Plava krv
Citat Henry Roycea možda najbolje opisuje novi model Wraith: „Uzmite najbolje što postoji i poboljšajte ga. Ako ne postoji, stvorite ga”. I zaista, Wraith spada među najbolje tvorevine koje su ikada izašle iz prestižne kuće Rolls-Roycea
Ono što je odmah uočljivo i po čemu se Wraith na prvi pogled razlikuje od ostalih aktuelnih modela Rolls-Roycea jeste forma fastbacka. Dakle, linija se lagano spušta od početka zadnjeg vetrobranskog stakla pa sve do poklopca prtljažnika. Ovaj stil je nastao tridesetih godina i bio je popularan u Americi, a zatim kod evropskih sportskih modela iz sredine prošlog veka.
Dizajn
Ključne reči kod dizajniranja Wraitha bile su – „jednostavnost i elegancija“, ali sa suptilnim nagoveštajem snage. Međutim, pored nove forme morao je i održati vezu sa istorijskim nasleđem i zadržati elemente karakteristične za Rolls-Royce, kao što su: dugačka hauba, kabina pomerena unazad, dugi prepust iza zadnjih točkova, vrata koja se otvaraju u kontra smeru i najprepoznatljiviji element – „Duh ekstaze”, simbol marke koji ponosno stoji na haubi malo duže od jednog veka.
Napred se može uočiti klasična maska hladnjaka, koja je u odnosu na onu kod modela Ghost uvučena za 45 mm. Ispod se nalaze otvori za vazduh sa hromiranim horizontalnim oštricama sa leve i desne strane.
Pogled sa strane, pored već pomenute forme fastbacka, otkriva i nedostatak B-stuba i vrata bez okvira za stakla, čime auto deluje elegantno i izgleda duži nego što jeste. Karoserija je ofarbana u dva tona i vizuelno odvaja kabinu od donjeg dela automobila. Snagu i dinamičnost naglašava visoka linija „ramena” koja se lagano spušta unazad i niska linija krova.
Kada se pogleda otpozadi, primetan je širok trag točkova i moćni lukovi koji na suptilan način sugerišu na snagu ispod haube.
Enterijer
Zahvaljujući vratima koja se otvaraju u kontra smeru, ulazak je maksimalno olakšan. Očekivano, unutrašnjost obiluje najkvalitetnijim drvetom i kožom. Za obradu drveta je korišćena nova tehnika „Canadel Panelling”. Ona omogućava da drvo zadrži prirodnu teksturu. Četiri sedišta pružaju vrhunski komfor vozaču i putnicima. Sa vozačevog mesta su primetne crne brojke na instrumentima, sa narandžastim indikatorima kao omaž avionskom nasleđu Rolls-Roycea. Ručica automatskog menjača je izmeštena na stub upravljača. Putnicima na zadnjim sedištima su obezbeđene pregrade za iPod, kao i svetla za čitanje ugrađena iznad C-stuba. Na „plafonu” je prisutno sada već poznato „zvezdano nebo”, sačinjeno od 1.340 zasebnih optičkih dioda koje su ugrađene u kvalitetnu kožu.
Audio sistem je specijalno optimizovan za Wraith i pruža surround zvuk preko 18-to kanalnog pojačala i 18 zvučnika. Ukupna snaga sistema je 1.300 W. Povezivanje sa iPod-om i iPad-om se podrazumeva. Tu je i hard disk od 20,5 GB za skladištenje brojnih numera.
Performanse
Premda kod ove marke nikada performanse nisu bile na prvom mestu, već neki sasvim drugi kvaliteti, snaga motora oduševljava! Reč je o V12 twin turbo agregatu zapremine 6,6 litara sa direktnim ubrizgavanjem goriva koji razvija 624 KS, uz kamionskih 800 Nm obrtnog momenta već od 1.500 obrtaja. Menjač je ZF automatski sa 8 stepeni prenosa. Uz sve nabrojano ne čude brojke kao što su 4,6 sekunde do 100 km/h i maksimalna brzina elektronski ograničena na 250 km/h.
Šasija i suspenzija
Šasija je monokok, izrađena od čelika. Napred su dvostruka ramena a pozadi multi-link. Ogibljenje je vazdušno sa elektronski varijabilnim prigušivačima. Gomila elektronskih sigurnosnih sistema kao što su: anti-roll stabilizacija, dinamična kontrola stabilnosti sa dinamičnom kontrolom proklizavanja i kontrola kočnica pri skretanju, rade zajedno da bi zadržale automobil na putanji u kritičnim uslovima.
Tehnologija
U Wraithu premijeru doživljava „Satelite Aided Transmission” (SAT), tehnologija kao što joj ime kaže, satelitski potpomognute transmisije. Ona koristi GPS da odredi lokaciju auta i „predviđa” rutu i uz pomoć analize stila vožnje odabira optimalan stepen prenosa. Ova tehnologija „vidi” dalje od vozača pa tako uvek može odrediti stepen prenosa za pružanje maksimum performansi.
Elektronskim sistemima u automobilu se upravlja putem rotirajućeg kontrolora i „tačpeda“ a sve se prikazuje na 10,25” HD ekranu. Inače, „tačped“ prepoznaje i vaš rukopis i to na nekoliko jezika.
Navigacija sada prepoznaje i glasovne komande (čak i e-mailove i sms poruke možete slati na ovaj način), pa više nije potrebno ručno unositi destinaciju. Navigacionom sistemu asistira i „Real Time Traffic Information” (RTTI), koji prikuplja obrađene podatke od policije, mobinih telefona komercijalnih flotnih i taksi vozila o mogućim zastojima. Podaci se anonimno prikupljaju i ažuriraju na svaka 3 minuta.
Bezbednost
Podrazumeva se da je bezbednost na visokom nivou. „Advanced Managment Car Sistem” putem senzora postavljenih oko auta obavlja oko 2.000 merenja u sekundi. Automobil poseduje brojne vazdušne jastuke, napred takođe i za kolena i vazdušne zavese. Noćni vid (Night Vision) je jedna od opcija, kao i infracrvena kamera, koje prikazuju sliku na displeju na centralnoj konzoli, te je lako noću uočiti ljude ili životinje.
Aktivni „Cruise control”, kada je aktiviran, automatski održava rastojanje od automobila ispred.
„iBrake” sistem pomaže pri kočenju tako što putem brojnih senzora i radara „predviđa” da li će doći do sudara, tako da je dovoljan samo lagani pritisak na pedalu kočnice a sistem će sam odrediti potrebnu silu kočenja. Ukoliko do sudara ipak dođe, „Auto eCall” sistem automatski poziva hitne službe i šalje im svoju lokaciju.
Izgleda da Rolls-Royce Wraith još samo ne kuva kafu…
Filip Ristić