Online plus

SEAT Ibiza na putovanju Novi Sad – Budimpešta – Novi Sad

Mini Online Test - Reportaža

SEAT Ibiza
4.2KPregleda

Budimpešta, glavni grad našeg severnog suseda Mađarske, uvek je zahvalna destinacija za produžene vikende. Takođe, 300 kilometara auto-puta u jednom pravcu sasvim je dovoljno da se proveri kvalitet nekog automobila u roli road trip mašine. Ovaj put, zahvaljujući ljubaznosti kompanije „Porsche Novi Sad“, na raspolaganju smo imali model SEAT Ibiza. 

SEAT Ibiza

Ono što svi znamo

Na delu je Ibiza pete generacije, koja je sa nama već pune dve godine. Izdanje nosi komercijalni naziv Ibiza Style 1.0 TSI.  To upućuje da se ispod haube nalazi trocilindarski motor zapremine tačno 1 litar, koji razvija 95 konjskih snaga.    

Kompaktnost? Nije nego

O španskom inventivnom dizajnu oštrih zasečenih linija ovde ne bi trebalo trošiti reči. Već je dovoljno napisanih hvalospeve u prethodne 2 godine u vezi sa tim. Ipak, ima nešto i u karakteru. Ibiza je, očekivano, postavljena na Volkswagenovu MQB A0 platformu. Rekli bismo premijerno, jer je nakon nje ova platforma primenjena i na izdanjima VW Polo, Škoda Fabia i Audi A1. 

Dva milimetra „zakidanja“ u dužini u odnosu na model četvrte generacije moguće je primeti jedino laserskim meračem. Međutim dobitak od 87 milimetra u širini definitvno je jedan od najvećih dobitaka u B segmentu. To se odražava i na zapreminu prtljažnika. Sa 355 litara Ibiza prednjači u odnosu na Opelovu Corsu, Peugeot 208 i sestrinski joj model Škoda Fabia. Zapravo, ona za svega 25 litara zaostaje za odlazećom sedmom generacijom Golfa. 

Šta ovo znači za naše putovanje?  Ne moramo se dvoumiti između dva komada odeće koji da ponesemo, jednostvno spakujemo sve, po cenu toga da pola ponete garderobe samo provozamo do Budimpešte i nazad.  

Ili razmišljajte o šopingu:  Duna Plaza u Budimpešti posluje uspešno več više od dvadeset godina. Ko kaže da su molovi prevaziđena mesta.  

A kada se stigne na našu carinu, zna se: „Imate li šta da prijavite?“ ….. „Ma, ništa“.

Pomenimo još i da je pun krug okreta naže (u)Ibice svega 10 metara. Ispostavilo se izuzetno bitno za česte polukružne zahvate kadgod smo u Budimpešti shvatili da, nekim čudom, idemo pogrešnim putem.

Auto-put: Dosada ili meditacija

Svi znamo da je „štos“ učiniti putovanje makar 25 posto onolikom avanturom kolika nas čeka na samoj destinaciji. Šta Ibiza Style nudi na tom planu?

Za početak standardna štofana sedišta zarad udobonsti, po najboljoj školi VW minimalizma. Jedan moj poznanik svojevremeno je rekao: „Nemojte filozofirati oko dizajna sedišta, samo ugradite ista ona iz Golfa, i to je to“.   Neko je to, na svu sreću, čuo u Barseloni. Onih 87 mm širine taman povećavaju personalni prostor, tako potreban na dugim trasama. 

Dvozonska automatska klima,  postavljena u Novom Sadu na 22 stepena uz pritisnuto dugme za automatiku, i to je sav posao koji smo imali sa njom. Povezivanje audio sistema sa mobilnim telefonom je lako, kao i svako naredno uspostavljanje kontakta ova dva uređaja. Trideset giga muzike u telefonu, na shuffle režimu… biće dosta za ceo put. 

TSI motor je sam po sebi tih, pa još i sjajno zvučno izolovan, opustite se i na najravnijem auto-putu Evropi uživajte u svojoj omiljenoj playlisti.

A kad smo već kod opuštanja, pomenimo i činjenicu da je SEAT Ibiza pokrivena petogodišnjom proizvođačkom garancijom.

U paketu opreme Style nije na odmet doplatiti za navigaciju, ili pak platiti (dakle ako ne na mostu onda na ćupriji) za neki roaming paket kako bi i u EU mogli koristiti svoj mobilni telefon za navigaciju. Mi smo odlučili da se vozimo kao da je bar 2006. godina i odštampali smo navigaciju „Via Michelin“, pa srećom nismo zalutali baš svaki put.  Inače, najveći deo puta odvozali smo rasterećeni na tempomatu koji takođe savršeno radi. 

Savet: Gledajte da u Srbiji kupite vinjetu za mađarske auto puteve. Koštaće vas nepunih 1.500 dinara za 10 dana. Time izbegavate da platite više po nekom uvrnutom kursu koji primenjuju kiosci na granici. Zapravo, ako baratate gotovinom u evrima, sve što u menjačnici dobijete preko 300 forinti za evro je uspeh, a sve manje od 295 je šišanje ovce zvane turista.  Za last minute shopping u Segedinu pre granice ne trošite vreme u menjačnicama, nego potražite radnje koje primaju evre (Shopping centar Arkada) i vrednuju ih 300 i koju forintu više. 

Gradsko krstarenje

Ibiza je u konfiguraciji sa malokubikažnim motorom od 95 ks automobil koji voli visoke obrtaje. Nemojte se plašiti da ga u gradskom saobraćaju vozite temperamentno, poput svakog Španca. Motor jeste štedljiv, a uz pritisak na papučicu gasa turbina se veselo  zavrti i svi slobodni prostori koji se otvaraju u gradskim gužvama pripadaju vama. 

