Zakucani mozgovi neće uspeti
Burna sedmica. Manje po promociji novih modela, više po mnogim bitnim zbivanjima oko nas
Protekla nedelja je počela burno, a isto tako se i završava. Na samom početku smo ukrstili podatke FAS i Carine Srbije te dobili pravu sliku gde je danas Fiat 500 L. Proizvedeno je skoro 120.000 vozila u prošloj godini, od toga izvezeno 97%, pa je Srbija prvi put od exporta šljive u IX. veku ostvarila pozitivan tržišni bilans sa Amerikom. Očigledno u Srbiji može da se radi dobro i efikasno, ali tek kada nam stranci izbace „paučinu“ iz glava, jer smo toliko zakucani u prošlosti.
Kada smo već kod Fiata, jedan model je uzburkao automobilske strasti. Mali Jeep Renegade, najavljujući revoluciju u ovom segmentu upućuje na činjenicu da se Fiat možda prvi prilagodio na „novi svet“ u kojem se traži moderno, malo, sposobno i relativno jeftino.
Dacia sa druge strane pravi balans na ovom kantaru. Oni najavljuju automobil za široke narodne mase koji će koštati ispod 5.000 evra. Ako su tako procenili u Renaultu, onda loše nam se piše jer izlazak iz krize nije na pomolu. Ili, automobil jednostavno više nije ono što je nekada bio? Polako ali sigurno preuzima značaj jedne pegle ili veš mašine. Neka samo radi i da se ne kvari! Kako se zove? Nebitno, ionako je to sve isto!
Odmah u sledećem redu da demantujem sebe! Uvek će biti i onih koji mogu, žele i uživaju u automobilu. Za njih postoje premijum marke! U tom duhu je i Mercedes u Beogradu, dva dana pre Nemačke, zvanično tržišno promovisao novi SUV model GLA čime je ujedno i najavljeno otvaranje beogradskog sajma automobila pod rogobatnim nazivom BG Car Show.
Ne znam, možda i treba tako da se zove, da svi razumemo ali imajući u vidu da je preduzeće Sajam još uvek državna institucija, očekivano bi bilo da je taj naziv zvanično ispisan na ćirilici!?
Inače sajam, sam po sebi zaslužuje dobru ocenu! Izloženo je mnogo automobila, većina svetskih noviteta i sa te strane dobro je da se kultura automobila održava pa makar i veštačkim plućima. Više smeta prodaja popusta a ne automobila, performansi, kvaliteta, tako da kupca super povoljnog automobila već u prvoj krivini veliko iznenađenje. Servis koji će ga koštati kao da vozi Audi!
I za sam kraj sedmice, prva trka F1 u Melburnu, donela je očekivani-neočekivani lagani sumrak favorita. Male zapremine motora, hibridna tehnologija i zujanje umesto raspucavanja auspuha su globalni pravac razvoja! Očigledno u novim okolnostima su se snašli samo najsposobniji, kao i u životu. Mnogi su zaboravili ili nisu znali. Formula 1 je ogledalo stremljenja a ne povratak u prošlost jer je tada bilo lepše! Od kada postoji ona ima misiju unapređenja automobilske tehnologije i njenog eksperimentalnog testiranja. Formula 1 ide napred i srećom nije poligon za lečenje frustracija samozvanih F1 eksperata, čiji su mozgovi zapucani još u vremenu Sene, Laude i manuelnih menjača. Da nije bilo F1, danas ne bi verovatno poznavali mnoge sisteme u automobilu koje ni ne primećujemo jer se podrazumevaju.
Primetili ste u komentarima na sajtu! O Mercedesovom autobusu Made In Srbija kod nas nigde ni slova! Nema potrebe! Ima još uvek dovoljno zakucanih mozgova, aveta prošlosti, koji idu dotle u šlihtanju na najvišem nivou da gradski autobus testiraju na trkačkoj staži! Mi nećemo ni da ga spominjemo, onako iz principa i nezavisnosti, jer ovo je doba novih komunikacija, novih ideja i kvaliteta!
Molim Vas samo da na kraju ta zvezda političke kampanje ne istruli u nekom magacinu, zaboravljena i usamljena do novih izbora!
Miodrag Piroški