6 ključnih činjenica
Karavan Formule 1 se seli u Soči, u Rusiju. Žil Bjanki je doživeo težkak udes u Japanu i još uvek se bori za život, a nad prostorima istočne Evrope se nadvija tamni oblak konflikta u Ukrajini.
Ovo je prva F1 trka u Rusiji na potpuno novoj stazi – Soči Autodromu, kraj Crnog mora. Soči je inače poznat po održavanju Zimskih olimpijskih igara 2014., a nova trkačka staza zapravo zaokružuje olimpijski park.
Pred VN Rusije, evo šest najbitnijih činjenica u vezi sa stazom u Sočiju.
Dugo čekanje
Šef Formule 1, Berni Eklston, pokušava da organizuje trku u Rusiji još od osamdesetih godina. U to vreme, njegova želja je bila da ima trku iza „gvozdene zavese“, što je dovelo do organizovanja VN Mađarske, kada su propali planovi da se trka održi na Crvenom trgu u Moskvi.
„Nisu pristali da kaldrmu zamene asfaltom“, izjavio je Eklston tokom ove godine.
Mada je nova staza „Moscow Raceway“ nedavno sagrađena u ruskoj prestonici, Velika nagrada će se ipak održati u Sočiju, popularnom kompleksu od koga Rusija želi da napravi međunarodnu sportsku destinaciju.
Kao što je spomenuto, grad je bio domaćin Zimskih olimpijskih igara, a neki mečevi na FIFA Svetskom kupu u fudbalu 2018. će se takođe odigrati u Sočiju.
Oko olimpijskog parka
Jedna od loših strana modernih olimpijada jeste to što izgrađeni kompleksi mahom ostanu neupotrebljeni nakon završetka takmičenja. Peking, koji je bio domaćin letnjih Olimpijskih igara 2008. je savršen primer za to. Rusija ne želi da infrastrukturu u Sočiju zadesi ista sudbina, tome bi mogla da pomogne staza koja se proteže oko olimpijskog parka.
Govoreći o trci, predsednik Rusije, Vladimir Putin, rekao je: „Za nas je to važan događaj jer će biti moguće upotrebiti sve ono što smo izgradili za Olimpijske igre.“.
Po Rojtersu, ugovor VN Rusije u Sočiju važi najmanje do 2020. i vredan je preko 200 miliona dolara. Drugim rečima, toliko organizatori plaćaju Eklstonu i menadžmentu Formule 1 za privilegiju dobijanja licence za održavanje trke.
Putinov mali projekat
Predseednik Putin je bio prilično prisutan tokom izgradnje staze u Sočiju, a sa Eklstonom se sastao u više navrata. U martu 2014., on je čak lično dao uverenja Eklstonu da će staza biti spremna za trku.
Ruski predsednik je sa entuzijazmom prišao svemu, pa je čak vozio F1 bolid u Sankt Peterburgu 2010. Njegova želja da ugosti karavan Formule 1 uz druge međunarodne sportske događaje je nastojanje da se učvrsti kredibilitet Rusije u ovom domenu. S obzirom na krizu u Ukrajini, bilo je prozivki da se trka odloži, ali stav Eklstona je tim povodom uvek bio čvrst.
„Ukoliko su ljudi u svađi sa Rusijom, možda imaju nekih problema. Ne znam, mi nemamo nijedan“, izjavio je F1 supremo za Rojters.
Tilkeov „srećni“ broj 13
Kao i sve ostale novije staze u Formuli 1, i Soči Autodrom je dizajnirao nemački arhitekta Herman Tilke. Kada krene trka u nedelju, to će biti na 13. Tilkeovoj stazi na kojoj se vozi jedna F1 trka.
Mada su neka od njegovih rešenja kritikovana, Tilke je zaista kreirao neke sjajne staze poput Sepanga ili Istanbul Parka. Ostaje nam da vidimo u koju kategoriju će se ubrojiti Soči.
U februaru ove godine, stigao je izveštaj da je za stazu do tog momenta potrošeno 330 miliona dolara. Mada se to čini kao prevelika brojka za jednu trkačku stazu, Yas Marina Circuit u Abu Dabiju je koštao 800 miliona funti, što je nekih 1,3 milijarde dolara.
Sunčani dani
I pre olimpijade i Formule 1, Soči je bio popularno letovalište. U ovom gradu je prosečan broj sunčanih dana čak 200, a prognoza za sledeći vikend je veoma povoljna.
Ruska novinska agencija RIA Novosti je izvestila da se organizatori trude da pomere trku sledeće godine na početak evropske turneje, u maj, da bi se poklopila sa jekom turističke sezone. Ipak, po nezvaničnom kalendaru za sledeću godinu, trka u Rusiji je takođe zakazana za oktobar.
Staza u „uličnom“ stilu
Soči Autodrom je prvobitno nazvan Soči International Street Circuit. Ima dosta atributa koji krase ulične staze, uključujući mnoge krivine od 90 stepeni.
Od ukupno 5.872 m staze, 1,7 km se odnosi na javne puteve. Ukupna dužina od gotovo 6 km čini stazu u Sočiju trećom po dužini trenutno u Formuli 1. Jedino su Silverstone i Spa Francorchamps duže.
Vitalij Petrov, bivši ruski F1 vozač, koji je član upravnog tima staze je rekao: „Ovo neće biti samo za gledanje. Staza će biti otvorena tokom čitave godine, i svako ko želi da provoza automobil na stazi je dobrodošao. Takođe osnivamo školu za mlade vozače, tako da smo otvoreni za svakoga.“
Evo šta Sebatijan Fetel kaže o stazi u Sočiju