Online plus

Saveti stručnjaka

3.22KPregleda

Zima najveći neprijatelj akumulatora

Zimska idila se ponekad može pretvoriti u veliku neprijatnost, ukoliko akumulator otkaže poslušnost. Nekoliko zimskih „akumulatorskih“ saveta stručnjaka iz kompanije Andreja Temerin neće biti na odmet

Preventiva, kontrola i redovno održavanje akumulatora je jedan vid „lične higijene“ svakog automobila. Pre prvih jačih mrazeva, obratite pažnju na akumulator čak i ako on ne daje bilo kakve znake posustajanja. Za većinu vozača akumulator je nešto neprimetno, sve dok se ne pokvari. Onog momenta kada bude „primećen“ jer nije uspešno startovan agregat, verovatno je već kasno za servis.

Stručnjaci za akumulatore imaju sledeća tri osnovna saveta kako da akumulator bude uvek spreman ali i kako da se pomogne u slučajevima njegovog otkazivanja.

Pridržavajte se saveta proizvođača vozila sadržanih u uputstvu za rad i održavanje. Ukoliko je proizvođač predvideo posebne kleme za pomoć pri pokretanju, treba njih koristiti

Da bi se baterija kvalitetnije napunila, vozilo treba koristiti na dužim relacijama. Na kratkim relacijama akumulator se ne može sasvim napuniti. Uzrok tome su razni potrošači električne energije, kao što je grejač zadnjeg stakla, grejači sedišta i ventilatori, posebno dok vozilo miruje semaforu ili je zaglavljeno u saobraćajnoj gužvi

Kako izbeći probleme pri pokretanju vozila zimi?
– Akumulator treba redovno da se testira i to pri svakom redovnom servisu vozila, a uoči zimskog perioda, obavezna je njegova provera ili u ovlašćenom servisu ili bar u nekoj lokalnoj radionici.
– Ukoliko je akumulator testiran i ispravan, savetuje se da u kraćim vremenskim intervalima, vlasnik antistatičnom krpom prebriše poklopac i priključke akumulatora. To će sprečiti neželjena električna pražnjenja do kojih može doći usled preostalih naslaga prašine ili blata na kontaktima.
– Takođe treba proveriti i sigurnost kontakata tako što će se obratiti pažnja na kontakt kleme, da li su čvrso fiksirane i zategnute ih po potrebi.

Ukoliko akumulator otkaže, kako pravilno pokrenuti motor pomoću kablova?
– Pri „premošćavanju“ električnog napajanja kablovima, pogonski agregati kod oba vozila moraju biti isključeni. Kako na vozilu sa ispravnim akumulatorom, tako i na vozilu kome treba pomoć pri pokretanju.

Kako se ISPRAVNO koristi pokretački kabl:
1. Priključiti crveni kraj pokretačkog kabela na pozitivnu klemu neispravnog akumulatora.
2. Zatim priključiti drugi kraj crvenog kabela na pozitivnu klemu ispravnog akumulatora.
3. Crni kabel OBAVEZNO prvo priključiti na negativnu klemu ispravnog akumulatora.
4. Nakon toga drugi kraj crnog kabela priključiti na čist i nelakiran deo šasije u prostoru oko motora neispravnog vozila.

Akumulatori u oba vozila moraju imati isti napon. Proverite odgovarajuće oznake na akumulatorima ili nalepnice na karoseriji vozila. NE POKUŠAVATI da pokrenete vozilo sa standardnim električnim sistemom od 12 V, sa kamiona ili sličnog vozila čiji je napon 24 V i obratno.

Zatim pokrenuti motor ispravnog vozila.
– Uveriti se da pokretački kablovi ne prolaze blizu ventilatora ili njegovog remena.
– Ne pokretati motor neispravnog vozila, dok sasvim ne proradi motor ispravnog.
– Povećati broj obrtaja rada motora na ispravnom vozilu na 1.500 – 2.000 obrtaja

Nakon što je vozilo sa neispravnim akumulatorom pokrenuto, odvojiti kablove obrnutim redosledom od priključivanja i uputiti se odmah do servisa, budući da ponovno pokretanje agregata najverovatnije neće biti moguće.

Motor ispravnog vozila mora da se pokrene pre nego se počne sa pokretanjem vozila sa neispravnim akumulatorom, kako bi se izbeglo pražnjenje ispravnog akumulatora

Kako (i da li) samostalno zameniti akumulator?
Do pre nekoliko godina bilo je lako samostalno zameniti akumulator sa radioničkim ključem 10/11. Danas, kompleksni električni sistemi u vozilima i Start-Stop uređaj traže neprekidno napajanje strujom. Najčečće su za zamenu akumulatora potrebni specijalni alati i uređaji koji održavaju napon u vozilu i tokom zamene akumulatora . Primera radi, u mnogim modelima nakon zamene akumulatora sistem vozila traži njegovu registraciju – što dodatno komplikuje proces. Ukoliko se prekine električno kolo između akumulatora i računara automobila, može doći do gubitka podataka kontrolnih jedinica u vozilu, kao i razne druge multimedijalne opreme. Elektronske komponente kao što su radio prijemnici i prozori možda će zahtevati reprogramiranje.Kablovi za pomoć pri pokretanju moraju se priključiti pravilnim redosledom

Da bi zamena akumulatora prošla bez stresa, nju treba poveriti specijalizovanoj radionici ili ovlašćenom servisu.

I na kraju, ključni savet se nameće sam po sebi. Ne dozvolite da Vas zima iznenadi! Redovno servisirati i proveravati akumulator je prva lekcija uspešnog održavanja vozila. Uvek treba takođe voditi računa o tome da su isključeni svi potrošači dok automobil miruje i poštovati činjenicu da je prosečan radni vek akumulatora 4 godine i da ga nakon toga po pravilu treba zameniti novim bez obzira na njegovu „poslušnost“Da bi zamena akumulatora prošla bez stresa, nju treba poveriti specijalizovanoj radionici ili ovlašćenom servisu

Da bi zamena akumulatora prošla bez stresa, nju treba poveriti specijalizovanoj radionici ili ovlašćenom servisu.

I na kraju, ključni savet se nameće sam po sebi. Ne dozvolite da Vas zima iznenadi! Redovno servisirati i proveravati akumulator je prva lekcija uspešnog održavanja vozila. Uvek treba takođe voditi računa o tome da su isključeni svi potrošači dok automobil miruje i poštovati činjenicu da je prosečan radni vek akumulatora 4 godine i da ga nakon toga po pravilu treba zameniti novim bez obzira na njegovu „poslušnost“.

Top Reviews

Video Widget

gallery