudi.
4. Spa Francorchamps – 48 života
Prvobitno postavljena 1921., belgijska staza je takođe udela svoj mračni danak. U trkama motocikala, bolida jednoseda, sportskih automobila itd, gotovo 50 takmičara je poginulo. U tri godine, 1967., 1973 i 1985 je stradalo po troje vozača, a poslednji je život na Spa izgubio Sebastijen Kluzo 2013. u Classic F3 trci.
5. Monza – 42 života
Najpoznatija staza na kojoj se održavala i održava VN Italije je svakako Monza. Na ovoj stazi se trke održavaju gotovo 100 godina, i u tako dugoj istoriji, dešavalo se da vozači gube svoje živote, kako u F1 bolidima, tako i na motociklima. Monza je čuvena po izuzetno visokim prosečnim brzinama i dugim krivinama.
Najmračnije godine na ovoj stazi su bile 1928. i 1933. Emilio Materasi je doživeo udes ’28. kada pored sebe ubio i 27 gledalaca, dok su ’33. poginula tri vozača. Dve šikane su dodate godinu dana kasnije.
6. Dakar Rally 27 života
Kao što je slučaj i sa Le Mansom, ukupan broj izgubljenih života na Dakar reliju je mnogo veći od 27 poginulih takmičara tokom 36 godina održavanja ovog najzahtevnijeg relija na svetu.
Podaci variraju, ali preko sedamdeset osoba je poginulo u okviru Dakar relija. Organizatori u izveštaje uglavnom nisu uključivali gledaoce i ljude koji su se zadesili u pogrešno vreme na pogrešnom mestu.
Najveće kritike su došle nakon relija 1988., kada su tri Afrikanca poginula u sudaru sa takmičarskim vozilom. Novinska agencija iz Dakara je napisala da su te pogibije „nebitne za organizatore trke“.
Najtragičnija je bila 1991. godina, kada je četvoro takmičara poginulo.
7. Le Mans 22 života
Najčuveniji „pohod“ na Circuit de la Sarthe je smrt imala 1955. kada je Pjer Leveg doživeo težak udes u Mercedes-Benzu. Njegov automobil je bio lansiran u vazduh u plamenu, zabivši se u grupu gledalaca blizu boksova. Leveg je bio jedini nastradali vozač te godine, ali je u jezivoj nesreći nastradalo još 83 ljudi.
U poslednjih 30 godina, broj nesreća na Le Mansu se značajno smanjio. Od 22 vozača, 18 ih je poginulo pre 1980., sa šesnaestogodišnjom „pauzom“ – Sebastijen Anžolras 1997. – Alan Simonsen 2013.).