Kupovina polovnog automobila može biti pametna odluka, posebno s finansijskog aspekta. Dobijate prevozno sredstvo za mnogo manje novca u odnosu na novo. Naravno, ovde postoji jedno veliko „međutim“, ili bolje rečeno nekoliko „međutim“ stavki.
Komponente na novom automobilu nisu bile u eksploataciji, što znači da su netaknute što se tiče habanja i trošenja. Polovnjaci, s druge strane, imaju „bogatu istoriju“. Mada je većina polovnih automobila sasvim u redu, postoje stvari koje obavezno treba da se provere pre kupovine, da se „povoljna finansijska transakcija“ ne bi pretvorila u „sagorevanje novčanika“.
Na šta treba obratiti pažnju:
Prekomerna korozija
Gotovo sve na automobilu može da se popravi ili zameni. Naravno, pitanje koje se nameće je „da li bi to pravilo trebalo da bude univerzalno primenjeno“?
Kada govorimo o prekomernoj koroziji, odgovor je vrlo često „ne“. Mada zarđali paneli karoserije mogu biti zamenjeni, takve intervencije su skupe i obično zahtevaju dosta vremena. Korozija na nosećem ramu šasije znači da on truli, a on čini osnovu vozila. Njegova zamena, čak i kada se zamenjuje samo deo, veoma je skupa, a uz to donosi rizik od slabljenja ukupne konstrukcije automobila. Naravno, izvesno prisustvo korozije se očekuje na polovnom automobilu, ali ono na šta treba obratiti posebnu pažnju je da li je ona prekomerna i da li dolazi do krunjenja metala. Izbegavajte automobile s korozijom na ključnim, nosećim mestima. Da pojednostavimo, neznatna korozija na podu može da prođe, ali ukoliko Fred Kremenko može da vozi automobil, bolje ga zaobiđite.
Enterijer da se “uplašiš”
Kupovina automobila koji „smrducka“ nije najbolja ideja s mirisnog aspekta, ali prtljažnik koji kao da je služio za „gradnju kuće i transport mehanizacije“, može biti znak ozbiljnijeg problema. Izbegavajte kupovinu automobila s masnim, ubuđalim enterijerom, jer to je jasan znak da je došlo do „poplave“. Ukoliko je kojim slučajem automobil bio potopljen, to se tretira kao totalna šteta, jer voda uništava sve sisteme na vozilu, od mehaničkih, preko električnih, pa do enterijera. Bilo kakav pokušaj popravke ovakvog vozila obesmišljava pokušaj da se prođe jeftinije.
Nova boja ili neodgovarajuća nijansa
Sveže ofarbani zidovi u dnevnoj ili spavaćoj sobi različitih nijansi mogu biti sjajna stvar. Što se automobila tiče, svakako želite da svaki panel poseduje identičnu nijansu. Sveža boja nije uvek poželjna polazna tačka za kupovinu polovnjaka. To je obično signal da su rađene popravke, što znači da je automobil mogao biti udaren. Dok se neka oštećenja mogu bez problema popraviti, druga mogu novopečenom vlasniku doneti glavobolju, a prodavac koji nastoji da zakamuflira stvar svakako nije osoba s kojom biste poželeli bilo šta da trgujete. Napravite detaljnu inspekciju sveže ofarbanog automobila ili onog kod kojeg se nijanse različitih panela karoserije neznatno razlikuju.
Upozoravajuće lampice
Verovatno smo gotovo svi vozili automobile s upaljenom „check engine“ lampicom. Na koncu, ukoliko sve funkcioniše a automobil ide, lako je prevideti i „zaboraviti“ na svetlosnu ikonicu koja signalizira da nešto nije u redu. Ponekad je u pitanju samo loš senzor ili činjenica da nismo dobro zavrnuli čep rezervoara.
Međutim, ukoliko nameravate da kupite polovan automobil čija instrumentacija liči na božićnu jelku, u najmanju ruku treba da preispitate svoju odluku. Tačno je da se može raditi o nečem benignom, ali isto tako može biti reč o mnogo ozbiljnijem problemu. Ukoliko vam se automobil baš sviđa, najbolje je da iskoristite usluge iskusnog mehaničara, koji će rešiti „dileme“.
Novi ili neodgovarajući tepih
Još jedna indicija da se možda radi o automobilu koji je bio potopljen je kada tepih nije odgovarajući. Beskrupulozni prodavci će ponekad zameniti tepih i tapacirung da bi se oslobodili mirisa buđi i memle. Mada nov tepih može biti poželjan u polovnom automobilu, nije baš uobičajen slučaj da se on menja, tako da obavezno proverite sve po tom pitanju. Postoje i drugi načini da se uvidi da li je došlo do „poplave“ kao što su tragovi vode u košu motora.
