Online plus

Šta je vozio Gagarin

845Pregleda

Vozilo najskromnijeg heroja svih vremena

Istorija beleži samo velike heroje. Jedan od njih je svakako Jurij Aleksejević Gagarin

Jurij Aleksejević Gagarin, ušao je u istoriju kao prvi čovek u zemaljskoj orbiti, ili popularnije rečeno kosmosu, kada je 12. Aprila 1961. u vasionskom brodu “Vostok 1” obleteo zemlju za 108 minuta. Politički gledano to je bio žestoki šamar americi i možda najznačajnija pobeda Sovjetskog Saveza u hladnom ratu.

Sa druge strane, let u kosmos, lansirao je do tada nepoznatog vojnog pilota u najvišu orbitu globalnih ličnosti. Propagandni potencijal Jurija Gagarina, glasnogovornici Sovjetskog Saveza su veoma uspešno pretvarali u promociju nesalomivosti komunizma. U kontekstu tog začetka PR zanata, usledile su bezbrojne promotivne turneje po celom svetu.

Na domaćem planu, Gagarin je kao i svaki privilegovani građanin SSSR imao Volgu, koju je sam vozio i održavao.

Gagarin i Matra
Održavanje Volge

Ipak, tokom boravka u Francuskoj i poseti fabrici Matra, legendarnom kosmonautu za oko je zapao model “Djet”. U uravnilovski uređenom platnom rezredu SSSR-a Gagarin je ne računajući privilegije, imao maksimalnu, pet puta veću platu od fabričkog radnika. Uvoz automobila bio je od „strogo kontrolisan“ do „onemogućen“. Drugim rečima nije bilo načina da on legalno kupi ovaj automobil.

U kompanij Matra došli su na ideju da u zamenu za malo promocije doture Gagarinu željeni četvorotočkaš. U tom cilju, tokom 1965. godine u Moskvi je upriličen foto set nakon čega je ovaj automobil ostao u Moskvi i zvanično poklonjen Gagarinu.

To je bio pravi automobil za uživanje! Ali u garaži ili tajne izlete do podmoskovskih dača. Gagarin je svoju Matru vozio izuzetno retko, pogotovo ne u javnosti, jer nije želeo da se izdvaja iz mase radnika i seljaka koja ga je školovala, odhranila i pružila mu priliku za uspeh. Urbana legenda kaže da se on svojom Matrom itekako bavio, da je dorađivao i tjunirao sitnijim radioničkim zahvatima „frizirao“ motor od 1,1 litarski Renaultov motor.

Gagarin i Matra
Pontiac Tempest

Nije isključeno da je sličan zahvat sproveo i na svojoj Volgi, postaviši tako pored prvog čoveka u svemiru i začetnik danas u Rusiji prisutnog trenda skupog individualiziranja automobila.

Nakon Gagarinove smrti, ovoj inače plavoj Matri polako se gubi trag. Po nekim nezvaničnim izvorima, početkom devedesetih prodata je anonimnom američkom kolekcionaru za preko milion dolara.

Da li je ovo bio jedini zapadni automobil jednog od najvećih heroja socijalzma teško je reći, jer u muzeju automobila u Sankt Petersburgu jedan Pontiac Tempest, generacija 1961.- 1963., pripisuje se takođe Gagarinu.

 

 

Gagarinova Volga

Tekst: Miroslav Šosberger
Fotografije: Vrele gume arhiva

Top Reviews

Video Widget

gallery