SEAT Ibiza

Pored urbane prohodnosti Ibize, treba pohvaliti i peštanske vozače koji imaju puno razumevanja za vozila stranih tablica (čitaj poštuju vaš žmigavac). Iz ovih pohvala izuzeti jedino šofere dostavnih službi i taksiste. To su oni koje ćete u retrovizoru uvek videti na minimalnoj razdaljini od vašeg zadnjeg branika. Srećom taksi vozila su jarko žute boje, pa njihovo „kamikaziranje“ u trakama oko vas je lako i na vreme uočljivo. 

Budimpešta je već odavno turistička velesila, po rangu sve bliža Beču. Nuditi vam neki model provoda je zapravo nemoguće, jer za svakog ima ne ponešto, nego sve.  Pomenimo ipak neka od mesta koja su klasici, ali i prednjače u trendovima.  

Széchenyi Furdo: Najveća medicinska banja u Evropi. Smeštena u širem centru grada ova banja kao da vodi dvostruki život. Preko dana “za sve novce” možete dobiti tretman od običnog kupanja do VIP spa doživljaja. Vikendom se na bazenima organizuju vrlo posećene i popularne tehno žurke. Zamislite to kao Dance Arenu na Exitu, ali u kupaćim kostimima. 

SEAT Ibiza

Nedaleko od banje na završetku Andrassy avenije nalazi se “Trg heroja”, turistički magnet decenijama unazad. Tu je i muzej lepih umentosti, ako ste rešili da malo budete i kulturni.  Građanima Srbije trg uliva posebnu notu sigurnosti, jer se tu nalazi i naša ambasada, kuća – zadužbina velikog Jovana Dučića. Ne očekujete diplomatsku pomoć ako za fotografisanje poput nas manje više nepropisno parkirate svoj automobil, pa makar bio SEAT Ibiza. 

SEAT Ibiza

Ako tražite neku manje velegradsku varijantu, odvezite se legendarnim Lančanim mostom na Budim. Obezbedite parking u jutarnjim satima, a slikovite ulice i Citadelu istražite pešice. 

SEAT Ibiza

Opet, naravno, ne morate ništa od svega toga. Izbegnite milion puta viđene restorane sa gulašem i tradicionalnom etno-ugarskom muzikom. Budite malo alternativci. Restorani koji nude personalizovani tretman belosvetske kuhinje množe se eksponencijanom brzinom u Budimpešti. Sigurno ćete potrefiti neki koji će dobro poznata jela spremitu za vas na nov i neponovljiv način.  Za romantiku odaberite jedan od sve popularnijih barova na terasama, sa pogledom na Peštu, Dunav i/ili Parlament. Ukoliko ste pak avanturstičkog duha potražite ruina bar. Naziv sve govori, polu ilegalni ugostiteljki objekti sa zbrda-zdola nameštajem u napuštenim klasičnim zdanjima.

Svođenje brojki i računa:

Sve zapravo počinje od činjenice da je Ibiza stvarno mali potrošač. Ako uz pomoć tempomata forsirate auto-put brzinom od 130 km/h trenutna potrošnja će se kretati od 6,4 do 7,2 litara na sto kilometara. Smanjite li na Jura Stublićevskih “120 na sat”, tabla će pokazati brojke od 5,7 do 6,3 l.  

Potrošnju u metropoli kao što je Budimpešta treba staviti u kontekst ukupne potrošnje.  A ona je na našem testu od oko hiljadu pređenih kilometara iznosila, u kombinovanom režimu vožnje, prosečnih 6,5 litara na 100 km. Odmerimo to i na jedan drugi način. Uz umerenu brzninu na auto putu i povremeno davanje šanse javnom prevozu Budimpešte, moguće je rutu Novi  Sad – Budimpešta – Novi Sad izvesti sa jednim rezervoarom goriva. Sa druge strane, teško je odoleti i onoj varijanti “daj da ja sipam do čepa u Mađarskoj, jeftinije je, pa da mi auto ide kao da mi ne fali jedan cilindar”.

Da li je to zaista potrebno? Smatramo da ne. Ibiza sa 1.0 TSI motorom u varijanti od 95 ks ubrzava do 100 km/h za 10.9 sekundi. Maksimalnu brzinu od 195 km na čas voleli bismo da proverimo na nekom nemačkom auto-ban asfaltu. 

P.S.

Vozilo za ovaj naš road trip ustupila nam je kompanija “Porsche – Novi Sad”, Zrenjaninski put 24, čija se poslovnica “SEAT Boutique Concept” nalazi u samom centru Novog Sada, u Uspenskoj 1 (Hotel Centar).

Više o ovom modelu, ali i o celokupnoj ponudi kuće “Porsche Novi Sad” saznajte na sajtovima: 

www.porsche-novisad.rs

www.dasweltaut.rs

Miroslav Šosberger

Fotografije : Vrele Gume

1 Komentar

  1. Kad već niste stavili potrošnju po Budimpešti, možemo pretpostaviti da se kreće oko 10l, ako ne i više. Što je manje-više standard za malolitražne turbo-trocilindraše, pa ne znam čemu snebivanje oko pisanja potrošnje.
    Što se opreme tiče, obavezno doplatiti za naslon za ruke, ako već ne uzeti viši paket. Jer ko se jednom navikne na njega, teško se odvikava 🙂

Comments are closed.

Top Reviews

Video Widget

gallery