Prodavac koji nastoji sve da kontroliše
Svako ko prodaje automobil želi da ga prikaže u najboljem svetlu, što je i logično. Međutim, kupci treba da budu oprezni s prodavcima koji pokušavaju da kontrolišu svaki mogući aspekt test vožnje ili onima koji ne pristaju na test vožnju.
Prilikom testiranja polovnog automobila, treba ga ispitati pri različitim brzinama i režimima vožnje. Vozite ga u različitim situacijama, uključite se na auto-put, prođite kroz grad „od semafora do semafora“, a poželjno je da izađete na puteve drugačijeg tipa. Čuvajte se prodavaca koji očigledno pokušavaju da kontrolišu rutu ili vas direktno ili indirektno sprečavaju da koristite izvesne sisteme poput audio uređaja, klima uređaja, grejanja i slično. Vrlo je moguće da žele da sakriju neku manu na vozilu.
Prodavac koji odbija proveru vozila
Ideja da automobil pregleda nezavisan automehaničar od poverenja, uvek je dobrodošla. Čak i ukoliko on naplati svoje usluge, nemojte se ustručavati, jer u tom slučaju nećete „istrčati pred rudu“.
Svaki čestit prodavac automobila bi trebalo da pristane da inspekciju izvrši neko koga vi odredite. Ukoliko prodavac odbija da vam omogući inspekciju ili insistira na tome da to uradi njegov čovek, jednostavno ga zaobiđite i potražite bolju priliku. Provera polovnog automobila je rutinska stvar prilikom kupovine, tako da s prodavcima koji imaju problem s tim jednostavno ne treba poslovati. Štaviše, verovatno ćete se osećati dobro kada im kažete „doviđenja prijatno“.
Preterano niska cena
Verovatno se pitate kada cena aktivira „crvenu lampicu“? Niska cena naravno predstavlja vrlo poželjnu stavku, i nije nemoguće da neko pronađe odličan polovan automobil po ceni koja je više nego povoljna. Međutim, da se razumemo, to nije čest slučaj, naprotiv, prilično je redak.
Mnogo češće, neočekivano niska cena polovnjaka sugeriše da prodavac želi što pre da ga se oslobodi i nada se da će se neko „upecati“, privučen time što će sačuvati deo novca izdvojenog za kupovinu automobila. Ukoliko niste spremni da ušteđevinu investirate u popravke, vrlo verovatno prilično skupe, držite se podalje od „neverovatno povoljnih“ polovnjaka, s cenama koje su znatno ispod tržišnih.
Neodgovarajući kupoprodajni ugovor i sporazum o prenosu vlasništva
Kada su automobili upitanju, potreban vam je dokaz da je on u vašem vlasništvu, tako da možete zakonski da ga prodate. Ukoliko sarađujete s prodavcem polovnih automobila koji nije vlasnik i nema punomoć na prodaju vozila, prošetajte dalje. Takođe, obratite pažnju na (ne)odgovarajuće papire.
Kod kupovine polovnog, već registrovanog vozila, prenos se vrši isključivo s licem navedenim kao vlasnikom u saobraćajnoj dozvoli, odnosno ovlašćenim licem, i to sklapanjem kupoprodajnog ugovora i overom potpisa kod notara, opštinskog ili sudskog pisara. Obrazac kupoprodajnog ugovora za automobile (motorna vozila) je jedinstven i možete ga preuzeti s interneta.
Dotično vozilo je bilo predmet ozbiljnog opoziva
Najčešće, automobili se na korektivne intervencije povlače zbog beznačajnih stvari. Međutim, u nekim slučajevima problemi mogu biti veoma ozbiljni, i to takvi da mogu kompromitovati bezbednost.
Popravke idu na račun proizvođača, tako da neko ko automobil nije odvezao u servis i zanemario je korekciju, mogao bi da vam prodaje potencijalno opasno vozilo. Da li je izvršena popravka može se proveriti putem VIN broja, tako da uvid u to možete tražiti od prodavca.
Pavle Barta
Поента текста је…шта? У држави која има просечну плату од 300-400 евра,са ценама основних намирница као у ЕУ…ви пишете о овоме. Куповина новог аутомобила у „републици“ Србији је немогућа мисија. Не може свако да рецензира нови аутомобил и да му тзв. ауто куће дају минимум 500 евра.